Projektsida Erasmus+ International Credit Mobility

Vi beskriver hur du hanterar ert mobilitetsprojekt inom högre utbildning, från uppstart till avslut. Här hittar du bilagor till kontraktet liksom andra dokument, verktyg och resurser som ni kan behöva under projektets gång.

För: sektor högre utbildning.

Tips: bokmärk/lägg till den här sidan som favorit i din webbläsare så kommer du enkelt och snabbt åt den.

Mer om

Språkstöd för deltagare (in- och utresande)

Administrera hela projektet i Beneficiary Module

Logga in i Beneficiary Module med ditt EU Login

De medel som beviljas för ett projekt ska huvudsakligen bidra till att täcka kostnader för deltagande lärosäten att hantera projektet samt kostnader för deltagares resor och uppehälle.

Utbetalning av bidrag

Beviljade medel utbetalas i två omgångar:

  • Efter kontraktsskrivning görs en första utbetalning om 80 procent av beviljade medel för projektet.
  • En eventuell andra utbetalning av resterande 20 procent görs efter slutrapportering av projektet.

Då projekten löper under flera år och det finns möjlighet att ansöka om nya medel varje år kan ert lärosäte ha flera projekt som löper parallellt. Ni bör i den mån det är möjligt, beroende på vilka regioner som ingår i respektive projekt, förbruka tidigare beviljade medel innan medel från en ny projektbudget börjar användas.

De medel som är oförbrukade vid slutrapportering av projektet måste återbetalas och påverkar också kvalitetsbedömningen av rapporten.

Det finns möjlighet för lärosätet att göra överföringar av medel inom ett projekts beviljade budget:

  • Överföring av medel mellan länder inom en beviljad region. Kontakta Universitets- och högskolerådet innan ni vill göra en sådan överföring.
  • Överföring av medel mellan olika aktivitetstyper, exempelvis från beviljade studentmobiliteter till personalmobiliteter och vice versa.
  • Överföring av medel för inresande till medel för utresande och vice versa, omfattande max 40 procent av den totala budgeten för projektet. Om ni vill överföra medel som överskrider gränsen ställer ni en förfrågan till Universitets- och högskolerådet om en kontraktsändring. Var uppmärksam på att utresande studentmobilitet på grundnivå och avancerad nivå inte är möjlig till vissa länder inom ICM.
  • Överföring av max 50 procent av beviljat organisationsstöd (OS-medel) till individuellt stöd och resebidrag.

Hantering av utbetalningar för projekt beviljade innan 2024

Växelkursen som används är dagskursen för den dag då lärosätets konto krediterades. Då beviljade medel utbetalas i två omgångar kommer två olika växelkurser att vara aktuella inom ett och samma projekt. Inom Erasmusprogrammet används Europeiska centralbankens dagskurs och deras valutaomvandlare.

De utbetalningar till deltagare som görs mellan den första och den andra utbetalningen från Universitets- och högskolerådet baseras på den första utbetalningens växelkurs. De utbetalningar till deltagare som görs efter den andra utbetalningen från Universitets- och högskolerådet baseras på den andra utbetalningens växelkurs.

Hantering av utbetalningar för projekt beviljade 2024 och framåt

Utbetalningar i euro ska göras med växelkurs som gäller dagen utbetalningen genomförs. Detta gäller både den första utbetalningen och en eventuell andra utbetalning. Första och andra utbetalningen kan alltså ha olika växelkurser.

Europeiska centralbankens dagskurs och deras valutaomvandlare

Här kan du läsa UHRs tolkningsbeslut som ligger till grund för hantering av växelkurs och valuta från och med utlysningen 2024.

Tolkningsbeslut för Erasmus+ högre utbildning - Utbetalning, växelkurs, valutakonto (PDF)

Bidragets olika delar

De medel som beviljas ska bidra till att täcka resor, dagligt uppehälle och eventuella kostnader för förberedelser med mera.

Tilldelningen av organisationsstöd (OS-medel) baseras på det totala antalet beviljade mobiliteter. Organisationsstödet utgår med 500 euro per deltagare för att täcka kostnader kopplade till hantering och administration av mobiliteter och stöd till deltagare. Lärosätet kan inte beviljas ytterligare organisationsstöd även om fler mobiliteter än planerat genomförs.

