Erasmus+ europeiska partnerskap för skolutveckling

Programmet ska stödja nytänkande, utveckling och internationellt samarbete mellan aktörer i Europas utbildningssystem. Målet är att stärka samarbete och mobilitet inom skolsektorn, förbättra kvaliteten på undervisning och lärande samt bygga kapacitet för gränsöverskridande samarbete.

Vem som kan söka

Lokala/regionala skolmyndigheter kan stå som sökande och vara koordinator för projektet.

Vad ni kan söka för

Ni söker projektbidrag för att identifiera, utveckla, testa och implementera goda strategier för kontinuerlig skolutveckling, öka läraryrkets attraktivitet och förbättra kvaliteten på undervisning och utbildning.

Länder som deltar

Alla EU:s medlemsländer samt Island, Liechtenstein, Norge, Nordmakedonien, Serbien och Turkiet.

EU-kommissionen genomför utlysningen som en pilotomgång under 2026. Sverige kommer att finansiera ett projekt under omgången.

Sammansättning av partnerskapet

För varje partnerskap gäller följande minimikrav för sammansättning:

  • Minst två deltagande länder med minst sex organisationer totalt.
  • Från vart och ett av de två länderna måste minst en lokal eller regional skolmyndighet delta samt minst två skolor eller förskolor.
  •  Det finns ingen övre gräns för antalet partners.

Så fungerar det

I projektansökan ska partnerskapet välja minst tre arbetsområden totalt, och minst ett inom vart och ett av följande två huvudområden:

Förbättra kvaliteten på undervisning och lärande

  • Innovativ undervisning: Utveckla och testa nya läraktiviteter och metoder med fokus på EU-prioriterade teman som grundläggande färdigheter, EU-kunskap, aktivt medborgarskap och språk (CLIL).
  • Samarbetsundervisning: Lärare från olika länder utvecklar gemensamma undervisningsupplägg och undervisar över landgränserna inom partnerskapet.
  • Kollegialt lärande och mentorskap: Utveckla och testa “peer-learning”-aktiviteter som jobbskuggning och mentorprogram för lärare, skolledare och beslutsfattare.
  • Vikarielösningar och resursförvaltning: Utveckla och samordna regionala/lokala ordningar för att dela lärarresurser och underlätta tillgång till vikarier, även under mobilitetsperioder.

Kapacitetsuppbyggnad för samarbete över landsgränserna

  • Stödfunktioner och kompetensutveckling: utarbetande av funktioner såsom mobilitetskoordinatorer, kontaktpunkter eller internationella kontor för att stödja genomförandet av internationella aktiviteter.
  • Standardisering: Utveckla rutiner och processer för internationella aktiviteter, integrera europeiska kvalitetsstandarder, identifiera administrativa hinder och skapa lösningar samt öka medvetenheten om värdet av lärandemobilitet.
  • Mobilitetsfönster: Definiera och testa fasta perioder i skolåret då mobilitet för lärare och elever underlättas i de deltagande länderna. Identifiera hinder, möjliggörande och lösningar.
  • Erkännande av läranderesultat: Identifiera god praxis och lösningar för att godkänna och erkänna läranderesultat från utlandsperioder.
  • Erkännande av projektarbete: Identifiera god praxis och lösningar för att erkänna internationellt projektarbete utfört av personal för att göra arbetet hållbart och säkra kvaliteten.
  • Utbildning: Bygga upp intern kompetens som kan erbjuda utbildning i projektutveckling och projektledning, samt utbildning för lärare som ska följa upp elever före, under och efter mobilitet.

Vad det ska leda till

Skolor står i frontlinjen för att forma framtidens generationer: att tillägna sig grundläggande färdigheter, lära om EU och dess värderingar, bli aktiva medborgare och väcka intresse för livslångt lärande. Genom internationellt samarbete kan skolor undervisa i europeiska värderingar inte bara i teorin utan också i praktiken.

