- Startsida ,
- Publikationer ,
- Publikationer från UHR ,
- Skolambassadörer för EU ,
(Rapport 2020:3) Förändringar i undervisningen, engagemang för EU och inspiration att söka bidrag för internationellt samarbete – det är några av effekterna av utbildningen Skolambassadör för EU. Det visar en studie från UHR.
Lärare som deltagit i Skolambassadörer för EU upplever att utbildningen bidragit till en stärkt EU-undervisning i det egna klassrummet. Rollen som skolambassadör upplevs även ha positiva effekter på hela skolans EU-undervisning.
Startade 2010
UHR har i uppdrag att arrangera utbildningar för lärare och skolledare i syfte att stärka EU-perspektivet i undervisningen. Utbildningen Skolambassadör för EU har funnits sedan 2010 och drygt 250 lärare och drygt 190 skolledare har deltagit i utbildningen. Den genomförs i samarbete med Europaparlamentet och Europeiska kommissionen.
Tanken med Skolambassadörer för EU är att deltagarna efter avslutad utbildning ska bidra till att ökad kompetens om EU bland kollegorna. Utbildningsinsatser riktas särskilt till kommuner som tidigare inte har deltagit.
Ska stärka EU-undervisningen
UHR har genomfört denna utvärdering för att undersöka om utbildningen ger förväntade resultat. Frågeställningar för utvärderingen har varit:
- I vilken utsträckning bidrar utbildningen till att stärka EU-undervisning?
- Bidrar skolambassadörerna till en ökad kunskap om EU bland kollegor
Utvärderingen är baserad på enkäter till lärare och skolledare som deltagit i utbildningen. Även fördjupade intervjuer med slumpmässigt utvalda lärare som utbildats till skolambassadörer har genomförts.