- Startsida ,
- Publikationer ,
- Publikationer från UHR ,
Publikationer från UHR
Här hittar du UHR:s publikationer och informationsmaterial. Du kan filtrera på kategori för att hitta rätt publikation.
Analyser av antagningsstatistik görs efter sista ansökningsdag, första och andra urval: Analys av antagningsstatistik
Om utbildning i Europa: Eurydikenätverkets studier och rapporter
Ekonomiska och sociala villkor för studenter i Europa: Eurostudent
-
APL och LIA utomlands ger betydelsefull erfarenhet och mervärde
21 maj 2024Unga och vuxna som får möjlighet att göra en del av sin yrkesutbildning på en arbetsplats i ett annat land utvecklar sina yrkeskunskaper och förmågan att ta ansvar, planera och lösa problem. Det visar UHR:s undersökning av betydelsen av arbetsplatsförlagt lärande (APL) och lärande i arbete (LIA) utomlands inom EU:s program Erasmus+.
Internationella möjligheter, Internationellt samarbete och utbyte, Erasmus+ -
Förslag på vägledande nationella riktlinjer för ansvarsfull internationalisering
2 april 2024Universitets- och högskolerådet, Vetenskapsrådet och Vinnova föreslår regeringen åtgärder för att främja arbetet med ansvarsfull internationalisering inom högre utbildning, forskning och innovation.
Internationella möjligheter, Rapportserie -
Många vill delta i Europauniversitet
27 mars 2024Svenska universitet och högskolor har goda förutsättningar att delta i Europauniversitet och deltagandet är högt jämfört med övriga Europa.
Internationella möjligheter -
Erasmus+ stärker skolors utveckling
7 december 2022Rapporten Partnerskap, delaktighet och skolutveckling handlar om Erasmus+ strategiska partnerskap med svenskt deltagande, som partner eller huvudsökande, och fokus på grundläggande färdigheter. Syftet är att fördjupa kunskapen om att genomföra och förankra partnerskap. Dessutom undersöks långsiktiga effekter av partnerskapen för de skolor och personer som deltar.
Internationella möjligheter, Statistik, Rapportserie -
Mer krävs för att nå kunskapsmålen i matematik och naturvetenskap
4 juli 2022EU:s mål är att andelen europeiska 15-åringar med bristande färdigheter i läsning, matematik och naturvetenskap senast 2030 ska vara lägre än 15 procent. I den här Eurydikerapporten undersöks vad utbildningsmyndigheter i Europa gör för att stärka elevernas motivation, höja prestationen och hjälpa dem som halkar efter.
Internationella möjligheter, Rapportserie -
Genomförda och planerade insatser för att tillvarata möjligheterna med ett nytt Europass
27 april 2022Rapporten redovisar det uppdrag angående Europass som regeringen gav Universitets- och högskolerådet (UHR) i regleringsbrevet för budgetåret 2022: Hur kan arbetet med Europass utvecklas och leda till större värde för användare i Sverige?
Internationella möjligheter -
Utbytes- och stipendieprogram bra för institutionell kapacitetsutveckling och internationalisering
8 april 2022(Rapport 2022:5) I den här studien visar UHR hur det bidrar till det globala genomförandet av Agenda 2030 att delta i utbytes- och stipendieprogrammen Linnaeus-Palme (LP), Minor Field Studies (MFS) och Praktikantprogrammet samt hur verksamheten på svenska lärosäten och organisationer utvecklas av att de deltar. Detta är en delstudie som ingår i en uppföljning av verksamheten åren 2021‒2023.
Internationella möjligheter, Rapportserie -
Mer krävs för jämlik och inkluderande högre utbildning i Europa
1 april 2022I rapporten ”Towards equity and inclusion in higher education in Europe” utvärderas hur väl EHEA-länderna har anpassat sina nationella system till gemensamma principer och riktlinjer. Rapporten analyserar statusen för bland annat hur långt arbetet med att göra högskolesystem mer jämlika och inkluderade har kommit, om förutsättningarna som behövs finns och vad som återstår att göra.
Internationella möjligheter, Rapportserie -
Efter brexit ‒ samarbeten och vägval för utbyten
14 mars 2022(Rapport 2022:3) I mars 2021 fick UHR i uppdrag av regeringen att redogöra för vilka konsekvenser för svenska utbildningssamarbeten som brexit och Storbritanniens utträde ur Erasmus+ har. Den här rapporten är en uppföljning av en delrapport som UHR lämnade till regeringen i september 2021.
