Ta del av andras studiebesök via Academia
Under studiebesöken, som varar en vecka, kan deltagarna lära sig om hur vägledningen i värdlandet och generella arbetsmetoder. Deltagarna får även möjlighet att reflektera med kollegor från ett flertal andra länder. Här kan du läsa om Kristians studiebesök våren 2024: "utanför Europakartan".
Rapport från Rectorat de la région académique – La Réunion, Frankrike
Co-managing student guidance from secondary school to higher education
I beskrivningen av utbytet på Euroguidance hemsida så var platsen för utbytet markerad i Paris för att underlätta för de som letade efter ett utbyte att överhuvudtaget upptäcka studiebesöket, för vem tänker spontant att Europa även finns representerat söder om ekvatorn? Det skulle dock visa sig att detta grepp ledde till ett större missförstånd om den geografiska platsen för besöket då flera av de som anmält sig tackade nej till sin plats när de förstod att La Réunion ligger i Indiska oceanen...
Väl på plats var vi 5 personer som deltog i besöket. Sabine från Österrike, Siv från Norge, Estefania och Neria från Spanien, samt undertecknad från Sverige.
Utbildningssystem och statistik
Första dagen tillbringade vi i Rectorat de la région académique`s (DRAIO) lokaler i Saint-Denise där morgonen började med presentationer av respektive deltagares utbildnings- och vägledningssystem. Vi ombads att berätta för en kollega som sedan återberättade intervjun för hela gruppen. Tyvärr försvann många av detaljerna från respektive lands utbildningsystem på grund av det här upplägget men det gav oss bra tillfälle att lära känna gruppdeltagarna lite bättre. Förmiddagen bjöd också på en ingående presentation av Michel Muller, som ansvarar för studiebesöket och är chef för DRAIO, av Frankrikes utbildnings- och vägledningssystem som man nog får säga är relativt komplext och skiljer sig en del från hur det ser ut i Sverige, inte minst vad gäller möjlighet till egna val och andra-chans-alternativ.
Thierry, som arbetar på DRAIO, nyttjade eftermiddagen till att berätta om elever som hoppar av grund- och gymnasieskolan och hur det kan förebyggas. Vi fick också en statistisk presentation som gjorts av INSEE, Frankrikes nationella statistiska institution, som även har kontor på La Réunion. De berättade bland annat att cirka 14 procent i åldrarna 14-20 hoppar av skolan och att cirka 47 procent av öns befolkning lever i relativ fattigdom. På grund av öns historia finns flera olika kulturella grupper representerande på ön
Vägledningscentrum och tävling
Tisdag morgon samlades vi klockan 06:30 för att med bil ta oss till Cité des métiers, ett väglednings-/informationscentrum i Saint Pierre som ligger på den sydvästra delen av ön. Kollektivtrafiken på ön är begränsad, de flesta verkar köra bil. Det sägs att det finns mer än en bil per invånare, dvs mer än 800 000 bilar på en fjärdedels så stor yta som Skåne, så en hel del trafik på vägarna. Väl på plats fick vi ett varmt välkomnande och fick vara med under en information för sistaårselever på grundskolan som förberedde sig för sitt gymnasieval. Eleverna var 14 år, dvs de gör sitt gymnasieval ett år tidigare än här i Sverige. Studievägledaren (vilken i Frankrike har titeln Psychologue de l’Éducation) hade inledningsvis en genomgång för grundskoleeleverna och oss besökare om gymnasieskolans uppbyggnad. Därefter fick eleverna göra ett större nationellt testbatteri där de fick svara på frågor om intresseområden som sedan kopplades samman till utbildningsområde och gymnasie- och universitetsutbildningar. Testresultatet sparas eller skrivs ut för att tas hem för att visa sina föräldrar och lärare. Några av oss provade att göra testet som totalt bestod av 180 olika frågor, ett bra test men väldigt omfattande.
Efter lunch på den närbelägna gymnasieskolan lämnade vi Saint Pierre för att ta oss till en teknisk gymnasieskola i Le Port, Lycée Jean Hinglo. Här hade gymnasieskolan under dagen arbetat i blandade program- och åldersgrupper med ett projekt/tävling kopplad till en utemiljö på skolan. Lagom till att vi kom till skolan så skulle grupperna presentera sina projektförslag för lärare och annan personal som agerade jury. Efter presentationerna utsågs en vinnare som förutom äran också fick dela på en liten summa pengar.
