Grön omställning och livslångt lärande i fokus inom EU
2024 års upplaga av Europeiska kommissionens utbildningsöversikt, Education and training monitor 2024, är nu publicerad.
Utbildningsöversikten innehåller EU-kommissionens årliga analys av EU-ländernas utbildningssystem och landrapporter för varje land. Eurydikenätverkets strukturella indikatorer är viktiga datakällor för utbildningsöversikten.
2024 års upplaga inleds med ett fokus på lärande för hållbar utveckling. Rapporten behandlar också bland annat deltagande i förskolan, frånvaro i skolan, lågpresterande elever, arbetsplatsförlagt lärande i yrkesutbildning, mobilitet i högre utbildning och deltagande i vuxenutbildning.
Från kunskap till handling
EU verkar för att utbildningssektorn ska bidra till den gröna omställningen och till att öka hållbarhetskompetensen hos alla elever och studerande. Erasmusprogrammet för 2021–2027 har också ett tydligt fokus på den gröna omställningen och hållbarhet i utbildning. Kompetens i hållbarhetsfrågor gör det möjligt för elever att förstå och kritiskt analysera olika system och ger dem möjlighet att ta åtgärder mot den gröna omställningen.
Unga människor i EU tror på hållbarhetsvärden. De flesta av EU:s utbildningssystem har börjat utveckla metoder för lärande för hållbar utveckling. Det finns också en grundläggande kunskap om hållbarhet inom EU, även om det skiljer sig åt kraftigt mellan EU-länderna. Sveriges skolor är tredje bäst i EU när det gäller grundläggande kunskap om hållbarhet, efter Danmark och Polen. Att bara en tredjedel av ungdomarna agerar för hållbarhet i det dagliga livet kan dock peka på bristande stöd och uppmuntran att förvandla kunskapen till handling.
Sverige sticker ut
Det är viktigt att personer i alla åldrar är med i den gröna omställningen. Vuxnas deltagande i utbildning inom EU är lågt och går för långsamt, särskilt bland de som är mest i behov av kompetenshöjning. Deltagandegraden är ojämn mellan EU-länderna. Här sticker emellertid Sverige ut med högst deltagande i EU. Förutom en ojämn nivå är deltagandet också avsevärt lägre bland de vuxna som är mest i behov av ombildning och kompetensutveckling, exempelvis vuxna som är lågkvalificerade, personer i åldern 55 och äldre, arbetslösa och personer i landsbygdsområden.
Lärande för hållbar utveckling har införlivats i vuxenutbildningen, till exempel genom förändringar av läroplaner. Det låga deltagandet för de mest behövande målgrupperna riskerar dock att generera en ojämlik utveckling av kompetenser inom hållbar utveckling och ger utmaningar för anställningsbarhet under den gröna omställningen.
Education and training monitor 2024, Europa.eu
Eurydikes publiceringssida där alla strukturella indikatorer för 2024 finns. Nytt för i år är att de finns som interaktiva onlineverktyg.
Eurydike – utbildning i Europa
Eurydike är ett stöd för dig som vill veta mer om utbildningssystem och utbildningspolitik i Europa. Eurydikenätverket samordnas av EU och UHR är nationellt kontor i Sverige.