Internationella möjligheter, Rapportserie -
LP-partnerskap ger ökad internationalisering
19 november 2021RAPPORT 2021:10 och 2022:4 (engelsk version)UHR administrerar och utvecklar utbytesprogrammet Linnaeus-Palme partnerskap (LP). Programmet finansieras från biståndsramen via Sida. UHR följer kontinuerligt upp den verksamhet som bedrivs inom ramen för programmet.
Nyhet Internationella möjligheter, Rapportserie -
Inkludering och breddad rekrytering till internationell mobilitet behövs
29 oktober 2021Den globaliserade arbetsmarknaden gör det alltmer viktigt att studenter får internationella och interkulturella perspektiv under sin utbildning. Men Sverige når inte upp till EU:s mål för andelen studenter som bör genomföra internationell mobilitet. Det gäller särskilt för studenter med begränsade möjligheter.
Nyhet Internationella möjligheter, Breddad rekrytering och deltagande, Rapportserie -
Storbritanniens utträde ur EU och Erasmus+ – konsekvenser för mobilitet och utbildningssamarbete ur ett svenskt perspektiv
14 september 2021I rapporten ges en översikt av de utbildningssamarbeten som pågår mellan Sverige och Storbritannien och en inledande konsekvensanalys av hur dessa samarbeten påverkas av brexit och Storbritanniens utträde ur Erasmus+.
Internationella möjligheter, Rapportserie -
Det goda exemplets makt – en analys av hur mobilitetsprojekt inom Erasmus+ kan vara ett verktyg för skolutveckling
2 september 2021I rapporten undersöks hur skolpersonals erfarenhetsutbyten med europeiska kollegor kan stärka kompetensutveckling och bidra till skolutveckling. Resultaten visar bland annat att lärare och skolledare är positiva till att delta i europeiska projekt och att deras deltagande har varit kopplat till skolans behov.
Internationella möjligheter, Rapportserie -
Linnaeus-Palme och lärarutbildningarna. Framgångsfaktorer, hinder och effekter
10 juni 2021(Rapportserie 2021:5) I rapporten ”Linnaeus-Palme och lärarutbildningarna” har UHR identifierat och kartlagt framgångsfaktorer, hinder och utmaningar för lärarutbildningarnas medverkan i utbytesprogrammet Linnaeus-Palme. Syftet är att främja ett ökat deltagande.
Internationella möjligheter, Antagning och studier, Rapportserie -
Recognition of Prior Learning in Practice
20 april 2021(Rapportserie 2021:4) Tydliga lärandemål för utbildningarna och ett engagemang för validering inom hela lärosätet. Det är viktiga komponenter för högskolornas arbete med validering, enligt slutrapporten från UHR:s EU-projekt ”Recognition of Prior Learning in Practice. Putting policies to work – experiences from two years of peer learning”.
Internationella möjligheter, Antagning och studier, Bedömning, Rapportserie -
Minihearing: Konsekvenser av covid-19
27 november 2020Rapport från en mini-hearing om konsekvenserna av pandemin som Forum för internationalisering anordnade i oktober. Hearingen gav en ögonblicksbild av pandemins effekter från ett antal centrala aktörer inom internationalisering.
Internationella möjligheter -
Lärande för hållbar utveckling i styrdokument för förskola och skola
17 november 2020Hur kan lärande för hållbar utveckling bli ett verktyg för att förverkliga de globala målen, nationella läroplansmål och mål på lokal nivå? Inspiration från skolor som arbetar med lärande för hållbar utveckling.
Internationella möjligheter, Informationsmaterial -
Breddad rekrytering till Linnaeus-Palme och Minor Field Studies
12 oktober 2020(Rapportserie 2020:7) Rapporten "Breddad rekrytering till Linnaeus-Palme och Minor Field Studies (MFS)" har tagits fram för att få en bild av de studenter som söker sig till programmen och av dem som inte gör det. Dessutom undersöktes hur lärosätena uppfattar hinder när det gäller breddad rekrytering till programmen.
Internationella möjligheter, Breddad rekrytering och deltagande, Rapportserie -
Relevanta program i en föränderlig värld
9 oktober 2020(Rapport 2020:8) Utredningen "Relevanta program i en föränderlig värld" har genomförts för att ta reda på hur relevanta utbytes- och stipendieprogrammen är i sin nuvarande utformning i förhållande till UHR:s och Sidas myndighetsövergripande mål och strategier. Den ger också reflektioner kring hur programmens relevans kan stärkas.
