Referensramar för svenska kvalifikationer och examina

En kvalifikation är ett dokumenterat resultat av lärande och kan till exempel vara examina, slutbetyg eller diplom. De flesta kvalifikationer som är reglerade enligt svensk författning är inplacerade i referensramar. Referensramarna ger information om nivån på vad en person med en kvalifikation förväntas veta, förstå och kunna göra.

I Sverige finns Sveriges referensram för kvalifikationer (SeQF) och en referensram specifikt för högskoleexamina. Båda dessa referensramar utgörs av ett antal nivåer som är jämförbara med nivåer i europeiska referensramar. Det ska underlätta jämförelser när man söker studier eller arbete över nationsgränser.

Bilden visar hur nivåerna i de svenska referensramarna (Sveriges NQF) förhåller sig till nivåerna i de europeiska referensramarna. Bilden visar också vilken nivå svenska slutbetyg och examina, samt vissa andra reglerade kvalifikationer, är placerade på (syns ej på surfplatta eller mobiltelefon). Klicka i bilden för att få mer information om referensramar, nivåer och kvalifikationer. Alla svenska kvalifikationer syns inte i bilden.

Även kvalifikationer utanför de offentliga skolsystemen kan få en bestämd SeQF-nivå. Läs mer på Myndigheten för yrkeshögskolans webbplats.

En kvalifikation är ett dokumenterat resultat av lärande i form av kunskaper, färdigheter och kompetenser. Kvalifikationer kan till exempel vara examina, certifikat, slutbetyg eller diplom. I bilden omnämns kvalifikationer inom det offentliga utbildningsväsendet där resultatet av lärandet är reglerat i till exempel Skollagen eller Examensordningen, bilaga 2 till högskoleförordningen (författningsreglerade kvalifikationer).

Klicka på kvalifikationerna i bilden för att läsa beskrivningarna, som innehåller kortfattad information om kvalifikationernas nivå i de olika referensramarna, studiernas omfattning och andra kännetecken.

För närmare information om:

  • Kvalifikationer på SeQF-nivå 1, se Skollagen (2010:800).
  • Kvalifikationer på SeQF-nivå 2, se Skollagen (2010:800).
  • Kvalifikationer på SeQF-nivå 3, se Skollagen (2010:800).
  • Kvalifikationer på SeQF-nivå 4, se Gymnasieförordningen (2010:2039) samt Förordning (2011:1108) om vuxenutbildning.
  • Samtliga skolformer inom svensk skola före 2010, se Skollagen (1985:100).
  • Kvalifikationer på nivå 5, se Skollagen (2010:800), 17 a kap. Vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år, och förordning (2009:130) om yrkeshögskolan.
  • Kvalifikationer på nivå 6, se Examensordningen, bilaga 2 till högskoleförordningen (1993:100); bilagan till förordningen (1993:221) för Sveriges lantbruksuniversitet och bilagan till förordningen (2007:1164) för Försvarshögskolan och förordning (2009:130) om yrkeshögskolan.
  • Kvalifikationer på SeQF-nivå 7, se Examensordningen, bilaga 2 till högskoleförordningen (1993:100); bilagan till förordningen (1993:221) för Sveriges lantbruksuniversitet och bilagan till förordningen (2007:1164) för Försvarshögskolan.
  • Kvalifikationer på SeQF-nivå 8, se Examensordningen, bilaga 2 till högskoleförordningen (1993:100); bilagan till förordningen (1993:221) för Sveriges lantbruksuniversitet och bilagan till förordningen (2007:1164) för Försvarshögskolan.

SeQF-nivå 1

Nedan ser du samtliga kvalifikationer som enligt svensk författning är placerade på SeQF-nivå 1.

Slutbetyg från grundsärskola

  • SeQF-nivå 1.
  • Utbildningen omfattar nio årskurser.
  • Utbildningen sker i ett visst antal obligatoriska ämnen eller ämnesområden och något valfritt ämne.
  • För varje ämne respektive ämnesområde ska en kursplan gälla.
  • Rätt att gå i gymnasiesärskolan har alla elever som tillhör målgruppen (utvecklingsstörning).
  • Utfärdas på begäran av elev eller vårdnadshavare.

Slutbetyg från särskild utbildning för vuxna på grundläggande nivå

  • SeQF-nivå 1.
  • Utbildningen syftar till att ge vuxna kunskaper på en nivå som motsvarar utbildningen i grundsärskolan.
  • Utbildningen ska ge kunskaper och kompetens i syfte att stärka sin ställning i arbets- och samhällslivet samt främja den personliga utvecklingen.
  • Utbildningen ska möjliggöra vidare studier.
  • Utbildningen ska utgå från elevernas behov och förutsättningar.

