- Startsida ,
- Internationella möjligheter ,
- Samarbete och utbyte ,
- Kom igång med internationellt samarbete ,
- Digitala plattformar för internationellt arbete ,
- eTwinning ,
- Röster från skolvardagen ,
Röster från skolvardagen
Lärare berättar om sina projekt, vad de och eleverna får ut av internationellt digitalt samarbete, och delar också med sig av sina tips och idéer.
-
Poesi blir verktyget för att lära om hållbarhet
I eTwinningprojektet ”Sustainable Poetry 2023” skaffar sig ungdomar kunskaper om hållbarhet med hjälp av poesi. Dikterna blir ett verktyg för att sätta ord och känslor på ett globalt ämne som kan kännas både faktatungt och komplext. ”Med hjälp av poesi, läsning och språkets kraft kan alla relatera till hållbarhetsfrågorna och ta till sig kunskapen”, säger läraren Maria Glawe.
-
Projekt om Europa för att ingjuta hopp om framtiden
I projektet ”Dear Europe!” blev elever i Rutsborgsskolan medvetna om de europeiska värdena och varför vi firar Europadagen. ”Det var en orolig tid i världen när vi startade projektet. Vi ville ge dem positiva och hoppfulla känslor trots omständigheterna, säger läraren Gabriela Petre Broman.
-
Små människor gör stora förändringar
Med hjälp av två maskotar har barnen på Happylands förskola i Huddinge bekantat sig med andra länder, fått respekt för naturen och lärt sig att uppskatta miljön de vistas i dagligen.
-
Händelser i vardagen blir kunskaper hos förskolebarn
”A common day at preschool!” är ett samarbetsprojekt, i vilket barn från förskolor i Sverige, Italien, Frankrike, Portugal och Turkiet lär sig om varandras vardag. ”Vi jämför hur våra utemiljöer ser ut, vilka aktiviteter vi gör och vad vi äter för mat. Det blir värdefulla kunskaper hos våra barn", berättar Karolina Berglund, Lottagatans förskola i Solna.
-
Fyra länder möttes i projekt om internationellt företagande
Projektet ”Entrepreneurs crossing borders” handlar om elever från Sverige, Belgien, Italien och Spanien som har skapat internationella miniföretag som har en lokal förankring men med en global vision. Sofia Fallgren och Anna-Karin Persson, lärare på Slottegymnasiet i Ljusdal, avslutade projektet med att tillsammans med sina elever resa till Salamanca för studiebesök.