Internationella möjligheter, Statistik, Rapportserie -
Arbetet med EU-rekrytering och internationell utbytestjänstgöring utvärderat
24 september 2020(Rapport 2020:6) UHR ansvarar sedan 2013 för att informera om och administrera utbytestjänstgöringsprogram, samt för att stärka rekryteringen till arbete och praktik inom EU:s institutioner via information och utbildning. För att få underlag att vidareutveckla verksamheterna har UHR gjort denna utvärdering.
Internationella möjligheter, Om myndigheten, Rapportserie -
Statistisk sammanställning över mobilitet inom högre utbildning läsåret 2017/2018
25 juni 2020"Statistisk sammanställning över mobilitet inom högre utbildning läsåret 2017/2018. Erasmus+, Nordplus högre utbildning, Linnaeus-Palme, Minor Field Studies och Sidas resestipendium" är framtagen för att ge en överblick av de sammanslagna resultaten av de program som administreras av UHR.
Internationella möjligheter -
Svenska lärosätens erfarenheter av Erasmus charter (ECHE)
11 maj 2020(Rapport 2020:5) En utvärdering av hur svenska universitet och högskolor arbetar utifrån principerna i Erasmus Charter for Higher Education (ECHE).
Internationella möjligheter, Rapportserie -
"Skolambassadörer för EU" utvärderad
11 mars 2020(Rapport 2020:3) Förändringar i undervisningen, engagemang för EU och inspiration att söka bidrag för internationellt samarbete – det är några av effekterna av utbildningen Skolambassadör för EU. Det visar en studie från UHR.
Nyhet Internationella möjligheter, Rapportserie -
Svenska studenter i Erasmus – Livsbanor och sociala strukturer
16 december 2019Varje år studerar 3 000 svenskar en eller två terminer på olika universitet i Europa genom Erasmusprogrammet. Ökad internationell mobilitet för studenter är högt prioriterat både i Sverige och inom EU. Studien "Svenska studenter i Erasmus – Livsbanor och sociala strukturer" visar bakgrunden till svenska studenters begränsade deltagande.
Internationella möjligheter, Breddad rekrytering och deltagande, Rapportserie -
Vägen till utlandsstudier
13 december 2019Studenters socioekonomiska bakgrund avgör om de väljer att studera utomlands. De som studerar utomlands har i högre grad föräldrar med höga inkomster och lång utbildningsbakgrund. Det visar rapporten "Vägen till utlandsstudier" från Centrala Studiestödsnämnden (CSN) och UHR.
Internationella möjligheter, Breddad rekrytering och deltagande, Rapportserie -
Internationell mobilitet inom svensk yrkesutbildning. Mobilitet ger utvecklingsmöjligheter för yrkesutbildningsområdet
2 december 2019Rapporten redovisar en undersökning av tre mobilitetsprogram som kan finansiera internationell mobilitet inom yrkesutbildning: Atlas praktik, Erasmus+ mobilitet yrkesutbildning och Nordplus junior.
Internationella möjligheter, Rapportserie -
Från Sverige med Erasmus+
25 oktober 2018RAPPORT 2018:11. En bra utbildning. Förbättrade utsikter på arbetsmarknaden. Möjlighet att lära känna ett nytt land och en ny kultur. Det är några skäl till att svenska studenter väljer att studera utomlands genom Erasmusprogrammet, enligt en ny rapport från UHR.
Internationella möjligheter, Antagning och studier, Rapportserie -
Rekryteringspool för internationellt utvecklingssamarbete?
10 juli 2018RAPPORT 2018:7. En utvärdering av programmen Minor Field Studies (MFS), Linnaeus-Palme och Praktikantprogrammet.
Internationella möjligheter, Rapportserie -
Det akademiska värdet av mobilitet
26 juni 2018RAPPORT 2018:9. Rekommendationer med fokus på vägledning och internationaliserade lärandemål för ökad internationalisering och studentmobilitet.
Internationella möjligheter, Rapportserie -
Uppföljning av värdering av utländska betyg. Slutrapport
1 mars 2018RAPPORT 2018:3. Universitets- och högskolerådets (UHR:s) analys av antagningen ht 2017och vt 2018 visar att borttagandet av BIex inte har vållat negativa effekter för sökande med gymnasieexamen. Det är en bättre balans mellan antagna med gymnasieexamen och antagna med förändrade omräkningstabeller.
Internationella möjligheter, Antagning och studier, Statistik, Rapportserie