SeQF-nivå 2

Nedan ser du samtliga kvalifikationer som enligt svensk författning är placerade på SeQF-nivå 2.

Slutbetyg från grundskolan

  • SeQF-nivå 2.
  • Utbildningen omfattar nio årskurser.
  • Utbildning sker i ett visst antal obligatoriska och vissa valfria ämnen.
  • För varje ämne ska en kursplan gälla.
  • Godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik och i minst fem andra ämnen ger behörighet till yrkesprogram i gymnasieskolan. Godkända betyg i svenska, engelska och matematik och minst nio andra ämnen ger behörighet till högskoleförberedande program i gymnasieskolan.

Slutbetyg från specialskolan

  • SeQF-nivå 2.
  • Utbildningen omfattar tio årskurser.
  • Utbildningen i specialskolan ska anordnas av Specialpedagogiska skolmyndigheten och bedrivs vid flera skolenheter.
  • Utbildning sker i ett visst antal obligatoriska och vissa valfria ämnen.
  • För varje ämne ska en kursplan gälla.
  • Godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik och i minst fem andra ämnen ger behörighet till yrkesprogram i gymnasieskolan. Godkända betyg i svenska, engelska och matematik och minst nio andra ämnen ger behörighet till högskoleförberedande program i gymnasieskolan.

Slutbetyg från kommunal vuxenutbildning på grundläggande nivå

  • SeQF-nivå 2.
  • Utbildningen syftar till att ge vuxna kunskaper på en nivå som motsvarar utbildningen inom grundskolan.
  • Utbildningen syftar till att ge kunskaper för att delta i samhälls- och arbetslivet.
  • Utbildningen syftar också till att möjliggöra fortsatta studier.
  • Utbildningen ska utgå från elevernas behov och förutsättningar.

Gymnasiesärskolebevis från gymnasiesärskolan

  • SeQF-nivå 2.
  • Studierna har bedrivits inom ett individuellt program eller ett av nio nationella program.
  • De nationella programmen omfattar 2 500 gymnasiesärskolepoäng över fyra år.
  • De individuella programmen omfattar fyra års studier.
  • Gymnasiesärskolearbete ingår på de nationella programmen.

Gymnasiesärskolebevis från särskild utbildning för vuxna på gymnasial nivå

  • SeQF-nivå 2.
  • Utbildningen syftar till att ge vuxna kunskaper på en nivå som motsvarar den som utbildningen på nationella program i gymnasiesärskolan ska ge.
  • Utbildningen ska utgå från elevens behov och förutsättningar.

Intyg om godkänt resultat från allmän kurs på grundskolenivå från folkhögskola

  • SeQF-nivå 2

Betyg från kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare, kurs D

  • SeQF-nivå 2.
  • Utbildningen ska ge grundläggande kunskaper i svenska språket.
  • Elevens utbildningsbakgrund påverkar innehållet i utbildningen.

Betyg från utbildning i svenska för invandrare, kurs D, eller motsvarande utbildning som bedrivs vid folkhögskola

  • SeQF-nivå 2.
  • Utbildningen ska ge grundläggande kunskaper i svenska språket.
  • Elevens utbildningsbakgrund påverkar innehållet i utbildningen.

SeQF-nivå 3

Inga kvalifikationer är placerade på SeQF-nivå 3.

SeQF-nivå 4

Nedan ser du samtliga kvalifikationer som enligt svensk författning är placerade på SeQF-nivå 4.

Gymnasieexamen (gymnasieskolan)

  • SeQF-nivå 4 samt EQF-nivå 4.
  • Omfattar 2500 gymnasiepoäng.
  • Studierna har bedrivits inom ett av 18 nationella program varav 6 högskoleförberedande och yrkesprogram. Studierna kan också ha bedrivit inom riksrekryterande yrkesförberedande utbildningar med egna examensmål.
  • Gymnasiearbete ingår.
  • Högskoleförberedande examen ger tillträde till högskolestudier.
  • Yrkesexamen ger tillträde till högskolestudier förutsatt godkänt betyg (lägst betyget E) i Svenska 2 och 3 samt Engelska 6 och Matematik 1.

