- Startsida ,
- Publikationer ,
- Publikationer från UHR ,
- Inkludering och breddad rekrytering till internationell mobilitet behövs ,
Inkludering och breddad rekrytering till internationell mobilitet behövs
29 oktober 2021
Den globaliserade arbetsmarknaden gör det alltmer viktigt att studenter får internationella och interkulturella perspektiv under sin utbildning. Men Sverige når inte upp till EU:s mål för andelen studenter som bör genomföra internationell mobilitet. Det gäller särskilt för studenter med begränsade möjligheter.
Universitets- och högskolerådet (UHR) har bland annat i uppdrag att främja breddad rekrytering till högre utbildning. I rapporten "Breddad rekrytering till internationell mobilitet. Lärosätenas arbete med breddad rekrytering i internationell studentmobilitet (2021:8)" har UHR kartlagt om och hur svenska lärosäten arbetar med breddad rekrytering när det gäller internationell mobilitet. Europeiska kommissionen betonar för den nya programperioden för Erasmus+ vikten av inkludering och mångfald. Där ingår att erbjuda stöd för att studenter med särskilda utmaningar och underrepresenterade studentgrupper ska kunna genomföra internationell mobilitet. Därför genomfördes denna kartläggning.
De nya möjligheterna till digitalisering i Erasmus+ välkomnas
Lärosätenas mål, att öka deltagandet i mobilitetsprogrammen, framträder tydligt i både ECHE-ansökningar och intervjuer. Framför allt förväntas blandad mobilitet och kortare mobilitetsperioder ge ökad och breddad rekrytering till olika program. Många lärosäten ser positivt på de ökade möjligheterna till blandad mobilitet, där fysisk mobilitet kan kombineras med virtuell. Virtuellt utbyte förväntas väcka studenters intresse för utlandsstudier och på sikt bidra till att öka antalet fysiska mobiliteter. Lärosätena konstaterar att pandemin lett till en förändring som annars troligen hade tagit längre tid.
Lärarna kan ge inspiration
Lärarna har av allt att döma en viktig roll för att inspirera och motivera studenter till internationell mobilitet. Lärarnas roll för att öka studentmobiliteten ses som särskilt betydelsefull för studenter som inte självklart söker sig till utbytesstudier. Det antyder också att ökad lärarmobilitet kan bidra till att bredda deltagandet i studentmobiliteten.
Olika strategier för att nå studenterna
Lärosätenas strategier att få fler grupper att söka till internationell mobilitet skiljer sig åt. En del har en bred strategi med en uttalad strävan att alla studenter ska behandlas lika och få samma budskap. Andra riktar sig särskilt till studentgrupper som är underrepresenterade i internationell mobilitet, till exempel studenter med bakgrundsfaktorer som antas bidra till att de är underrepresenterade eller till utbildningar där få studenter över lag deltar i internationell mobilitet. Det framgår av kartläggningen att det finns ett behov av bättre kunskaper om lärosätenas egna studentpopulationer.