Europeiska partnerskap för skolutveckling ska stödja nytänkande, utveckling och internationellt samarbete mellan centrala aktörer i Europas utbildningssystem. Målet är att stärka samarbete och mobilitet inom skolsektorn, förbättra kvaliteten på undervisning och lärande samt bygga kapacitet för gränsöverskridande samarbete.

Om bidraget och kostnader som kan täckas

Varje beviljat projekt får ett bidragsbelopp på 400 000 euro under en fast projektperiod på 36 månader.

Exempel på kostnader som kan täckas:

  1. Projektadministration och ledning (administrativa uppgifter, uppföljning, digitala partnermöten, deltagarförberedelser med mera).
  2. Genomförande av aktiviteter (undervisnings- och läraktiviteter, resor och uppehälle, utbildning, konferenser, partnermöten, utrustning, arbete med projektresultat med mera).
  3. Spridning och kommunikation (konferenser, sessioner och arrangemang för att sprida projektresultat).

Det är möjligt att täcka reseutgifter för både personal och elever, exempelvis för projektmöten, utveckling och testning av undervisningsaktiviteter, utbildning av personal och så vidare. Ordinarie mobilitet som inte är direkt kopplad till projektets mål kan dock inte finansieras av detta bidrag. Den ska finansieras inom Erasmus+ mobilitetsprojekt, men det är önskvärt att synergier skapas mellan projekt och mobilitet och att ordinarie mobilitet stärks som en följd av projektets effekter.

För att kunna ansöka behövs en kod, Organisation ID (OID) och ett användarkonto, EU Login.

För att få OID-koden, registrera uppgifter om er organisation i databasen Organisation registration system. Uppgifterna i databasen läggs automatiskt in i er ansökan när ni fyller i fältet för OID. Se därför till att informationen är uppdaterad och korrekt innan ni fyller i ansökningsformuläret.

Kontrollera uppgifter om er organisation och OID: Databasen Organisation registration - kontrollera uppgifter och OID

Registrera, alternativt uppdatera: OID, Organisation Registration system och EU Login

För konsortier ska alla nationella partners som ingår i projektet/ansökan ha registrerat sig.

Skaffa EU Login: EU Login - create an account på EU-kommissionens webbplats

Så ansöker du

Du hittar ansökningsformuläret i Erasmusportalen. Ansökan är ett online-formulär som sparas automatiskt.

  • För att komma åt ansökan loggar du in med ditt EU-login.
  • När du skapat er ansökan hittar du den under fliken "My applications".
  • Du kan också ge andra åtkomst för redigering.

När du öppnar länken till ansökningsformulären kommer du till samtliga ansökningsformulär för Erasmus+. Välj ansökningsformulär European partnerships for school development (KA240-SCH):

Ansökningsformulär Erasmus+ på EU-kommissionens webbplats

Var ute i god tid

Skicka gärna in ansökan några dagar före sista ansökningsdag. Vid tekniska problem kontakta oss på UHR på e-post erasmusplus@uhr.se.

Så behandlar vi ansökan

  • Formell kontroll: UHR kontrollerar att ansökan uppfyller alla formella krav.
  • Kontroll av originalitet: Allt innehåll ska vara skrivet av sökanden i samarbete med partners. Se Erasmus+ programhandledning del C.
  • Kvalitetsutvärdering: Ansökan bedöms av oberoende experter enligt fastställda kriterier (se Erasmus+ programhandledning).

Mer information

För mer information om programmet, syfte, krav och bedömningskriterier:

European Partnerships for School Development i programhandledningen för Erasmus+ 2026, EU-kommissionens webbplats.

Relaterad information: European Partnerships for School Development på plattformen European School Education Platform (ESEP)

Har du frågor om programmet är du välkommen att kontakta Susanne Ribbesjö, Universitets- och högskolerådet, på e-post Susanne.ribbesjo@uhr.se