Gymnasieexamen (kommunal vuxenutbildning)

  • SeQF-nivå 4 samt EQF-nivå 4.
  • Omfattar 2400 gymnasiepoäng.
  • Gymnasiearbete ingår.
  • Utbildningen kan vara högskoleförberedande eller inriktad mot närmast motsvarande yrkesprogram.
  • Högskoleförberedande examen ger tillträde till högskolestudier.
  • Yrkesexamen ger tillträde till högskolestudier förutsatt godkänt betyg (lägst betyget E) i Svenska 2 och 3 samt Engelska 6.

Slutbetyg (gymnasieskolan, fullständigt program)

  • SeQF-nivå 4 samt EQF-nivå 4.
  • Slutbetyg utfärdade från och med 2003 omfattar 2500 gymnasiepoäng.
  • Studierna har bedrivits inom ett nationellt eller specialutformat program.
  • I alla program ingår studier i kärnämneskurser.
  • Projektarbete ingår.
  • Ett fullständigt slutbetyg från gymnasieskolan ger tillträde till högskolestudier förutsatt att kraven för grundläggande behörighet är uppfyllda.

Slutbetyg (kommunal vuxenutbildning)

  • SeQF-nivå 4 samt EQF-nivå 4.
  • Omfattar oftast 2350 gymnasiepoäng.
  • I studierna ingår studier i kärnämneskurser.
  • Ger tillträde till högskolestudier förutsatt att kraven för grundläggande behörighet är uppfyllda.
  • Slutbetyg som är utfärdat före 2010 ger tillträde till högskolestudier, förutsatt att det finns godkänt betyg i minst 90 procent av de kurser som krävs för ett slutbetyg.

Intyg om godkänt resultat från allmän kurs på gymnasial nivå från folkhögskola

  • SeQF-nivå 4.
  • Officiellt namn: Intyg för behörighet till högskolestudier och yrkeshögskolestudier.
  • Intyg från allmän kurs på gymnasial nivå från folkhögskola motsvarar de krav på resultat av lärande som ställs på motsvarande utbildning inom gymnasieskolan.
  • Utbildningens omfattning ska motsvara tre års studier på gymnasial nivå.
  • Kunskaperna ska motsvara lägst godkänd nivå i tio specifika gymnasiala kurser.
  • Folkhögskolan har ingen nationell studieplan.
  • Utbildningen utgår från individens behov.

SeQF-nivå 5

Nedan ser du samtliga kvalifikationer som enligt svensk författning är placerade på SeQF-nivå 5.

Gymnasieingenjörsexamen från gymnasieskolan

  • SeQF-nivå 5.
  • Omfattar 900 gymnasiepoäng under 1 år.
  • Utbildningen bygger på Teknikprogrammet i gymnasieskolan.
  • Inom utbildningen finns fyra nationella profiler.
  • För varje ämne ska det finnas en ämnesplan.
  • Examensarbete ingår.
  • Utbildningen förbereder för yrkesverksamhet som gymnasieingenjör inom valt teknikområde.

Yrkeshögskoleexamen

  • SeQF-nivå 5 samt EQF-nivå 5.
  • Omfattar minst 200 yrkeshögskolepoäng (minst 1 år).
  • Utbildningen genomförs i samarbete med arbetslivet och ska svara mot behov av kvalificerad arbetskraft i arbetslivet.
  • Examensarbete ingår.
  • Utbildningen förbereder för arbetsmarknaden.

SeQF-nivå 6

Nedan ser du samtliga kvalifikationer som enligt svensk författning är placerade på SeQF-nivå 6 (inklusive högskoleexamina på Bolognanivå 1).

Kandidatexamen

  • Bolognanivå 1 (svensk grundnivå inom högskolan).
  • SeQF-nivå 6 samt EQF-nivå 6.
  • Omfattar 180 högskolepoäng (3 år).
  • Har en viss inriktning som varje högskola själv bestämmer och fördjupning inom ett huvudområde.
  • Examensarbete ingår.
  • Ger tillträde till magister- och masterprogram.

På denna nivå ligger även konstnärlig kandidatexamen.

Högskoleexamen

  • Bolognanivå 1 (svensk grundnivå inom högskolan).
  • SeQF-nivå 6 samt EQF-nivå 6.
  • Omfattar 120 högskolepoäng (2 år).
  • Har en viss inriktning som varje högskola själv bestämmer.
  • Examensarbete ingår.
  • Ger tillträde till fortsatta studier inom svensk grundnivå/Bolognanivå 1 (beslut om tillgodoräknande fattas av högskolan).

På denna nivå ligger även konstnärlig högskoleexamen.

