Lärare som tvingas prioritera andra arbetsuppgifter och studenter som hoppar av på grund av epidemier eller strejker – det är några av utmaningarna för utbytesprogrammet Linnaeus-Palme som bygger på samarbete mellan högskolor i Sverige och låg- och medelinkomstländer.

Universitets- och högskolerådet (UHR) har läst alla slutrapporter från ansökningsomgångarna till Linnaeus-Palme; 2014-2015 för ettåriga projekt och 2013-2015 för tvååriga projekt. Nu redovisas analysen i rapporten ”Samarbete med låg- och medelinkomstländer: hinder för att genomföra planerade aktiviteter inom mobilitetsprogrammet Linnaeus-Palme”.

Majoriteten av projekten genomförde de aktiviteter som de hade beviljats finansiering för. Förhållandevis många projekt genomförde dock inte alla planerade aktiviteter vilket har lett till krav på återbetalning av beviljade medel. Aktiviteter kan vara mobiliteter för studenter och lärare, planeringsresor och förberedande språkkurser.

För att effektivisera administrationen av programmen och för att underlätta för projekten att genomföra alla aktiviteter föreslår UHR bland annat längre projektperioder eller möjlighet att ansöka om större lärosätesövergripande projekt. Ett annat förslag för att förbättra genomförande av programmet är att minska sårbarheten genom knyta fler än en person som ansvariga i projektet. En redovisning eller plan för studentrekrytering kan också bidra till att öka genomförandegraden.

Ladda ned hela rapporten som pdf nedan.