En europeisk jämförelse av förskolor
Den nya Eurydikerapporten Key data on early childhood education and care in Europe, ger en överblick över förskolor i 37 europeiska länder, med fokus på barngruppernas storlek, obligatoriska delar och användning av digitala hjälpmedel.
Sveriges ledande position
Sverige ligger i topp när det gäller investeringar i förskolan och är ett av få länder som garanterar varje barn en förskoleplats direkt efter föräldraledigheten. Med en deltagargrad på över 96 procent för treåringar ligger Sverige långt över genomsnittet.
Barngruppernas storlek och personaltäthet varierar stort i Europa
De flesta europeiska länder reglerar barngruppernas storlek och antalet barn per pedagog. För tvååringar varierar barngruppernas maximala storlek från tio i Turkiet till 24 i Tjeckien. För fyraåringar varierar barngruppernas maximala storlek från 15 till 28 barn.
I vissa länder anges inte det maximala antalet barn per grupp, utan personaltäthet. Bland tvååringar är det vanligaste maxtaket mellan sex och åtta barn per personal, men det varierar från tre i Danmark och Norge till 20 i Spanien och Rumänien. För fyraåringar är det genomsnittliga maxtaket 15 barn per anställd. Endast tre länder (Danmark, Finland och Norge) har satt gränser under tio barn per anställd.
I Sverige regleras inte barngruppernas storlek eller personaltäthet. Skolverket har dock riktlinjer för dessa. Barngruppernas storlek rekommenderas vara mellan sex och tolv barn för de yngre barnen. När det kommer till fyra- och femåringar rekommenderar Skolverket barngrupper på mellan nio och 15 barn, vilket är den lägsta siffran i hela Europa. Antal barn per heltidsanställd personal i förskolan i Sverige var år 2021 i genomsnitt strax över fem.
Obligatorisk förskola blir allt vanligare i Europa
Fler länder i Europa inför obligatorisk förskola. Vid vilken ålder det blir obligatoriskt varierar dock bland länderna. Sverige är bland de länder som under det senare årtiondet har infört ett obligatoriskt sista år. Även Belgien, Tjeckien, Kroatien, Litauen, Rumänien, Slovakien och Finland har ett obligatoriskt sista år. 2026 blir emellertid förskoleklass en del av grundskolan. Flera länder har infört obligatorisk närvaro för mer än bara sista året. I Ungern har förskola varit obligatoriskt för barn från tre års ålder i nästan ett årtionde. Frankrike, Grekland, Bulgarien, Rumänien och Cypern har alla förlängt den obligatoriska närvaron till två år eller mer av förskoletiden.
En majoritet av Europas länder inkluderar digital kompetens i förskolans styrdokument
Nästan tre fjärdedelar av Europas förskolesystem tar upp digital utbildning i sina styrdokument. Majoriteten av dessa utbildningssystem beskriver vilka specifika digitala kompetenser som ska utvecklas. De två kompetenser som oftast nämns är informations- och datakompetens och skapande av digitalt innehåll, följt av kommunikation och samarbete, säkerhet och problemlösning. Ett dussin förskolesystem sätter emellertid också olika typer av begränsningar för personalen när det gäller användningen av digital teknik i sina riktlinjer eller styrdokument. Exempel på detta är begränsningar vad gäller skärmtid, att personalen alltid måste vara med när barnen använder digitala hjälpmedel eller att de digitala hjälpmedlen ska kombineras med andra metoder. Två länder, Danmark och Sverige, har ytterligare begränsat digitala hjälpmedel i förskolan.
Rapporten Key data on early childhood education and care in Europe - 2025, Europa.eu
Eurydike – utbildning i Europa
Eurydike är ett stöd för dig som vill veta mer om utbildningssystem och utbildningspolitik i Europa. Eurydikenätverket samordnas av EU och UHR är nationellt kontor i Sverige.