Yrkesexamina (inom högskolan)

  • Bolognanivå 1 (svensk grundnivå inom högskolan).
  • SeQF-nivå 6 samt EQF-nivå 6.
  • Omfattar vanligtvis 180 eller 210 högskolepoäng (3-3,5 år).
  • Examensarbete ingår.
  • Utbildningen har en tydlig koppling till ett visst yrkesområde.
  • Exempel: högskoleingenjörsexamen och dietistexamen.

Kvalificerad yrkeshögskoleexamen

  • SeQF-nivå 6 samt EQF-nivå 6.
  • Omfattar minst 400 yrkeshögskolepoäng (minst 2 år).
  • Utbildningen genomförs i samarbete med arbetslivet och minst 25 procent utgörs av lärande i arbete (LIA) på en arbetsplats.
  • Examensarbete ingår.
  • Utbildningen förbereder för arbetsmarknaden.

SeQF-nivå 7

Nedan ser du samtliga kvalifikationer som enligt svensk författning är placerade på SeQF-nivå 7 (högskoleexamina på Bolognanivå 2).

Masterexamen

  • Bolognanivå 2 (svensk avancerad nivå inom högskolan).
  • SeQF-nivå 7 samt EQF-nivå 7.
  • Omfattar 120 högskolepoäng (2 år).
  • Har en viss inriktning som varje högskola själv bestämmer och fördjupning inom ett huvudområde.
  • Examensarbete ingår.
  • Ger tillträde till forskarutbildning (doktorandstudier).
  • Utbildningen bygger på en tidigare examen om minst 180 högskolepoäng.

På samma nivå ligger även konstnärlig masterexamen.

Magisterexamen

  • Bolognanivå 2 (svensk avancerad nivå inom högskolan).
  • SeQF-nivå 7 samt EQF-nivå 7.
  • Omfattar 60 högskolepoäng (1 år).
  • Har en viss inriktning som varje högskola själv bestämmer och fördjupning inom ett huvudområde.
  • Examensarbete ingår.
  • Ger tillträde till forskarutbildning (doktorandstudier).
  • Utbildningen bygger på en tidigare examen om minst 180 högskolepoäng.

På samma nivå ligger även konstnärlig magisterexamen.

Yrkesexamina (inom högskolan)

  • Bolognanivå 2 (svensk avancerad nivå inom högskolan).
  • SeQF-nivå 7 samt EQF-nivå 7.
  • Omfattar 240 - 330 högskolepoäng (4 - 5,5 år).
  • Påbyggnadsutbildningar omfattar 60 – 90 högskolepoäng (1 – 1,5 år).
  • Examensarbete ingår.
  • Utbildningen har tydlig koppling till ett visst yrkesområde.
  • Exempel: civilingenjörsexamen och läkarexamen.
  • Exempel påbyggnadsutbildning: speciallärarexamen och barnmorskeexamen.
  • För påbyggnadsutbildningar krävs tidigare examen på grundnivå inom ett specifikt område.

SeQF-nivå 8

Nedan ser du samtliga kvalifikationer som enligt svensk författning är placerade på SeQF-nivå 8 (högskoleexamina på Bolognanivå 3).

Doktorsexamen

  • Bolognanivå 3 (svensk forskarnivå).
  • SeQF-nivå 8 samt EQF-nivå 8.
  • Omfattar 240 högskolepoäng (4 år).
  • Avhandling ingår.
  • Utbildningen bygger på en tidigare examen om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå.

På samma nivå ligger även konstnärlig doktorsexamen.

Licentiatexamen

  • Bolognanivå 3 (svensk forskarnivå).
  • SeQF-nivå 8 samt EQF-nivå 8.
  • Omfattar 120 högskolepoäng (2 år).
  • Vetenskaplig uppsats ingår.
  • Utbildningen bygger på en tidigare examen om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå.

På samma nivå ligger även konstnärlig licentiatexamen.

Sedan 2015 har Sverige en nationell referensram för kvalifikationer för livslångt lärande (SeQF). SeQF bygger på en gemensam europeisk referensram för kvalifikationer, European Qualifications Framework (EQF), som många länder är anslutna till. SeQF har liksom EQF åtta nivåer. SeQF refererades till EQF i juni 2016.

Nivåerna i SeQF finns beskrivna i form av resultat av lärande som ska ha uppnåtts för en viss nivå. Beskrivningarna är breda och generella nog för att kunna passa in på en mängd olika typer av kvalifikationer. De kvalifikationer som syns i bilden är författningsreglerade kvalifikationer som utfärdas efter formell utbildning (exempelvis i svensk gymnasieskola) och har en bestämd nivå i SeQF.

