Statistik och rapporter
Aktuell handläggningstid
Den genomsnittliga handläggningstiden för en bedömning är i dagsläget cirka 2−5 månader.
Observera att vi inte kan börja handlägga ärendet förrän det är komplett med alla dokument som behövs för en bedömning.
Statistik
Antal ansökningar om bedömning av utländsk utbildning:
År | Gymnasieutbildning | Eftergymnasial yrkesutbildning | Akademisk utbildning | Totalt |
---|---|---|---|---|
2022 | 9 980 | 2 337 | 11 060 | 23 377 |
2021 | 10 184 | 2 184 | 10 213 | 22 581 |
2020 | 9 662 | 2 103 | 9 444 | 21 209 |
2019 | 10 588 | 2 438 | 10 099 | 23 125 |
2018 | 11 731 | 2 942 | 10 991 | 25 664 |
Observera att en person kan ha ansökt om bedömning av flera utbildningar.
Antal personer som har ansökt om en bedömning:
År | Gymnasieutbildning | Eftergymnasial yrkesutbildning | Akademisk utbildning | Totalt |
---|---|---|---|---|
2022 | 9 383 | 2 204 | 10 300 | 21 887 |
2021 | 9 581 | 2 066 | 9 449 | 21 096 |
2020 | 8 993 | 1 998 | 8 805 | 18 543 |
2019 | 9 830 | 2 288 | 9 335 | 18 536 |
2018 | 10 674 | 2 759 | 10 212 | 20 522 |
Observera att en person kan ha flera utbildningar.
Antal avgjorda ärenden:
År | Gymnasieutbildning | Eftergymnasial yrkesutbildning | Akademisk utbildning | Totalt |
---|---|---|---|---|
2022 | 10 104 | 2 204 | 10 960 | 23 268 |
2021 | 10 342 | 2 136 | 9 934 | 22 412 |
2020 | 8 789 | 2 134 | 9 993 | 20 916 |
2019 | 10 798 | 2 742 | 10 826 | 24 366 |
2018 | 12 400 | 3 605 | 12 005 | 28 010 |
Observera att en person kan ha flera ärenden.
De länder som ligger i topp för respektive utbildningsnivå år 2022 är:
Gymnasieutbildning | Eftergymnasial yrkesutbildning | Akademisk utbildning |
---|---|---|
Syrien | Syrien | Indien |
Iran | Iran | Iran |
Irak | Irak | Turkiet |
Turkiet | Ukraina | Ukraina |
Pakistan | Indien | Syrien |
Indien | Storbritannien | Pakistan |
Rapporter
Erkännande av utländsk utbildning ‒ ett verktyg för integration?
Hur går det för personer som har invandrat till Sverige och som har en formellt erkänd utländsk gymnasieutbildning, eftergymnasial yrkesutbildning eller akademisk utbildning? Det har UHR undersökt i ett projekt som startade 2020 och avslutades hösten 2023 och bestod av flera delstudier. Bland annat har UHR kartlagt de grupper som ansöker om bedömning av sin utländska utbildning, och utfallet på arbetsmarknaden har analyserats med fokus på etablering och kvalifikationsmatchning. UHR har även undersökt arbetsgivares perspektiv. Utredningen var delvis en uppföljning av rapporten "Effekter av utlåtandet över utländsk högskoleutbildning".
Betydelsen av bedömning av utländsk utbildning för etablering på arbetsmarknaden: En kunskapsöversikt
En kartläggning av den svenska och internationella litteratur som finns på området bedömning av formell utländsk utbildning. Den utgör kunskapsramen för de frågor och områden som tas upp inom projektet.
Rapportsida: Studie om hur bedömning av utländsk utbildning bidrar till integrationen
Bedömning ‒ ett redskap för integration?
Bedömning av invandrade personers utländska utbildning och deras etablering och kvalifikationsmatchning på arbetsmarknaden.
Delstudien kartlägger personer som invandrat 2008 till 2016 och fått en bedömning av UHR av sin gymnasiala, eftergymnasiala, yrkes- eller akademiska utbildning. Dessutom undersöks skillnader i etablering och kvalifikationsmatchning på arbetsmarknaden mellan den grupp som fått bedömning och den som invandrade under samma år och rapporterade en utländsk utbildning men som inte ansökt om bedömning. Särskilt fokus är kön, ålder, land, bosättningsgrund och utbildningsinriktning.
Rapportsida: Bedömning - ett redskap för integration?
Arbetsgivares syn på utlåtanden över utländsk utbildning
Delstudien undersöker kännedom om utlåtanden över utländska utbildningar hos arbetsgivare som anställer personer med gymnasial utbildning och eftergymnasial yrkesutbildning. Även förtroendet för utlåtanden och användning i rekryteringsprocesser studeras.
Rapportsida: Utlåtande om utländsk utbildning är en nyckel till integration
Erkännande av utländsk utbildning och vidare studier – en väg till arbete?
Delstudien undersöker betydelsen av bedömning för vidare studier som ett steg på väg mot arbetsmarknaden.
Hur har det gått på arbetsmarknaden för invandrade personer med utländsk högskoleutbildning?
Studier visar att det tar lång tid för personer som har invandrat till Sverige att etablera sig på arbetsmarknaden. Därför undersöks kopplingen mellan bedömning av utländsk utbildning och etablering på arbetsmarknaden ur ett längre tidsperspektiv. Studien följer upp de personer som ingick i UHR:s studie från 2014 och som fick ett utlåtande över sin utländska akademiska utbildning åren 2007 till 2011.
Rapportsida: Utlåtande från UHR ger kvalificerat arbete snabbare – särskilt när det gäller kvinnor
Integration på arbetsmarknaden, kompetensförsörjning och utländsk utbildning
Slutrapporten sammanfattar projektets delstudier och ger framåtsyftande rekommendationer.
Rapportsida: Samhällsvinst när personer med utländsk utbildning får jobb
Effekter av utlåtandet över utländsk akademisk utbildning
Bedömningar av utländska högskoleutbildningar hjälper utländska akademiker att snabbare få arbete i Sverige visar UHR i en studie. Nio procent fler får jobb efter ett år om de har ett utlåtande. Elva procent fler får anställning efter tre år. Detta visar UHR:s studie som genomfördes under 2013.
Rapportsida: Effekter av utlåtandet över utländsk högskoleutbildning
Broschyren "Ett steg på vägen mot arbetsmarknaden" innehåller en kortversion av innehållet i rapporten om effekter av utlåtandet. Dessutom finns det beskrivning av hur bedömningsverksamheten fungerar.
Broschyr: Ett steg på vägen mot arbetsmarknaden (pdf)