Vägen framåt för Europauniversiteten 

Förutsättningar för fördjupat samarbete mellan lärosäten i Europa stod i fokus när UHR och Lunds universitet bjöd in till konferensen Europauniversiteten i Sverige – deras påverkan på svensk högre utbildning och vägen framåt, den 3-4 juni vid Lunds universitet. 

NY_Lunds universitets rektor Erik Renström hälsar välkomna till EUIkonferensen678px96,5KB_foto Magnus Hallbåter_.jpg
Lunds universitets rektor, Erik Renström hälsar välkomna till konferensen

Konferensen möjliggjorde strategiska samtal på hög nivå kring Europauniversitet och internationell samverkan, både inom ramen för ordinarie program liksom under luncher, middag och andra pauser under de två dagarna.

Värdefulla erfarenhetsutbyten

Konferensen gästades av EU-minister Jessika Roswall och även statssekreterare Maria Nilsson gjorde en presentation. Bland övriga 140 deltagare utmärkte sig rektorer, vicerektorer eller andra representanter från 18 av de 19 svenska lärosäten som deltar i EUI-allianser. Det blev en unik möjlighet att samla erfarenheter från alla dessa allianssamarbeten i ett rum.

Det blev också ett erfarenhetsutbyte med företrädare för Utbildningsdepartementet och EU-kommissionen som var med på konferensen, liksom representanter för lärosäten som ej deltar i Europauniversitet för närvarande, andra myndigheter och studentrepresentanter.

Europauniversiteten_Mötesteckning_NY2.png

Breda samarbeten inom Europauniversiteten

Grunden för konferensen lades genom ett regeringsuppdrag som UHR har genomfört för att belysa förutsättningar för svenska lärosäten att delta i Europauniversitet och som avrapporterades i slutet av mars. Rapporten presenterades också av ansvarig utredare Alma Joensen under eventet.
(Länk längst ner på denna sida)

Konferensens innehåll återspeglade sedan den bredd som Europauniversiteten har och den engagerade och väl insatta publiken ställde frågor och förde dialog med talare och paneldeltagare längs hela vägen.

Bland mycket annat fick vi höra om utvecklingen av transnationell kvalitetssäkring och den första publika presentationen av UKÄ:s nyligen släppta rapport i frågan. Det diskuterades också för- och nackdelar med gemensam juridisk form för Europauniversitetsallianser, förutsättningar för att stärka koppling mellan högre utbildning och forskning samt vikten av en god studentrepresentation.

Möjligheter och utmaningar med att upprätthålla globala samarbeten bortom Europa kunde också diskuteras samtidigt som vi i en mer lokal kontext fick inspirerande exempel på samverkan mellan Malmö universitet och Malmö stad, som en del av den Europauniversitetsalliansen.

Europeisk examen

Särskilt intresse tilldrog sig presentation av pilotprojekt kring gemensam europeisk examen och examensmärkning, samt efterföljande dialog. Lärosätena kunde se fördelar men även många utmaningar och deltagare från kommissionen underströk att kommissionens förslag i frågan ska ses som ett underlag för en inledande dialog.

Svenska lärosäten behöver ta plats

Några återkommande reflektioner under konferensen var bland annat vikten av att Sverige och svenska lärosäten behöver ta plats i det europeiska samarbetet, påverka utveckling och föra in svenska styrkor. Flera nämnde också vikten av att fortsätta arbeta för att öka mobilitet bland svenska studenter och att svensk och europeisk utbildning behöver synas även i ett globalt sammanhang.

– Från UHR:s håll är vi mycket nöjda med konferensen och den möjlighet till erfarenhetsutbyte och dialog som skapats. Europauniversiteten bidrar till att driva utveckling inom sektorn och UHR har en viktig roll att fylla i det gemensamma arbetet framöver, både för att se till att utvecklingen kommer alla lärosäten till gagn och för att underlätta vägen framåt, säger Eino Örnfeldt, generaldirektör på UHR.

Konferensen har spelats in och det kommer att vara möjligt att se den i efterhand. Länken publiceras här på konferenssidorna när den finns tillgänglig. 

Läs UHRs rapport "Svenska lärosätens deltagande i Europauniversitet" (länk)

Magnus Hallbåter
UHR, Avdelningen för internationellt samarbete, Enheten för högre utbildning