Sprid och ta hand om resultaten

Uppföljning och spridning är viktigt att planera i ett tidigt skede. Ju fler utanför projektet som får kännedom om vad ni gör och som känner engagemang ‐ desto större chans att ni når era mål med projektet och att era erfarenheter blir till nytta för andra. Ni bör därför redan i planeringsstadiet lägga ner en hel del tankekraft på vilka spridningsaktiviteter ni ska genomföra.

Ni kan dessutom få fler att vilja arbeta med internationellt utbyte och samarbete. Ett samarbete där människor från olika länder och kulturer träffas och där utbyte av idéer och kunskap för utvecklingen framåt. Ni blir en del av något större. Det är det internationellt samarbete handlar om.

Engagera ledningen och kollegor

Ledningens delaktighet och engagemang är av stor betydelse genom hela projektet, särskilt i planeringen och hanteringen av resultaten.  

Det är också bra om alla i organisationen så långt som möjligt involveras i förberedelse- och spridningsaktiviteterna, även de som inte har deltagit aktivt själva.

Gör en gemensam plan

Alla organisationer i projektet bör fundera på hur var och en bäst når ut i sina länder. Gemensamt tar ni sedan fram en spridningsplan där ni beskriver vilka målgrupper ni ska nå, vilka verktyg och kanaler ni ska använda er av och vilka de förväntade effekterna är. Att redogöra för spridningsplanen är en del av ansökan. Det är alltid möjligt att utveckla planen under projektets gång.

Planera in tid och resurser

En utmaning är tid och pengar. För att projektet ska få skjuts i rätt riktning behöver ni därför noggrant tänka igenom och planera in den tid och de resurser ni behöver för ett effektivt spridningsarbete.

Hur ni sprider era resultat

Hur ni sprider era resultat och ert projekt beror helt på vad ni vill uppnå och på projektets karaktär. Fundera på vilka kanaler som är mest attraktiva för er målgrupp.

Vill ni nå ut till fler potentiella användare och/eller beslutsfattare? Fundera på vilka kanaler som är mest attraktiva för er målgrupp. Ett sätt kan vara att nå ut via media. Skriv ett pressmeddelande eller ring er lokaltidning eller lämplig branschtidning och tipsa om ert projekt och vad ni ska göra. 

Bjud in slutanvändarna

Vill ni vara säkra på att de som ska förmedla och använda projektets resultat vet vad som är på gång är ett förslag att bjuda in dem på förhandsvisningar, uppmuntra dem att ge återkoppling och/eller använd dem som testgrupp när ni ska testa prototyper. 

För vidare till kollegor

Det är viktigt att de kunskaper och erfarenheter ni får inom projektet förs vidare internt till era kollegor. Ni kan till exempel presentera projektet vid personalmöten, på en konferens eller andra lämpliga evenemang. 

Tips

Här ger vi några tips på aktiviteter, kanaler och verktyg som ni kan använda för att sprida det ni uppnår i ert projekt:

  • Blogga under och efter projekttiden.
  • Spela in film eller en podd. Här kan ni till exempel ta hjälp av målgruppen för partnerskapet.
  • Skriv artiklar och kontakta lokaltidningen och tipsa om vad ni kommit fram till, eller låt de som deltar i aktiviteterna skriva en artikel som lokaltidningen kan publicera.
  • Sprid information om projektet och resultatet regionalt genom seminarier och möten.
  • Lärosäten, politiker, fackförbund och branschorganisationer kan ta del av fysiska resultat som kan spridas vidare.

Har du ett partnerskapsprojekt inom Erasmus+, använd Erasmus+ Project Results PlatformÖppna i nytt fönster som är Europeiska kommissionens webbplats där projekt och resultat publiceras.

Medier och verktyg:

  • Webbsidor och webbplatser.
  • Möten, konferenser, workshops och seminarier.
  • Utställningar och demonstrationer.
  • Rapporter, broschyrer, artiklar i specialtidningar.
  • Audiovisuellt material.
  • Sociala medier av olika slag.
  • Öppna evenemang.
  • Existerande kontakter och nätverk.

Har du ett Erasmus+projekt finns mer tips i EU-kommissionens dokument:

How to communicate your project (pdf)

Så når du ut med ditt projekt (pdf)

Senast uppdaterad: 5 mars 2025