Organisationsstödet är avsett att användas av såväl det koordinerande lärosätet som av deltagande partnerlärosäten. Det är viktigt att lärosätena i förväg diskuterar och kommer överens om hur organisationsstödet ska användas och fördelas.

Bidrag till deltagare inom Erasmus+ ICM består av två delar: individuellt stöd och resebidrag. Det individuella stödet till studenter är baserat på antal månader för lång mobilitet och är högre för inresande än för utresande. Bidraget för kort studentmobilitet i en blandad mobilitet, kort doktorandmobilitet och personalmobilitet är baserat på antalet dagar för den fysiska mobiliteten.

Resebidrag ges i form av ett schablonbelopp baserat på avståndet mellan hemlärosätet och värdlärosätet med utgångspunkt i EU-kommissionens avståndsberäknare

Avståndsberäknare (Distance calculator) för avstånd mellan städer i Europa

Beloppen för individuellt stöd och resebidrag till studenter och personal finns i Erasmus+ programhandledning och i handboken för ICM.

Inkludering är en av de främsta prioriteringarna inom Erasmus+. Lärosätena har en nyckelroll när det gäller att omvandla programmets ambitioner om inkludering och mångfald till verklighet. En av lärosätenas viktigaste uppgifter är att rekrytera fler deltagare med begränsade möjligheter till att delta i internationell mobilitet. Därmed bör man i möjligaste mån undanröja eller överbrygga barriärer som hindrar deltagande.

Top-up till studenter och recent graduate med begränsade möjligheter

För att bidra till de merkostnader som kan uppstå i samband med en mobilitet, ska lärosätet lägga till ett så kallat top-up till deltagarens stipendium. Det innebär att stipendiet för både korta och långa mobiliteter ökar med den summa som anges i aktuell programguide. Det gäller både in- och utresande studenter. Tillägget tas från den projektbudget lärosätet tilldelats.

Från och med höstterminen 2022 ska top-up för inkludering tilldelas följande grupper deltagare:

  • Studenter med permanent eller långvarig funktionsnedsättning, inklusive funktionsnedsättning orsakad av fysisk eller psykisk ohälsa. Studenten måste visa upp ett intyg från samordnare för pedagogiskt stöd på lärosätet eller från exempelvis den kommun som står för stöd till studenten idag.
  • Studenter med barn, oavsett om barnet följer med på mobilitet eller inte. Studenten måste visa upp familjebevis från Skatteverket som visar att studenten har barn.
  • Från hösten 2022 ska även inresande ukrainska deltagare beviljas top-up för begränsade möjligheter.
  • Observera att studenter och recent graduates på korttidspraktik är berättigade top-up för begränsade möjligheter, men får då inte top-up för praktik.

Inkluderingsstöd för faktiska kostnader

Ett lärosäte kan därutöver ansöka om inkluderingsstöd om merkostnaderna för att organisera mobilitet för en deltagare med begränsade möjligheter blir högre än vad ett top-up kan täcka. Stödet är främst avsett för deltagare med permanent eller långvarig funktionsnedsättning. Exempel på sådana merkostnader kan vara specialanpassat boende, kostnad för medföljande assistent, transport av mediciner och liknande.

Lärosätet kan ansöka om medel för både studenter och personal. I ansökan skriver ni vilket stöd som behövs och den uppskattade kostnaden för det. Ni rapporterar det belopp som faktiskt har använts och de medel som inte använts återbetalas när projektet är avslutat.  

Av integritetsskäl är det viktigt att du utelämnar deltagarens personuppgifter och eventuell diagnos. Inga andra uppgifter än de Universitets- och högskolerådet efterfrågar ska kommuniceras till oss, varken muntligen eller skriftligen. Läkarintyg och liknande ska inte kommuniceras till Universitets- och högskolerådet. 

För varje beviljad ansökan om inkluderingsstöd till en deltagare betalar UHR  också ut inkluderingsstöd till hemlärosätet i form av en schablonsumma. Bidraget ska vara till stöd för lärosätets insatser för att främja inkludering och mångfald.