SeQF är tänkt att öka tydligheten om på vilken nivå en kvalifikation ligger och vad en person med viss kvalifikation förväntas veta, förstå och kunna göra inom olika utbildningsformer och sektorer såväl inom Sverige som internationellt. För internationella jämförelser är EQF nyckeln till jämförelser med andra länders referensramar och kvalifikationer. Se Europeiska kommissionens webbplats för jämförelser (alla europeiska länder och alla kvalifikationer per land finns inte med): Compare national qualifications frameworks across Europe, EU-kommissionens webbplatsÖppna i nytt fönster.

SeQF är en öppen referensram. Det betyder att det även finns kvalifikationer i SeQF som inte är författningsreglerade, men som visar ett resultat av lärande utanför det offentliga utbildningssystemet, till exempel fortbildning inom arbetslivet. Myndigheten för Yrkeshögskolan (MyH) ansvarar för prövning och inplacering i SeQF av dessa kvalifikationer efter ansökan från utbildningsanordnaren. Myndigheten för yrkeshögskolan, MYHÖppna i nytt fönster ansvarar för Sveriges referensram för kvalifikationer (SeQF).

Se Förordning om referensram för kvalifikationer för livslångt lärande (2015:545).

Läs mer på SeQF:s webbplatsÖppna i nytt fönster.

Nivå 1

Kunskaper

Kan visa: Grundläggande allmänna kunskaper inom ett arbets- eller studieområde, förståelse för det väsentliga i enkla instruktioner och beskrivningar inom ett arbets- eller studieområde.

Färdigheter

Kan: Utföra rutinmässiga uppgifter inom ett arbets- eller studieområde, följa enkla instruktioner och beskrivningar inom ett arbets- eller studieområde.

Ansvar och självständighet

Kan: Under ledning utföra enkla uppgifter och samarbeta med andra.

Nivå 2

Kunskaper

Kan visa: Breddade kunskaper inom ett arbets- eller studieområde, kunskaper om hur fakta kan samlas, sammanställas och redovisas.

Färdigheter

Kan: Tillämpa angivna regler, metoder och verktyg för att utföra tilldelade uppgifter, följa instruktioner och beskrivningar inom ett arbets- eller studieområde, söka och bearbeta fakta inom flera arbets- eller studieområden.

Ansvar och självständighet

Kan: Utföra arbete eller studier med viss självständighet och ta ansvar för enklare uppgifter, samarbeta under ledning och medverka till gemensamma resultat, värdera hur de egna uppgifterna utförts.

Nivå 3

Kunskaper

Kan visa: Kunskaper som krävs för att utföra uppgifter inom ett arbets- eller studieområde, kunskap om olika arbetssätt för att samla, systematisera och redovisa information.

Färdigheter

Kan: Välja och använda information med hjälp av anvisade metoder, verktyg och material, utföra uppgifter såväl på egen hand som i grupp inom givna tidsramar, på egen hand söka och bearbeta information, kommunicera erfarenheter och kunskaper på det egna språket.

Ansvar och självständighet

Kan: Ta ansvar för sitt lärande och för att tilldelade uppgifter slutförs, värdera egna och gemensamma resultat, värdera information från olika källor.

Nivå 4

Kunskaper

Kan visa: Fördjupade kunskaper inom ett arbets- eller studieområde, kunskaper om modeller och metoder inom ett arbets- eller studieområde.

Färdigheter

Kan: Välja och använda relevanta begrepp, teorier, modeller, material, verktyg och metoder inom ett arbets- eller studieområde, följa instruktioner och utföra definierade praktiska och teoretiska uppgifter inom givna tidsramar, kommunicera på minst ett främmande språk inom aktuellt arbets- eller studieområde.

Ansvar och självständighet

Kan: Ta initiativ, reflektera, organisera och genomföra arbete och studier självständigt, självständigt behandla innehåll i ett arbets- eller studieområde som kan leda till vidare lärande och professionell utveckling, kritiskt värdera och förhålla sig självständig till valet av källor, värdera och dra slutsatser av egna och gemensamma resultat, ta ansvar i samarbete med andra och i begränsad utsträckning leda och utvärdera andras arbete.

Nivå 5

Kunskaper

Kan visa: Specialiserade kunskaper inom ett arbets- eller studieområde, kunskaper om och överblick över områden gränsande till det egna arbets- eller studieområdet, kunskaper om arbetsprocesser och kvalitetskriterier inom ett arbets- eller studieområde.

