Det nordiska mervärdet
Vilket mervärde ger ett internationellt samarbete inom Norden? Tre personer på strategiska positioner reflekterar.
Katarina Sperling, internationell projektledare på Norrköpings utbildningskontor, Ulrica Colliander, rektor på Karlbergs skola i Stockholm och Anders Duvkär, chef för enheten för skolans organisation och ledning på avdelningen för skolutveckling på Skolverket, ger sin syn på det nordiska mervärdet i internationella samarbetsprojekt.
- Den språkliga och kulturella likheten underlättar kommunikationen.
- Tröskeln blir lägre när man kan använda skandinaviska.
- Mycket är lika i skolsystemen men man angriper det på lite olika sätt. Det gör det värt att utbyta erfarenheter.
- Vi kan ta del av varandras läroplaner inom Norden. Lära med och av varandra. Gränserna mellan länderna suddas ut i de kollegiala samtalen.
- Det är enkelt att översätta nya metoder och erfarenheter i praktiken.
- Det finns nordiska upparbetade och etablerade nätverk i kommuner och regioner, till exempel vänorter, som gör det lätt att skapa kontakt.
- Det finns en psykologisk närhet som gör att man känner att "det där kan vi också göra".
- Den geografiska närheten gör att utbyten tar mindre tid och belastar miljön mindre.
- Samarbeten inom Norden stärker hela det nordiska samarbetet och värnar om vårt kulturarv.