Inkluderingsstödet kan i vissa fall även täcka kostnader för andra grupper med begränsade möjligheter som inte omfattas av top-up. Faktorer som i vissa fall kan stå i vägen för att delta i internationell mobilitet kan till exempel vara:

  • Låga kvalifikationer  
  • Begränsningar i utbildningssystemet
  • Kulturella och språkliga faktorer
  • Sociala och ekonomiska faktorer
  • Diskriminering
  • Geografiska faktorer

Ansökan om inkluderingsstöd för faktiska kostnader, Erasmus+ 2021-2027 (pdf)

Mer om inkludering och mångfald i Erasmus+

FAQ om top-up och inkluderingsstöd

Fråga: Om en student med barn även har en funktionsnedsättning får personen då två top-up?

Svar: En student som har barn och en funktionsnedsättning får ett top-up, även om personen tillhör båda grupperna som har rätt till top-up. Om personen har kostnader för att till exempel transportera ner dyr utrustning som inte täcks av top-up kan lärosätet ansöka om inkluderingsstöd för faktiska kostnader.   

Fråga: Kan en doktorand få medel för att bekosta en dyrare bostad för sig och sitt barn?

Svar: Om det mottagande lärosätet inte kan erbjuda boende för medföljande person och deltagaren behöver hyra boende som blir dyrare än ett standardboende, kan lärosätet ansöka om inkluderingsstöd för deltagare med begränsade möjligheter för merkostnaden av hyran. Om doktoranden åker på studentutbyte får personen top-up. Om doktoranden åker på personalutbyte utgår inte top-up.

Fråga: Kan en lärare med funktionsnedsättning söka inkluderingsstöd för faktiska kostnader som uppstår i samband med ett utbyte? Läraren behöver även en medföljande person som hjälper till de första dagarna.

Svar: Lärosätet kan ansöka om inkluderingsstöd för mellanskillnaden för ett standardboende och ett anpassat boende samt resa och boende för den medföljande personen. För den medföljande personen utgår ett schablonbelopp för resan baserat på antalet dagar.

Deltagare som väljer ett miljövänligare transportmedel än flyg för merparten av resan, till exempel tåg, buss eller bil-pool, kan i vissa fall få ett tillägg till resebidraget. För vilka avstånd detta är möjligt framgår i Erasmus+ programhandledning och handboken för ICM.

Grön hållbarhet: information, tips och länkar som du kan använda som stöd

Grön hållbarhet: information och tips till studenter på Studera.nu

Det är möjligt att genomföra mobiliteter trots att regionen inte har beviljats medel i aktuell utlysning, under förutsättning att regionen har inkluderats i ansökan och uppnått kvalitetsgränsen på minst 60 poäng och minst hälften av poängen per kvalitetskriterium. Mobiliteter till och från dessa regioner kan genomföras och rapporteras som så kallade zero grant-mobiliteter, det vill säga mobiliteter som inte är berättigade till bidrag.

Enbart lärosäten som har blivit beviljade medel för minst en region i sitt projekt kan genomföra mobiliteter med noll-bidrag inom annan region som har fått avslag på grund av brist på medel. Inga extra OS-medel tillförs projekt som genomför zero grant-mobiliteter.

Stöd till deltagare från Ukraina

Projektägare uppmuntras att anpassa nuvarande projekt inom Erasmus+ i syfte att stödja deltagare från Ukraina. Ändringar i ett projekt ska vara i linje med programmets regler och en förfrågan om ändring skickas till UHR som sedan gör en bedömning från fall till fall. För att genomföra ändringar krävs ett tilläggskontrakt.

Möjlighet att överföra medel inom ICM

Lärosäten med beviljade samarbeten med Ukraina inom ICM-projekt för call 2022 och 2023 har möjlighet att teckna ett tilläggskontrakt som möjliggör en större flexibilitet för överföring av medel inom projektet:

  • Överföring av beviljade medel för Ryssland (region 4) till beviljat samarbete med Ukraina (region 2). Gäller projekt som har beviljats medel för både Ryssland och Ukraina.
  • Ändring av utresande mobilitet till inresande från Ukraina, även om ändringarna motsvarar mer än 40 procent av den totala projektbudgeten. Gäller projekt som har beviljats medel för Ukraina.
  • Överföring av upp till 100 procent av OS-medel till annan budgetkategori för inresande student- eller personalmobilitet från Ukraina. Gäller projekt som har beviljats medel för Ukraina.

