- Startsida ,
- Om Universitets- och högskolerådet ,
- Nyheter ,
- 2025 nyheter ,
- De är nominerade till svenska eTwinningpriset ,
De är nominerade till svenska eTwinningpriset
26 mars 2025
Som svenskt supportcenter för EU-programmet eTwinning, delar UHR varje år ut Svenska eTwinningpriset. Priset delas ut i två kategorier och nu ska en jury ta ställning till sex nominerade projekt.
eTwinningpriset går till skolor vars lärare utfört ett utmärkt internationellt projekt registrerat på eTwinning-plattformen, där även eleverna med hjälp av digitala arbetssätt samarbetat med varandra över landsgränserna. De sex nominerade projekten till eTwinningpriset 2025 genomfördes under 2024.
I år delas priset ut till samarbeten genom eTwinning på digital väg i två kategorier:
- yngre barn/elever i förskolan till och med mellanstadiet.
- äldre elever i högstadiet till och med gymnasiet.
De slutgiltiga vinnarprojekten offentliggörs i slutet maj och utses av eTwinnings prisjury med medlemmar från Specialpedagogiska skolmyndigheten, Skolverket, Sveriges lärare, EU-kommissionens representation i Sverige samt UHR. Prisutdelning sker på de vinnande skolorna i början av juni. Utöver tårta och diplom får den vinnande klassen även ett presentkort på 7 500 kr för att införskaffa material till nya eTwinningprojekt.
Här är de nominerade projekten (klicka på projektnamnet och läs intervjuer med projektägarna):
Kategorin yngre barn/elever (från förskola till årskurs 6)
- Karin Ceder, Böle förskola, Piteå. ”Nordic Water Adventures”. Barn från nordiska länder åkte tillsammans på vattenäventyr. Barnen studerade ämnet "vatten". Projektet utgick från barnens idéer och projektidéerna planerades utifrån barnens önskemål. Barnen studerade vatten i olika former. Renen Rejne besökte varje partner, upptäckte nya saker och hade kul tillsammans med barnen.
- Tam Alfredsson, Sandbackaskolan, Kungälv. ” TechLingua Harmony”. Projektets syfte var att förbättra elevernas språkmedvetenheten på sitt modersmål och introducera sina egna språk för andra deltagare genom att tala och skriva på engelska. Ett annat syfte var att minska fördomar bland elever mot främmande språk och öka deras interkulturella kompetens. Eleverna lärde sig att känna igen olika språk och utvecklade positiva attityder till andra kulturer.
Kategorin äldre elever (från årskurs 7 till gymnasiet)
- Nathalie Gill, Boukefs privatskola, Malmö. ”Together for more sustainability”. I dagens moderna värld har vi många tekniska resurser tillgängliga för oss som kan förbättra våra elevers språkkunskaper. En av de populära produkterna som skapats för att stödja språkinlärning är media (onlinetidningar och tidskrifter, radioprogram och poddsändningar). I projektet introducerade vi olika verktyg för att utveckla språkkunskaper och även göra eleverna medvetna om miljöfrågor.
- Sofia Fallgren, Slottegymnasiet, Ljusdal. ”Social Entrepreneurs in Europe”. Projektet handlar om entreprenörskap. Eleverna bildade miniföretag baserat på projekt från JA (Junior Achievements). De presenterade sina affärsidéer och sina miniföretag. Eleverna utbytte god praxis om hur man driver ett företag framgångsrikt, och de knöt goda affärsrelationer och skapade internationella företag. Sofia Fallgren vann eTwinningpriset 2024 tillsammans med Anna-Karin Persson på Slottegymnasiet för eTwinningprojektet ”Entrepreneurs crossing boarders”
- Gabriela Petre Broman, Rutsborgskolan, Lomma. “Let’s sketch a smart and sustainable city together”. Globala klimatförändringar är ett av vår tids största samhällsproblem. I städer möter vi som ett resultat av detta, problem som till exempel översvämningar. Sakta växer insikten att vi behöver göra stadsplanering på ett annat sätt. I projektet lät vi våra elever vara framtidens stadsplanerare.
- Daniela Franzke, Prolympia Växjö. ”Rad & Spaß durch Europa”. Elever från Belgien, Sverige, Norge och Tjeckien som lär sig tyska som främmande språk deltog i en gemensam virtuell cykeltur genom Europa. Längs vägen övervann de olika hinder i internationella cykellag för att göra en avkopplande resa. De lärde sig hur man mår bättre genom kost, fritidsintressen, och i skolan.