Mäta breddad rekrytering

Under 2024 utvecklar UHR ett stöd kring hur lärosäten kan mäta breddad rekrytering och breddat deltagande, och sätta rimliga mål för sitt arbete. Prioriteringen har sin grund i UKÄ:s utvärdering av lärosätenas arbete med breddad rekrytering från 2022.

Stöd till lärosätena att mäta breddad rekrytering

Här finns ett nytt stödmaterial för lärosätena när det gäller att mäta och sätta mål för breddad rekrytering.

Materialet består av två delar som kompletterar varandra:

  • Jämförelsetal som ger en överblick över hur lärosätets studentgrupp har förändrats över tid och visar hur lärosätet ligger till i förhållande till andra lärosäten.

    Jämförelsetal för breddad rekrytering

  • Underlag för att sätta mål - fördelningstabeller per utbildningsområde som visar fördelningen av alla landets programnybörjare 2022 när det gäller kön, utländsk/svensk bakgrund samt föräldrarnas utbildningsbakgrund. Fördelningen visas uppdelat i 38 ämnesområden, så kallade SUN-områden, och för varje område visas medelvärdet. På så sätt kan lärosätena se hur de ligger till per ämnesområde jämfört med andra lärosäten. Syftet med tabellerna är att förenkla för lärosätena att prioritera och sätta mål för sitt arbete med breddad rekrytering.

    Fördelningstabeller för att sätta mål

Se webbinariet från den 11 oktober där stödmaterialet presenteras för att mäta breddad rekrytering 

(Filmen är textad.)

Stödmaterialet utgår från rekommendationerna i UKÄ:s tematiska utvärdering av lärosätenas arbete med breddad rekrytering 2022. Där framkom att majoriteten av lärosätena saknade systematisk uppföljning av arbetet med breddad rekrytering.

Övergripande anser UHR att lärosätena bör sträva mot att studentpopulationen ska spegla samhället i stort. Det skulle innebära 50/50 när det gäller kön och att 27 procent av studenterna ska ha utländsk bakgrund. Drygt 30 procent av befolkningen har föräldrar med hög utbildningsbakgrund (viktat utifrån andelen högskolenybörjare i olika åldersgrupper) och lika stor andel har lågutbildade föräldrar.

UHR känner dock till att lärosätena långt ifrån har full rådighet över vilka studenter som söker sig till högskolan. Studievalen formas tidigt, bland annat utifrån normer kring kön kopplat till olika utbildningar och yrken. Även arbetsmarknadens villkor styr valen. Förutsättningarna för rekrytering av studenter till olika utbildningar ser väldigt olika ut, bland annat beroende på söktryck och var i landet lärosätet ligger. Stödmaterialet ska därför ses inom ramen för lärosätets kontext och användas på det sätt som lärosätet finner hjälpsamt. Oavsett vilka förutsättningar man jobbar utifrån finns det ett värde i att känna sin studentpopulation och identifiera sina utmaningar.

Materialet riktar sig till universitetsledningar för prioritering av resurser, till fakulteter/institutioner för att se sina särskilda utmaningar och på egen hand kartlägga sina studentgrupper vidare, till samordnare för breddad rekrytering samt andra på lärosätet med rådighet över frågan.

Statistikverktyget Bak- och framgrund

Bak- och framgrund är ett användbart statistikverktyg för att skaffa kunskap om sina studentgrupper. 

Bak- och framgrund är ett användbart statistikverktyg för att skaffa kunskap om sina studentgrupper och kan användas för att sätta mål och följa upp breddad rekrytering. Bak- och framgrund är ett system som hämtar data ur flera olika register på SCB.

Genom verktyget går det att söka ut data om studenterna från övergripande lärosätesnivå ner till programnivå. När det gäller breddad rekrytering kan du exempelvis se föräldrars utbildningsbakgrund, utländsk bakgrund, vilken skola studenterna har gått på och var de kommer ifrån. Du kan också se vilken genomströmning utbildningarna har och vilka grupper som hoppar av.

Läs mer om Bak- och framgrund – Ladokkonsortiet

ppna i nytt fönster

Senast uppdaterad: 25 oktober 2024