Om ert lärosäte har beviljats medel för Ukraina i utlysningen 2022 och önskar genomföra en eller flera av ovanstående punkter, kontakta Universitets- och högskolerådet för att efterfråga ett tilläggskontrakt.

Det går inte att öka projektbudgeten utöver ursprungligt beviljat belopp. Undantaget är medel som ställts till förfogande för exceptionella kostnader och inkluderingsstöd för deltagare.

Top-up och inkluderingsstöd

Alla deltagare från Ukraina ska i nuvarande situation räknas som "deltagare med begränsade möjligheter". Det innebär att studenter från Ukraina är berättigade till top-up utöver ordinarie stipendium och resebidrag. Top-up tas från projektets ordinarie budget.

Därutöver finns det möjlighet att ansöka om inkluderingsstöd för deltagare med extrakostnader för mobiliteten kopplade till sin situation som skyddsbehövande.

Språkstöd

Erasmus+ Online Language Support (OLS) ger stöd i form av webbaserade språktest och kurser. Deltagaren testar sin språknivå och kan sedan välja att gå en eller flera onlinekurser i valfritt språk.

Mer om Online Language Support: Språkstöd för deltagare (in- och utresande)

Inkludering är en av de främsta prioriteringarna inom Erasmus+. Lärosätena har en nyckelroll när det gäller att omvandla programmets ambitioner om inkludering och mångfald till verklighet. En av lärosätenas viktigaste uppgifter är att rekrytera fler deltagare med begränsade möjligheter till att delta i internationell mobilitet. Därmed bör man i möjligaste mån undanröja eller överbrygga barriärer som hindrar deltagande. Deltagare med begränsade möjligheter kan inte vara zero grant-deltagare. 

Studenter tillhörande någon av nedan nämnda grupper med begränsade möjligheter ska motta ett så kallat top-up. Det innebär ett tillägg till stipendiet för både korta och långa mobiliteter. Top-up för studenter och nyutexaminerade med begränsade möjligheter gäller både in- och utresande studenter inom KA131 och KA171 (ICM). Tillägget tas från den projektbudget som lärosätet tilldelats.

Top-up för studenter med begränsade möjligheter ska tilldelas:

  • Studenter med permanent eller långvarig funktionsnedsättning, inklusive funktionsnedsättning orsakad av fysisk eller psykisk ohälsa. Studenter ska i första hand visa upp ett intyg från samordnare för pedagogiskt stöd på lärosätet eller från exempelvis den kommun som står för stöd till studenten idag. Exempel kan vara kroniska sjukdomar, dyslexi, dövhet, blindhet, rörelsenedsättning, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (till exempel adhd, autismspektrum, Tourettes syndrom).
  • Studenter med minderåriga barn, oavsett om barnet följer med på mobilitet eller inte. Studenten måste visa upp familjebevis från Skatteverket som visar att studenten har barn. Räknas till kategorin ”sociala hinder”.
  • Inresande ukrainska studenter som lämnat/lämnar Ukraina efter den 24:e februari 2022 till följd av Rysslands fullskaliga invasion. Lärosätet väljer den hinderskategori som passar bäst, förslagsvis ”sociala hinder”.

För inresande studenter inom KA171 måste sändande lärosäte intyga att studenten uppfyller kravet för top-up.

Obs! För KA171 call 2022 saknas inkluderingspott och beviljade medel för individuellt stipendium och resebidrag ska i stället omfördelas till top-up.

Ett lärosäte kan ansöka om inkluderingsstöd om faktiska kostnader uppstår för en deltagare med begränsade möjligheter. Inkluderingsstödet omfattar både studenter och personal inom alla grupper med begränsade möjligheter. Med begreppet begränsade möjligheter avses faktorer som kan innebära hinder för att delta i en Erasmusaktivitet, exempelvis:

  • Funktionsnedsättning
  • Begränsade kvalifikationer  
  • Begränsningar i utbildningssystemet
  • Kulturella och språkliga faktorer
  • Sociala och ekonomiska faktorer
  • Diskriminering
  • Geografiska faktorer

Exempel på kostnader kan vara anpassat boende, kostnad för medföljande assistent, barnomsorg, transport av utrustning/mediciner och förberedande besök för deltagaren.

Obs! Vid förberedande besök söks alla kostnader för deltagaren som faktiska kostnader, medan kostnader för medföljande anges med schablonbelopp baserat på resebidrag och individuellt stöd. 

