- Startsida ,
- Publikationer ,
- Publikationer från UHR ,
- Arbetsplatsförlagt lärande i utlandet - möjligheter och utmaningar ,
Arbetsplatsförlagt lärande i utlandet - möjligheter och utmaningar
6 oktober 2016
Varje år får hundratals elever på gymnasieskolans yrkesprogram möjlighet att inom ramen för arbetsplats förlagt lärande, APL, praktisera utomlands. I den här studien har UHR kartlagt effekter av elevers praktik i andra länder.
UHR delar årligen, genom flera olika utbytesprogram, ut medel till gymnasieskolor för att finansiera arbetsplatsförlagt lärande (APL) i andra länder. Den här undersökningen följer upp effekter av utlandspraktiken – dels genom en analys av slutrapporter från genomförda praktikprojekt, dels genom intervjuer med elever, lärare och rektorer som deltagit.
Personlig och yrkesmässig utveckling
Resultaten visar att utlandspraktiken har stor betydelse för eleverna på ett personligt plan. De blir mer självständiga och ansvarskännande individer, med större tilltro till sig själva och till sin förmåga att klara sig på egen hand. Praktiken ger också förbättrade språkkunskaper, en möjlighet att utvecklas inom sitt yrkesområde och innebär ofta en ökad motivation för skolarbetet.
Viktigt för elever i behov av särskilt stöd
Särskilt stor betydelse verkar utlandspraktik ha för elever i behov av särskilt stöd. Men de eleverna behöver ofta extra uppmuntran och stöd från sina lärare för att våga göra praktik i ett annat land.
Ökar yrkesprogrammens attraktivitet
Lärare som arbetar med APL utomlands menar ofta att praktiken innebär en kompetensutveckling även för dem själva. Dessutom tror både lärare och rektorer att praktik utomlands kan vara ett sätt att göra yrkesprogrammen mer attraktiva. Många skolor uppger att de använder möjligheterna till utlandspraktik i sin marknadsföring.
Här nedan hittar du rapporten i dess helhet. Du kan även ladda ner en kortversion av den.