Michel höll även en kort presentation om möjligheterna att röra sig vidare mot högre studier. Till skillnad från Sverige så inbegriper högre studier inte endast universitet och högskoleutbildning utan i Frankrike finns även Grand Ècole, en form av elitutbildning. Utbildningarna inom Grand Ècole är mycket svåra att bli antagna till, social bakgrund/utbildningskapital är vad jag förstår mer eller mindre avgörande. Examen från utbildningen ger sedan tillträde till samhällets toppskikt. Resterande del av eftermiddagen och kvällen spenderades på stranden utanför Saint-Gilles.
Mer statistik
På onsdag morgon besökte vi SYOP i Sainte Marie, ett företag som arbetar med att samla data/statisk. De presenterade en mjukvara/system för insamlande av data gällande arbetssökande, arbetstillfälle och olika typer av utbildningsaktiviteter. Tyvärr kom presentationen mest att handla om själva mjukvaran som de byggt och väldigt lite om resultaten som de tagit fram. Eftermiddagen bjöd på ledig tid så Siv, Sabine och jag åkte tillbaka till stranden utanför Saint-Gilles för att bada och snorkla.
Socker och jordbruk
På torsdagen bar det av till Saint Leu där vi besökte Musée Stela Mautina där vi fick en guidad visning av både Réunions och sockrets historia. Vi åt sedan en god lunch på Chez Jo nära Plage de Manapany. Därefter bar det av till Lycée professionnel agricole, en gymnasieskola med olika inriktningar inom jordbruk, djurhållning och livsmedelsproduktion. Efter obligatorisk teorigenomgång så bjöds vi på en guidad tur av anläggningen där vi fick ta del av papaya- och fiskodlingar såväl som gris- och getuppfödning. Skolan hade även ett internat för de elever som hade svårt att ta sig till skolan på vardagarna eller hade en allmänt tuff hemmiljö. Tillbaka i Saint Denise blev det en gemensam after work där dagens intryck och nya kunskaper processades.
Högre utbildning
På fredagen blev det återigen en tidig morgon då vi skulle åka till Plateu technique universitaire i Sainte Clotilde strax utanför Saint-Denise, dvs en avdelning som tillhör La Réunions universitet. Avdelningen arbetar i huvudsak med två spår, där det ena består av en tre terminer lång utbildning inriktad på säkerhet eller vård samt en kortare entreprenör/starta-eget-kurs. Båda alternativen ges utanför ordinarie universitet- och poängsystem men har alltså trots det universitetet som huvudman. Den tre terminer långa utbildningen riktade sig till sökande utan tidigare erfarenhet av eftergymnasiala studier och påminde i upplägg om yrkeshögskolans utbildningar som vi har i Sverige. Entreprenör-kursen riktade sig till både studenter vid universitetet och till personer i samhället i övrigt som är intresserade av att starta eget. Efter presentation av både anställda och elever besökte vi en av öns romproducenter för några smakprov därefter en lunch på Le Vieux Kréol i Saint-Denise.
På det hela taget var det en mycket lärorik och intensiv vecka där jag fick god inblick i hur det franska utbildningsystemet kan fungera hundratals mil från fastlandet i Frankrike. Våra värdar var i allmänhet väldigt generösa med tid och engagemang, så hatten av för dem. Deltagande kollegor var positiva och kanske på grund av gruppens storlek fick vi god kontakt men varandra. Språket var ibland en barriär då många, framför allt utanför DRAIO, inte pratade engelska. Presentationer på studiebesöken tolkades därför regelbundet. Tyvärr innebar det att vi ibland gick miste om en del av nyanserna i informationen.
Funderar du på att åka på ett Euroguidance-besök så tveka inte, ansök och åk!
Kristian Almquist
Studie- och karriärvägledare
Lunds universitet, Institutionen för psykologi
Reseberättelser 2023
Marie från Umeå universitet och Edward från vuxenutbildningen i Katrineholm mötte våren i Valencia