Kunskapsbanken

I Kunskapsbanken kan du både hitta och dela med dig av resurser som bidrar till kunskap om högskolepedagogisk utveckling, breddad rekrytering, breddat deltagande och icke-diskriminering.

Resultat: 256 träffar
Filter

Välj filter

Tillbaka

Tillbaka

Resultat: 256 träffar

  • Kollegialt stöd för pedagogisk utveckling

    , öppna i ny flik
    Taggar för tipset,
    Examinationsformer och bedömning Kvalitet och utvärdering Pedagogik, didaktik och metod
    Webbplats
    Vem har tagit fram materialet: Projektgrupp inom Enheten för undervisning och lärande på KI
    Inkommet: 2025-08-08
    Kortare beskrivning av tipset, Lärarrollen kan vara både givande och utmanande. Enheten för undervisning och lärande hjälper dig som undervisar med att skapa bättre förutsättningar för en stark pedagogisk vardag. Vårt mål är att skapa gemenskap i lärarrollen genom att ge pedagoger möjlighet att möta kollegor, utbyta idéer och känna att du inte står ensam i ditt arbete som lärare. På denna sida finns resurser och verktyg för att utveckla pedagogiken tillsammans med en grupp kollegor.

    inspiration och stöd till självhjälp.

  • Utveckling av kritisk språkfärdighet för samhällsbärande professioner

    , öppna i ny flik
    Taggar för tipset,
    Examinationsformer och bedömning Pedagogik, didaktik och metod Studentperspektiv Ämnesdidaktik
    Presentation Webbplats
    Vem har tagit fram materialet: Blekinge Tekniska Högskola, Linnéuniversitetet och Sjöstridsskolan
    Inkommet: 2025-06-27
    Kortare beskrivning av tipset, Projektet “Utveckling av kritisk språkfärdighet för samhällsbärande professioner” beviljades finansiering för perioden november 2023-juni 2025 inom Universitets- och högskolerådets (UHR) satsning "Det högskolepedagogiska lyftet”. I projektet samarbetar sjuksköterskeutbildningen vid Blekinge Tekniska Högskola (BTH), polisutbildningen vid Linnéuniversitetet (LNU) och officersutbildningen vid Sjöstridsskolan (SSS).
    Projektet utforskar språkanvändning i tre professionsutbildningar och tar sin utgångspunkt i att språket är en kritisk professionsfärdighet – inte minst ur ett säkerhetsperspektiv – och ett viktigt verktyg i yrkesutövandet. Projektet undersöker om och på vilka sätt professionsspråk lyfts fram och studenternas språkutveckling främjas inom professionsutbildningarna.
  • Ökat studentdeltagande i lärarutbildning - utveckla former för hybridundervisning där akademisk litteracitet är en integrerad del

    , öppna i ny flik
    Taggar för tipset,
    Decentraliserad utbildning/ lärcentra Hybrid utbildning Pedagogik, didaktik och metod
    Webbplats
    Vem har tagit fram materialet: Linköping universitet
    Inkommet: 2025-06-27
    Kortare beskrivning av tipset, I detta projekt ligger fokus på att utveckla arbetsformer som stödjer decentraliserad utbildning och på samma gång bidrar till att utveckla studenters akademiska litteracitet. I projektet har lärare och forskare tillsammans med personal på lokala campus/lärcenter tagit fram pedagogiskt material som bidrar till stöd där utgångspunkt tas i relationell pedagogik.
    Resursen består av ett antal moduler som är tänkta att utgöra inspiration för högskolepedagogisk undervisning. Modulerna är tematiserad.
  • Vem har tagit fram materialet: Oskar Gedda och Petronella Ekström (Nätverket för examination i högre utbildning)
    Inkommet: 2025-06-26
    Kortare beskrivning av tipset, Denna rapport sammanfattar arbetet och lärdomarna från en nationell utvecklingskonferens om examinationspraktiken i Högre utbildning 2023 och samtal inom ramen för Nätverket för examinationer inom högre utbildning (NEHU) 2022–2025. Nätverket samlar pedagogiska utvecklare med intresse för examinationspraktiken och dess utveckling från 17 svenska lärosäten. Arbetet syftar både till att inspirera till förändring vid lärosäten och att dokumentera den utveckling som pågår i arbetet med examinationspraktiken.
    En rapport som speglar tankar om varför intresset är stort, vilka trender som vi kan se och vilken utveckling som pågår.
  • Projektrapport: Metodstöd för akademiskt och professionellt skrivande - ett högskolepedagogiskt lyft

    , öppna i ny flik
    Taggar för tipset,
    Pedagogik, didaktik och metod Tillgänglighet/ UDL
    Dokument/Rapport/Litteratur
    Vem har tagit fram materialet: Enheten för högskolepedagogisk utveckling Södertörns högskola
    Inkommet: 2025-06-26
    Kortare beskrivning av tipset, Inom ramen för satsningen Högskolepedagogiskt lyft har projektet Metodstöd för akademiskt och professionellt skrivande genomförts i samarbete mellan Södertörns högskola och Malmö universitet. Målet var utveckla ett metodstöd för två yrkesutbildningar – poliser och socionomer. Här rapporteras arbetet och dess resultat i korthet. Texten är tänkt att fungera som inspiration för den som vill utforma ett liknande upplägg med syftet att stötta studenternas litteracitet i studier och kommande yrkesliv.
    På webbsidan hittar du en plusbox med rubriken Litteracitet och lärande. Här finns information om projektet och tips till dig som vill arbete på ett liknande sätt för att stötta studenternas litteracitet för studier och yrkesliv.