Prisad vinnare är nominerad igen med projekt om entreprenörskap

Projektet ”Social Entrepreneurs in Europe” handlar om entreprenörskap. Eleverna bildade miniföretag baserat på projekt från JA (Junior Achievements, en organisation som främjar entreprenörskap). De presenterade sina affärsidéer och sina miniföretag. Eleverna utbytte god praxis om hur man driver ett företag framgångsrikt, och de knöt goda affärsrelationer.

Hej, Sofia Fallgren, lärare på Slottegymnasiet i Ljusdal. Projektet ”Social Entrepreneurs in Europe” är nominerat till eTwinningpriset 2024! Grattis!

Du vann ju eTwinningpriset 2024 tillsammans med din kollega Anna-Karin Persson på Slottegymnasiet med eTwinningprojektet ”Entrepreneurs Crossing Boarders”. Nu är du och Slottegymnasiet nominerade igen med projektet ”Social Entrepreneurs in Europe”.

Kan du berätta mer om projektet ”Social Entrepreneurs in Europe” och vad som skiljer sig från det förra eTwinningprojektet”?

"Social Entrepreneurs in Europe" liknar i stora drag projektet "Entrepreneurs Crossing Borders". Alla mina elever som var med i projektet drev sina egna UF-företag och målet med eTwinning och UF-företagen var att arbeta med hållbart företagande, framför allt inom social och miljömässig hållbarhet. En central del av projektet var att alla elever måste inkludera minst ett globalt mål i sin affärsidé. Vi som är lärare i projekten anser att det är viktigt att eleverna får med sig denna kunskap inför sitt framtida företagande eller anställning.

En konkret aktivitet inom projektet har varit att eleverna bytt fakta och erfarenheter om greenwashing – både för att undvika att själva hamna i den fällan och för att lära sig identifiera företag som ägnar sig åt det. Projektet har även lett till att eleverna blivit mer medvetna om vikten av hållbarhet och hur de kan implementera detta i sina egna affärsidéer, vilket vi ser som en viktig långsiktig effekt.

Hur länge har du varit engagerad i eTwinning? På vilket sätt?

Jag har nu varit engagerad i eTwinning i tre år, och det är fantastiskt roligt att arbeta med detta tillsammans med eleverna. Vi kombinerar eTwinning-projektet med Ung Företagsamhet och Erasmus+, där vi först skapar en grund genom digitalt samarbete innan vi besöker varandra. Därefter fortsätter vi med de gemensamma projekten på plats och sedan avslutar projektet digitalt och med en utvärdering.

I vilken årskurs på gymnasiet gick de elever som var med i projektet som blivit nominerat till eTwinningpriset år 2025?

Projektet genomfördes med mina ekonomielever i årskurs 3, ek21. Vi kombinerade det med ett Erasmus+-utbyte tillsammans med skolan Atheneum i Sint-Truiden, Belgien. Inför resan hade alla skolor lagt upp information på samarbetsytan TwinSpace för att kunna läsa varandras affärsidéer. Åldern på eleverna i projektet var 17–19 år.

Beskriv lite om hur det digitala samarbetet såg ut

På plats i Sint-Truiden diskuterade eleverna varandras Business Model Canvas (BMC), analyserade innehållet och utbytte erfarenheter kring hållbarhet. Mina elever höll även en presentation för de belgiska eleverna i åk2 om hur man skapar en BMC. Dessutom deltog vi i en föreläsning med en ung entreprenör, besökte EU-parlamentet och hade ett privat möte med en ledamot i EU-parlamentet som var från Sint-Truiden. Under vistelsen åkte vi också till Antwerpen för att träffa vår andra eTwinning-klass. Där hade eleverna förberett en guidad rundtur och en podcast med information om stadens sevärdheter.

Det som gör detta projekt särskilt unikt för mina elever är kombinationen av verkliga affärsidéer, internationellt samarbete och praktiskt hållbarhetsarbete. Eleverna har inte bara skapat affärsmodeller utan också fått insikt i hur hållbarhet påverkar företagande i olika länder. Möjligheten att träffa politiker, entreprenörer och nätverka med andra unga företagare ger en dimension som sällan finns i traditionell undervisning.

Vilket mervärde anser du att eTwinning ger som digitalt redskap för att nå lärandemål?

Genom att arbeta med sina UF-företag, blir arbetet mer verklighetsförankrat och motiverande för eleverna. De har fått träna på att ”pitcha” sina idéer på engelska, analysera andras affärsmodeller och förstå vikten av att anpassa sig till olika marknader och regelverk. Detta har gjort att projektet inte bara varit en lärorik skoluppgift, utan en verklig förberedelse för framtiden.

Vilka partners är med i projektet?

I Belgien var det Lokke Broux och Hanne Daniels från Atheneum i Sint-Truiden, och Tine (Marie-Christine) de Cnodder från Immaculata secondary school i Antwerpen, Blanca Camarero från IES Fray Luis de León i Salamanca, Spanien och Cinzia Romano från IIS Vittorio Bachelet i Oggiono, Italien.

Vad har varit behållningen i projektet?

För mig som lärare ger eTwinning en extra bredd till undervisningen och en möjlighet att utmana mig själv utanför det dagliga klassrummet. Jag har lärt mig mycket mer om digitalisering, olika digitala plattformar och hur AI kan användas som hjälpmedel tillsammans med eleverna.

Det mest givande har varit de relationer jag byggt med mina kollegor i Spanien, Italien och Belgien. Vi har en gemensam WhatsApp-grupp där vi inte bara pratar om projektet, utan även hörs av på fritiden. Tack vare dessa kontakter har jag haft möjlighet att resa med elever till Spanien och Belgien, och nu är vi på väg till Italien. Jag hade aldrig gjort de här resorna utan eTwinning och de nätverk jag fått genom projekten.

Vad finns det för fördelar att arbeta i eTwinningprojekt?

För gymnasieelever är eTwinning ett intressant och lärorikt sätt att våga ta kontakt med andra människor som mer eller mindre har liknande intressen och läser liknande ämnen. De får möjlighet att jämföra varandras kulturer, diskutera likheter och olikheter, samt utveckla sin förmåga att kommunicera på ett annat språk. Det hjälper dem att kliva ut ur sin bekvämlighetszon, stärka sitt självförtroende och förbättra sina nätverksfärdigheter.

Genom eTwinning får eleverna även träna på samarbete i internationella team, vilket är en viktig färdighet i en alltmer globaliserad värld. De lär sig att förstå och respektera olika perspektiv, vilket kan vara avgörande för framtida yrkesroller. Dessutom ger projektet ännu en praktisk övning till lärandet, där eleverna får omsätta sina teoretiska kunskaper i verkliga samarbeten och utbyten.

 

Senast uppdaterad: 25 mars 2025