Mer detaljerad beskrivning av vad som kan utgöra hinder på sidan Inkludering och mångfald

En ansökan om ersättning för inkluderingsstöd för faktiska kostnader (KA131/ KA171) eller top-up för inkludering (KA171), enligt definitionen i annex III till Grant Agreement, ska ske skriftligen, dock senast projektperiodens sista dag. Vid omfördelning av befintlig budget kan ansökan skickas in efter projektperioden sista dag men innan slutrapporten skickas in.

Ansökningsformuläret innehåller tre delar och ni fyller i de delarna som är relevant för er:

A. Inkluderingsstöd för faktiska kostnader (KA131/KA171)

B. Top-up för deltagare med begränsade möjligheter (endast KA171)

C. Faktiska kostnader för dyra resor (endast KA131)

Obs! För KA171 call 2022 saknas inkluderingspott och beviljade medel för individuellt stipendium och resebidrag ska istället omfördelas till inkluderingsstöd.

Ansökan ska fyllas i elektroniskt och skickas in via e-post till erasmusplus@uhr.se.

Skicka in ansökan så snart som möjligt så att deltagaren kan ta del av stödet innan mobiliteten påbörjas. Ta fram ansökan tillsammans med deltagaren, Erasmushandläggaren och gärna andra relevanta funktioner på det sändande och mottagande lärosätet, såsom samordnare för pedagogiskt stöd. 

I ansökan anger ni vilket stöd som behövs och den uppskattade kostnaden för det. Var sparsam med personlig information om deltagaren. Utelämna personuppgifter, diagnoser och eventuella läkarintyg. Vid projektslut rapporterar ni det belopp som faktiskt har använts och överblivna medel återbetalas till UHR.

För varje beviljad ansökan om inkluderingsstöd till en deltagare utgår också organisationsstöd till hemlärosätet i form av en schablonsumma. Organisationsstödet ska bidra till att täcka administrationskostnader och vara ett stöd för lärosätets insatser för att främja inkludering och mångfald.

Tänk på:

  • Mobiliteten ska vara inlagd i Beneficiary module vid tidpunkten för ansökan, om möjligt.
  • Inte uppdatera uppgifter om mobiliteten i Beneficiary module förrän UHR har lämnat besked om inkluderingsstöd.
  • Av integritetsskäl är det viktigt att utelämna deltagarens personuppgifter i ansökningsformulär, i filnamn eller i mejl. Ange endast mobilitetsnummer (så som angivet i Beneficiary module). Inga andra uppgifter än de UHR efterfrågar ska kommuniceras, varken muntligen eller skriftligen.
  • Inte bifoga underlag i form av kvitton, läkarintyg eller liknande för att styrka innehållet i ansökan om inkluderingsstöd och eventuella kostnader kopplade till den. Det räcker att Erasmushandläggare har tagit del av underlag och skriver en tjänsteanteckning.
  • Spara relevant dokumentation inför eventuell framtida kontroll. Underlag ska sparas i tre år för projekt med en budget under 60 000 euro och i fem år för projekt med en budget över 60 000 euro.

Vid frågor, eller en omfattande inkluderingsansökan, vänligen kontakta UHR via eplushogre@uhr.se innan ni skickar in ansökan.

Ansökan om inkluderingsstöd för faktiska kostnader, Erasmus+ 2021-2027 (pdf)

Nästa steg, efter att ansökan är inskickad:

  1. Ett beslut om ytterligare tilldelning av medel, eller omfördelning av medel, skickas inom 30 arbetsdagar, efter att UHR mottagit komplett underlag.
  2. Vid bifall kommer projektet att signera ett tilläggskontrakt.
  3. Utbetalning sker i samband med kontraktsändringen, efter det att tilläggskontrakt signerats.

En student kan få top-up för inkludering och samtidigt beviljas inkluderingsstöd för faktiska kostnader. Inkluderingsstöd för faktiska kostnader kan vara kopplade till samma hinder som studenten beviljats top-up för eller en annan kategori av hinder.

Om en student med barn även har en funktionsnedsättning får personen två top-up för studenter med begränsade möjligheter?

