- Startsida ,
- Publikationer ,
- Publikationer från UHR ,
Publikationer från UHR
Här hittar du UHR:s publikationer och informationsmaterial. Du kan filtrera på kategori för att hitta rätt publikation.
Analyser av antagningsstatistik görs efter sista ansökningsdag, första och andra urval: Analys av antagningsstatistik
Om utbildning i Europa: Eurydikenätverkets studier och rapporter
Ekonomiska och sociala villkor för studenter i Europa: Eurostudent
-
APL och LIA utomlands ger betydelsefull erfarenhet och mervärde
21 maj 2024Unga och vuxna som får möjlighet att göra en del av sin yrkesutbildning på en arbetsplats i ett annat land utvecklar sina yrkeskunskaper och förmågan att ta ansvar, planera och lösa problem. Det visar UHR:s undersökning av betydelsen av arbetsplatsförlagt lärande (APL) och lärande i arbete (LIA) utomlands inom EU:s program Erasmus+.
Internationella möjligheter, Internationellt samarbete och utbyte, Erasmus+ -
Förslag på vägledande nationella riktlinjer för ansvarsfull internationalisering
2 april 2024Universitets- och högskolerådet, Vetenskapsrådet och Vinnova föreslår regeringen åtgärder för att främja arbetet med ansvarsfull internationalisering inom högre utbildning, forskning och innovation.
Internationella möjligheter, Rapportserie -
Många vill delta i Europauniversitet
27 mars 2024Svenska universitet och högskolor har goda förutsättningar att delta i Europauniversitet och deltagandet är högt jämfört med övriga Europa.
Internationella möjligheter -
Erasmus+ stärker skolors utveckling
7 december 2022Rapporten Partnerskap, delaktighet och skolutveckling handlar om Erasmus+ strategiska partnerskap med svenskt deltagande, som partner eller huvudsökande, och fokus på grundläggande färdigheter. Syftet är att fördjupa kunskapen om att genomföra och förankra partnerskap. Dessutom undersöks långsiktiga effekter av partnerskapen för de skolor och personer som deltar.
Internationella möjligheter, Statistik, Rapportserie -
Mer krävs för att nå kunskapsmålen i matematik och naturvetenskap
4 juli 2022EU:s mål är att andelen europeiska 15-åringar med bristande färdigheter i läsning, matematik och naturvetenskap senast 2030 ska vara lägre än 15 procent. I den här Eurydikerapporten undersöks vad utbildningsmyndigheter i Europa gör för att stärka elevernas motivation, höja prestationen och hjälpa dem som halkar efter.
Internationella möjligheter, Rapportserie