Färdigheter

Kan: Planera, utföra samt identifiera resurser för att utföra specialiserade arbetsuppgifter, lösa sammansatta problem inom ett arbets- eller studieområde, kommunicera åtaganden och lösningar inom ett arbets- eller studieområde på minst ett främmande språk.

Ansvar och självständighet

Kan: Självständigt behandla innehåll i ett arbets- eller studieområde som leder till vidare lärande och professionell utveckling, övervaka arbets- eller studieverksamhet samt slutföra förelagda projekt.

Nivå 6

Kunskaper

Kan visa: Avancerade kunskaper inom ett arbets- eller studieområde, insikt i områdets etablerade metoder för kunskapsutveckling, djup kunskap inom någon del av området samt orientering i områdets aktuella forsknings- och utvecklingsfrågor.

Färdigheter

Kan: Identifiera, formulera, analysera och lösa problem samt utföra komplexa uppgifter, kommunicera åtaganden och lösningar inom arbets- eller studieområdet i såväl nationella som internationella sammanhang.

Ansvar och självständighet

Kan: Värdera information och metoder inom arbets- eller studieområdet med hänsyn till relevanta sociala, etiska och vetenskapliga aspekter, tillämpa specialiserad kunskap för utveckling inom arbets- eller studieområdet, ta ansvar för ledning av individers och gruppers utveckling i arbetet.

Nivå 7

Kunskaper

Kan visa: Mycket avancerad kunskap inom ett arbets- eller studieområde, djup kunskap inom områdets forsknings- och utvecklingsmetoder, fördjupad insikt i områdets aktuella forsknings- eller utvecklingsfrågor.

Färdigheter

Kan: Delta i forsknings- eller utvecklingsarbete, identifiera och formulera frågeställningar, analysera, värdera och lösa avancerade och komplexa uppgifter, kommunicera forskningens eller områdets kunskapsbas och slutsatser i såväl nationella som internationella sammanhang. 

Ansvar och självständighet

Kan: Värdera ett arbets- eller studieområdes information, fakta och metoder med hänsyn till relevanta aspekter, identifiera behov av ytterligare kunskap, värdera ett områdes möjligheter och begränsningar, ta ansvar för och leda ett eget arbets- eller studieområde, ta ansvar för resultatet av eget forsknings- eller utvecklingsarbete.

Nivå 8

Kunskaper

Kan visa: Den mest avancerade och systematiska kunskapen inom ett arbets-, studie- och forskningsområde, aktuell specialistkunskap inom ett väl avgränsat delområde och överblick över angränsande områden, behärskande av metoder för kunskapsutveckling i allmänhet och det specifika arbets-, studie- eller forskningsområdets metoder i synnerhet.

Färdigheter

Kan: Analysera, syntetisera och kritiskt granska och bedöma komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, planera och genomföra utvecklings- eller forskningsarbete och andra kvalificerade uppgifter, kommunicera resultat av utveckling och forskning i såväl nationella som internationella sammanhang.

Ansvar och självständighet

Kan: Utvärdera arbets- eller studieområdets forsknings eller utvecklingsarbete, skapa och välja egna forsknings-, innovations- eller utvecklingsuppgifter, värdera det kvalificerade utvecklingsarbetets eller vetenskapens möjligheter och begränsningar, ta ansvar för hur resultat av utveckling eller forskning används, ta ansvar för eller leda professions- och verksamhetsutveckling.

Nivå 1

Sveriges referensram för kvalifikationer (SeQF) har refererats (kopplats) till EQF för att underlätta jämförelser av kvalifikationer mellan länder. SeQF har samma antal nivåer som EQF och SeQF 1 har sin motsvarighet i EQF 1.

EQF fungerar som en nyckel för jämförelser. Se Europeiska kommissionens webbplats för jämförelser (innehållet är ej komplett): Compare national qualifications frameworks across Europe, EU-kommissionens webbplats.

Beskrivningar av de läranderesultat som ska vara uppnådda för EQF 1 finns på Europeiska kommissionens webbplats: Descriptors defining levels in the European Qualifications Framework (EQF).

Nivå 2

Sveriges referensram för kvalifikationer (SeQF) har refererats (kopplats) till EQF för att underlätta jämförelser av kvalifikationer mellan länder. SeQF har samma antal nivåer som EQF och SeQF 2 har sin motsvarighet i EQF 2.

