"TechLingua Harmony" kombinerar lärande inom språk och digitala verktyg
eTwinningprojektet ”TechLingua Harmony” hade som syfte att förbättra elevernas språkmedvetenhet för sitt modersmål och introducera sina egna språk för andra deltagare genom att tala och skriva på engelska. Eleverna lärde sig att känna igen olika språk och utvecklade positiva attityder till andra.
Hej, Tam Alfredsson, Sandbackaskolan i Kungälv! Ert projekt ”TechLingua Harmony” är nominerat till eTwinningpriset 2025. Grattis!
Berätta lite om dig själv, vad arbetar du som och hur länge har du haft denna yrkesroll?
Mitt namn är Tam Alfredsson, och jag arbetar som mellanstadielärare på Sandbackaskolan i Kungälv. Jag har varit verksam som lärare i tio år, varav sju år inom Komvux och tre år som mellanstadielärare.
Hur länge har du varit engagerad i eTwinning, och på vilket sätt?
Jag har varit engagerad i eTwinning sedan 2022. Mitt deltagande har främst bestått av att medverka i olika webbinarier arrangerade av Universitets- och högskolerådet (UHR) samt att hämta inspiration från olika internationella undervisningsprojekt via eTwinning-plattformen. Jag deltog i projektet ”TechLingua Harmony” från år 2023 och sedan hösten 2024 har jag deltagit i projektet ”The colorful letters and cards”.
Berätta om projektet ”TechLingua Harmony”
Projektet ”TechLingua Harmony” syftade till att främja lärande genom språk och digitala verktyg. Ett annat syfte var att minska fördomar bland elever mot främmande språk och öka deras interkulturella kompetens. Inom projektet arbetade vi med olika teman, såsom UNESCO:s världsarv, idiomatiska uttryck, typiska skämt och tungvrickare. Genom att presentera sitt eget språk och samtidigt lära sig om andra språk och kulturer fick eleverna en ökad förståelse för medvetenhet och stolthet över sin egen kultur samt en ökad interkulturell kommunikationsförmåga.
Eleverna genomförde uppgifter som samlades på en gemensam webbsida och redovisades för varandra via videosamtal. IT-relaterade moment inom projektet inkluderade skapande av bilder, presentationer, videor, ljudfiler och musik med hjälp av AI, samt utveckling av en webbsida.
Vilken ålder hade eleverna som deltog i projektet, och i vilken årskurs gick de?
Eleverna var 12 år gamla och gick i årskurs 6.
Vilka partners är med i projektet?
Projektet genomfördes i samarbete mellan Sandbackaskolan i Sverige med skolor i Polen, Litauen, Turkiet och Libanon.
Vad har varit behållningen i projektet?
Projektet innehöll uppgifter som var både engagerande och relevanta för elevernas egna kulturer och traditioner. Eleverna såg fram emot att presentera sina arbeten, och uppgifterna var kreativa och skilde sig från traditionell läroboksbaserad undervisning i engelska. Under projektets gång utvecklade eleverna sitt engelska ordförråd avsevärt på kort tid.
Vad tyckte de deltagande barnen? Och vilka erfarenheter har det gett dem?
Eleverna upplevde projektet som roligt och motiverande, särskilt när de fick berätta om sin familj, sina fritidsintressen, sin skola, matkultur, sevärdheter och traditioner för sina internationella kamrater.
Genom projektet utvecklade de färdigheter såsom samarbetsförmåga, informationssökning, kritiskt tänkande vid informationshantering och internationell kommunikationsförmåga. De fick även omfattande träning i att skriva, tala, lyssna och läsa på engelska.
Beskriv lite om hur det digitala samarbetet såg ut.
Eleverna från Sverige deltog i fyra videomöten tillsammans med elever från Turkiet, Libanon, Polen och Litauen. Vid varje möte presenterade de sig för varandra och fokuserade på olika teman, såsom UNESCO:s världsarv, idiomatiska uttryck, skämt, tungvrickare och vanliga fraser på respektive språk.
Vi laddade upp bilder, ljudfiler, videor och webbsidor på Twinspace, samarbetsytan på eTwinning-plattformen. En sammanfattning, en webbsida och en video av projektet finns även tillgänglig för allmänheten på YouTube.
Kommer det bli någon fortsättning? I samma anda eller i ett annat eTwinningprojekt?
Då de elever som deltog i ”TechLingua Harmony” har lämnat mellanstadiet och börjat på högstadiet finns det ingen möjlighet att fortsätta med projektet i dess nuvarande form.
Jag är ämneslärare i engelska. För närvarande deltar mina 62 elever i årskurs 4 och 5 i ett nytt eTwinning-projekt vid namn ”The Colorful Letters and Cards”. Projektet engagerar över 300 elever från åtta länder: Sverige, Frankrike, Belgien, Spanien, Portugal, Kroatien, Estland och Tyskland. På grund av åldersskillnaden har elever från Sverige brevvänner från Spanien, Belgien, Estland och Tyskland
Vilka fördelar finns det med att arbeta med eTwinning-projekt?
Etwinning-projekt är utvecklande, inspirerande, lärorikt, spännande och motiverande för både elever och lärare.
Tycker du att eTwinning är ett bra verktyg i förskolan och skolan? Varför?
Ja, jag anser att eTwinning är ett mycket värdefullt verktyg inom både förskola och skola, eftersom det bidrar till utveckling, lärande och motivation hos eleverna.