Förskolebarn i fem nordiska länder lärde sig mer om vatten
I eTwinningprojektet ”Nordic Water Adventures” åkte barn från fem nordiska länder tillsammans på ett vattenäventyr. Projektet utgick från barnens idéer och projektidéerna planerades utifrån barnens önskemål. Barnen studerade vatten i olika former. Renen Rejne besökte varje partner, upptäckte nya saker och hade kul tillsammans med barnen.
Hej, Karin Ceder, förskollärare på Böle förskola i Piteå och eTwinningambassadör. Ert projekt ”Nordic Water Adventures” nominerat till eTwinningpriset 2025! Grattis!
Hur länge har du varit engagerad i eTwinning? På vilket sätt?
Jag gick med i eTwinning hösten 2013 och startade mitt första projekt inför vårterminen 2014. Sen dess har jag varit aktiv inom eTwinning och deltagit i många olika projekt varje läsår. Sedan 2017 är jag en av Sveriges eTwinningambassadörer som stöttar och inspirerar andra att komma igång.
Berätta om projektet ”Nordic Water Adventures”
Projektet byggde på att barnen på ett roligt och lekfullt sätt skulle få lära sig mer om vatten; vatten i olika former och vikten för oss alla av att det finns rent vatten. Det var också viktigt för oss att barnen skulle ha inflytande över projektet, att det var deras intresse kring vatten som skulle leda vårt arbete framåt.
Vi hade alla olika närmiljöer. Det och barnens inflytande över projektet gjorde att alla deltagande förskolor kunde arbeta på lite olika sätt, men alltid med utgångspunkt från just vatten. Barnen inspirerades av varandras arbeten och många gånger gjorde vi alla liknade arbeten.
Hur gamla var barnen när de var med i projektet?
Barnen som deltog i projektet var fyra och fem år gamla.
Vilka partners är med i projektet?
De övriga deltagande förskolorna var Sätragårdens förskola i Sverige, Holluf Pile-Tingkær i Danmark, Vuokkokujan päviväkoti i Finland, Leikskólinn Lækur på Island och Molvær barnehage i Norge.
Vad har varit behållningen i projektet?
Behållningen har varit barnens engagemang under projektets gång, både hos oss och de övriga förskolorna.
Vad tyckte de deltagande barnen? Och vilka erfarenheter har det gett dem?
Barnen ryckte att det var ett roligt projekt. Genom egna och andras experiment har de fått lära sig om vattnets olika former. De har fått insikt i vattnets kretslopp - att det är samma vatten idag som på dinosauriernas tid, att vi inte kan leva utan vatten och vikten av varför vi behöver rent vatten!
De har lärt sig hur vi människor (de vuxna mest...) påverkar vattnet genom allt skräp vi slänger i naturen, men också att vi kan och måste göra något åt det.
Beskriv lite om hur det digitala samarbetet såg ut (träffades ni i videomöten? Laddade ni upp bilder på samarbetsytan?)
Vi deltagande lärare hade under hela projektets gång en tät kontakt med varandra via en Messenger-grupp. Vi hade inga videomöten, just den funktionen fungerade inte på TwinSpace (vår samarbetsyta) under tiden vi jobbade med projektet. Däremot laddade vi upp allt vårt arbete där. Sedan sammanställdes också en e-bok av vårt gemensamma arbete. Den boken skickades också ut till alla vårdnadshavare.
Kommer det bli någon fortsättning? I samma anda eller i ett annat eTwinningprojekt?
I dagsläget har vi inte pratat om att jobba tillsammans i något nytt eTwinningprojekt, men jag hoppas att det kan bli av i framtiden.
Vad finns det för fördelar att arbeta i eTwinningprojekt?
En fördel är att det vi arbetar med i vårt projekt ger oss en verklig mottagare. Barnen får se att det vi gör är viktigt även för andra. Vi lär av och med varandra, både barnen och vi lärare. En annan fördel är så klart att eTwinning är gratis och ger oss en säker, reklamfri arbetsyta där vi synliggör vårt arbete.
När vi arbetar med ett eTwinningprojekt får vi på ett naturligt sätt in många olika mål från läroplanen. Det är viktigt att komma ihåg att eTwinning inte ska vara något som vi gör ”utöver”, utan det ska vara en del av det vi gör i vårt vardagliga arbete. Det tema/målområde man har valt att jobba med, det är det som ska vävas in i projektet.
Barn är nyfikna av naturen. Att åka bort, vare sig det är till en plats i den egna kommunen eller till ett annat land, är ofta väldigt spännande för dem. eTwinning ger oss en fantastisk möjlighet för oss att ta med våra barn på resor utanför vår egen förskola, utan att fysiskt lämna den.
Du är eTwinningambassadör, vad innebär det?
Att vara eTwinningambassadör innebär bland annat att försöka få andra lärare att upptäcka och gå med i eTwinning. Och när de väl gått med så kan vi ambassadörer finnas som hjälp och stöd. Det kan vara hjälp med hur man registrerar sig, hur plattformen fungerar eller hjälp att hitta en projektpartner.