EQF fungerar som en nyckel för jämförelser. Se Europeiska kommissionens webbplats för jämförelser (innehållet är ej komplett): Compare national qualifications frameworks across Europe, EU-kommissionens webbplats.

Beskrivningar av de läranderesultat som ska vara uppnådda för EQF 2 finns på Europeiska kommissionens webbplats: Descriptors defining levels in the European Qualifications Framework (EQF).

Nivå 3

Sveriges referensram för kvalifikationer (SeQF) har refererats (kopplats) till EQF för att underlätta jämförelser av kvalifikationer mellan länder. SeQF har samma antal nivåer som EQF och SeQF 3 har sin motsvarighet i EQF 3.

EQF fungerar som en nyckel för jämförelser. Se Europeiska kommissionens webbplats för jämförelser (innehållet är ej komplett): Compare national qualifications frameworks across Europe, EU-kommissionens webbplats.

Beskrivningar av de läranderesultat som ska vara uppnådda för EQF 3 finns på Europeiska kommissionens webbplats: Descriptors defining levels in the European Qualifications Framework (EQF).

Nivå 4

Sveriges referensram för kvalifikationer (SeQF) har refererats (kopplats) till EQF för att underlätta jämförelser av kvalifikationer mellan länder. SeQF har samma antal nivåer som EQF och SeQF 4 har sin motsvarighet i EQF 4.

EQF fungerar som en nyckel för jämförelser. Se Europeiska kommissionens webbplats för jämförelser (innehållet är ej komplett): Compare national qualifications frameworks across Europe, EU-kommissionens webbplats.

Beskrivningar av de läranderesultat som ska vara uppnådda för EQF 4 finns på Europeiska kommissionens webbplats: Descriptors defining levels in the European Qualifications Framework (EQF).

Nivå 5

Sveriges referensram för kvalifikationer (SeQF) har refererats (kopplats) till EQF för att underlätta jämförelser av kvalifikationer mellan länder. SeQF har samma antal nivåer som EQF och SeQF 5 har sin motsvarighet i EQF 5.

EQF fungerar som en nyckel för jämförelser. Se Europeiska kommissionens webbplats för jämförelser (innehållet är ej komplett): Compare national qualifications frameworks across Europe, EU-kommissionens webbplats.

Beskrivningar av de läranderesultat som ska vara uppnådda för EQF 5 finns på Europeiska kommissionens webbplats: Descriptors defining levels in the European Qualifications Framework (EQF).

Nivå 6

Sveriges referensram för kvalifikationer (SeQF) har refererats (kopplats) till EQF för att underlätta jämförelser av kvalifikationer mellan länder. SeQF har samma antal nivåer som EQF och SeQF 6 har sin motsvarighet i EQF 6.

EQF fungerar som en nyckel för jämförelser. Se Europeiska kommissionens webbplats för jämförelser (innehållet är ej komplett): Compare national qualifications frameworks across Europe, EU-kommissionens webbplats.

Beskrivningar av de läranderesultat som ska vara uppnådda för EQF 6 finns på Europeiska kommissionens webbplats: Descriptors defining levels in the European Qualifications Framework (EQF).

Nivå 7

Sveriges referensram för kvalifikationer (SeQF) har refererats (kopplats) till EQF för att underlätta jämförelser av kvalifikationer mellan länder. SeQF har samma antal nivåer som EQF och SeQF 7 har sin motsvarighet i EQF 7.

EQF fungerar som en nyckel för jämförelser. Se Europeiska kommissionens webbplats för jämförelser (innehållet är ej komplett): Compare national qualifications frameworks across Europe, EU-kommissionens webbplats.

Beskrivningar av de läranderesultat som ska vara uppnådda för EQF 7 finns på Europeiska kommissionens webbplats: Descriptors defining levels in the European Qualifications Framework (EQF).

Nivå 8

Sveriges referensram för kvalifikationer (SeQF) har refererats (kopplats) till EQF för att underlätta jämförelser av kvalifikationer mellan länder. SeQF har samma antal nivåer som EQF och SeQF 8 har sin motsvarighet i EQF 8.

EQF fungerar som en nyckel för jämförelser. Se Europeiska kommissionens webbplats för jämförelser (innehållet är ej komplett): Compare national qualifications frameworks across Europe, EU-kommissionens webbplats.

Beskrivningar av de läranderesultat som ska vara uppnådda för EQF 8 finns på Europeiska kommissionens webbplats: Descriptors defining levels in the European Qualifications Framework (EQF).

