- Startsida ,
- Publikationer ,
- Publikationer från UHR ,
- Antagning till högre utbildning höstterminen 2024 – statistik i samband med sista anmälningsdag ,
Antagning till högre utbildning höstterminen 2024 – statistik i samband med sista anmälningsdag
24 april 2024
Antalet sökande till elva yrkesexamensutbildningar i rapporten har ökat. Enligt prognos kommer arbetsmarknadsutsikterna vara goda för examinerade från dessa utbildningar om fem år när de ska etablera sig på arbetsmarknaden.
Nära 405 600 personer sökte en högskoleutbildning vid sista anmälningsdag till höstterminen 2024. Det är en ökning med 8 procent jämfört med samma tidpunkt höstterminen 2023. Det osäkra läget på arbetsmarknaden lockar fler till eftergymnasial utbildning, och efterfrågan på högskoleutbildning förväntas öka ännu mer de närmsta åren.
Allt fler vill ta yrkesexamen och utbilda sig till biomedicinsk analytiker, arbetsterapeut, civilingenjör, fysioterapeut, högskoleingenjör, läkare, psykolog, sjuksköterska, tandläkare, yrkeslärare eller ämneslärare. Men färre väljer i höst yrkesexamensutbildningar för att bli förskollärare, grundlärare eller tandhygienist.
Flest kvinnor bland sökande
De som söker högskoleutbildning är framför allt kvinnor, som utgör drygt 60 procent av alla sökande. De flesta sökande är 25 år eller äldre, men sökande i åldersgruppen 20–24 år har ökat mest till ht 2024 – med 9 procent.
Det är fler sökande som väljer att anmäla sig till kurser än till program. Stora lärosäten med breda utbildningsutbud, som Uppsala universitet, Lunds universitet och Umeå universitet, har flest utbildningar att erbjuda och också flest sökande till ht 2024.
Fler vill bli yrkes- och ämneslärare
Antalet sökande till yrkes- och ämneslärare har ökat, med 7 respektive 2 procent. Könsfördelningen är mer eller mindre densamma mellan ht 2024 och ht 2023 till samtliga kategorier av lärar- och förskollärarutbildningar.
Fler utbildningar att välja bland
Utbildningsutbudet var 3 procent större till ht 2024 än ht 2023. Universitet och högskolor har en viktig men utmanande uppgift att utforma utbudet efter arbetsmarknadens behov, till exempel ett tillräckligt utbud av yrkesexamensutbildningar, utan att prioritera bort utbildning för livslångt lärande, till exempel kortare kurser.