Officiellt namn: QF-EHEA (Qualifications Framework - European Higher Education Area)

Bolognaramverket är en gemensam europeiskt referensram för högskoleutbildning. Bolognadeklarationen undertecknades 1999 av 29 europeiska länder (Bolognaprocessen). Idag har fler än 48 länder anslutit sig och samarbetet har lett till ett europeiskt område för högre utbildning: European Higher Education Area, EHEA:s webbplats

Ett av syftena med Bolognaprocessen är att främja mobilitet genom införandet av ett system med tydliga och jämförbara examina. Länder har därför anpassat sina utbildningssystem så att högskoleexamina ligger på tre olika nivåer. Internationellt förstår man bäst strukturen som "Bachelor", "Master" och "Doctor". Nivåerna finns beskrivna i form av resultat av lärande som ska ha uppnåtts för en viss nivå, vilket gör det lättare för länder att erkänna varandras examina. Nivåerna i Bolognaramverket (QF-EHEA) har en motsvarighet i de nivåer i EQF och SeQF som visas i bilden, men Bolognaramverket skapar en tydligare struktur för examina inom högskolan.

Det svenska högskolesystemet och examensordningen är anpassade till Bolognaramverket i och med 2007 års ändringar av högskolelagen (1992:1434) och högskoleförordningen (1993:100), vilket beskrivs i en rapport – Sveriges nationella refrensram för examina (NQF), uka.se.

  • Bolognanivå 1 (First cycle/Bachelor) motsvaras i Sverige av grundnivå
  • Bolognanivå 2 (Second cycle/Master) motsvaras i Sverige av avancerad nivå
  • Bolognanivå 3 (Third cycle/Doctor) motsvaras i Sverige av forskarnivå

Vanligtvis kallas nivåerna för cykler, eftersom de också säger något om studiernas omfattning eller längd, och en progression som förbereder studenten för nästa nivå. I bilden åskådliggörs själva examensnivån. En examen på en viss Bolognanivå är tänkt att förbereda för studier på nästa Bolognanivå (det förekommer dock undantag och kompletterande studier kan krävas).

Bolognanivå 1 - svensk grundnivå

Bolognanivå 1 är den första nivån i en tredelad europeisk struktur för högskoleutbildning. Nivå 1 (första cykeln) motsvaras i Sverige av grundnivå inom högskolan och förknippas internationellt mest med "Bachelor".

I Sverige ligger högskoleexamen och kandidatexamen samt konstnärlig högskolexamen och konstnärlig kandidatexamen och ett antal yrkesexamina inom denna nivå. Utbildning på grundnivå ska väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper.

Nivåbeskrivning grundnivå (1 kap. högskolelagen §8)

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas:

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att:

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå
  • följa kunskapsutvecklingen och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

För information om samtliga examina samt beskrivning av nationella lärandemål, se Examensordningen, bilaga 2 till högskoleförordningen (1993:100).

Bolognanivå 2 - svensk avancerad nivå

Bolognanivå 2 är den andra nivån i en tredelad europeisk struktur för högskoleutbildning. Nivå 2 (andra cykeln) motsvaras i Sverige av avancerad nivå inom högskolan och förknippas internationellt mest med "Master".

I Sverige ligger magisterexamen och masterexamen samt konstnärlig magisterexamen och konstnärlig masterexamen och ett antal yrkesexamina inom denna nivå.

Nivåbeskrivning avancerad nivå (1 kap. högskolelagen §9)

Utbildning på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.
Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå:

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

För information om samtliga examina samt beskrivning av nationella lärandemål, se Examensordningen, bilaga 2 till högskoleförordningen (1993:100).

Bolognanivå 3 - svensk forskarnivå

Bolognanivå 3 är den tredje nivån i en tredelad europeisk struktur för högskoleutbildning. Nivå 3 (tredje cykeln) motsvaras i Sverige av forskarnivå inom högskolan och förknippas internationellt mest med "Doctor" eller "PhD".

I Sverige ligger licentiatexamen och doktorsexamen samt konstnärlig licentiatexamen och konstnärlig doktorsexamen inom denna nivå.

Nivåbeskrivning forskarnivå (1 kap. högskolelagen §9a)

Utbildning på forskarnivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå eller motsvarande kunskaper.

Utbildning på forskarnivå skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå och på avancerad nivå, utveckla de kunskaper och färdigheter som behövs för att självständigt kunna bedriva forskning.

För information om samtliga examina samt beskrivning av nationella lärandemål, se Examensordningen, bilaga 2 till högskoleförordningen (1993:100).