En student som har barn och en funktionsnedsättning får ett (1) top-up, även om personen tillhör båda grupperna som har rätt till top-up. Om personen har kostnader för att till exempel transportera ner dyr utrustning som inte täcks av top-up kan lärosätet ansöka om inkluderingsstöd för faktiska kostnader.   

Om studenten redan är i väg på sin mobilitet och meddelar hemuniversitetet att hen är berättigad till top-up, måste top-up tilldelas?

Lärosätet ska betala ut top-up för hela perioden om deltagaren är berättigad till det. Lärosätet måste revidera Grant Agreement, men behålla båda uppsättningarna. Viktigt att lärosätet som vanligt begär in intyg/underlag som visar att deltagaren är berättigad till top-up. Lärosätet skriver en anteckning i Beneficiary Module om vad som hänt.

Top-up kan även läggas till efter avslutad mobilitet. Lärosätet behöver mejla UHR via eplushogre@uhr.se under pågående projekt med en förfrågan. Grant Agreement behöver inte uppdateras. Som vanligt behöver lärosätet begära in intyg/underlag som visar att deltagaren är berättigad till top-up. Lärosätet skriver en anteckning i Beneficiary Module om vad som hänt.

Kan en doktorand få medel för att bekosta en dyrare bostad för sig och sitt barn?

Om deltagaren behöver hyra boende som blir dyrare än ett standardboende för sig och sitt barn, kan lärosätet ansöka om inkluderingsstöd för deltagare med begränsade möjligheter för merkostnaden av hyran.

Om doktoranden åker på studentutbyte får personen top-up och kan ansöka om inkluderingsstöd för faktiska merkostnader. Om doktoranden åker på personalutbyte utgår inte top-up men kan fortfarande ansöka om inkluderingsstöd för faktiska merkostnader.

Kan en lärare med funktionsnedsättning söka inkluderingsstöd för faktiska merkostnader som uppstår i samband med ett utbyte? Läraren behöver även en medföljande person som hjälper till under utbytet.

Lärosätet kan ansöka om inkluderingsstöd för mellanskillnaden för ett standardboende och ett anpassat boende samt resa och boende för den medföljande personen. För den medföljande personen utgår ett schablonbelopp för resan baserat på antalet dagar. Läs mer om medföljande person i Annex 2.

Vem räknas som medföljande?

Med medföljande person menas till exempel en assistent, förälder eller mentor som assisterar en deltagare med begränsade möjligheter att delta i sin mobilitet eller förberedande besök. Ersättning för medföljande person regleras i Annex 2. Barn räknas inte som medföljande, kostnader för barn som följer med på utbytet redovisas med faktiska merkostnader.

Göteborgs universitet: Stöd till inresande blind student

Göteborgs universitet sökte och fick inkluderingsstöd för faktiska merkostnader för en inresande utbytesstudent från Bosnien-Hercegovina.

Erasmus+ inkluderingsstöd gav Nadina möjlighet att studera i Sverige. 

Polishögskolan i Norge: utvecklade BIP-kurs för att inkludera en grupp som annars har svårt att genomföra mobilitet

För att göra Erasmus+ programmet mer inkluderande infördes kort blandad mobilitet, en kombination av en kort fysisk mobilitet med en virtuell del. Polishögskolan i Norge har, tillsammans med sina internationella partners där bland annat Umeå universitet ingår, utvecklat en praktisk kurs med medel för blandade intensiva program (BIP) inom ramen för Erasmus+-programmet.

Kurs gör polisstudenter bättre rustade att hantera utmanande situationer

Förslag på konkreta insatser som lärosäten kan arbeta med:

  • Ett inkluderingsmöte per termin med relevanta funktioner. Exempelvis: samordnare för Erasmus+, internationalisering, pedagogiskt stöd, studenthälsa, breddad rekrytering/breddat deltagande, studentkåren, kommunikation, ledningen, erasmusambassadörer och personal som varit på mobilitet.
  • Kartläggning av studentgruppen – vilka studenter åker och vilka åker inte? Samla in data eller enkäter via Statistiska centralbyrån, databasen Bak- och framgrund, eller Ladok etc. Försök identifiera hinder för mobilitet och hur man kan undanröja eller överbrygga dessa.
  • Uppsökande rekrytering i studenternas egna sammanhang för att bredda gruppen som mottar information. Till exempel i klassrum, via lärare, studentkåren, studentambassadörer eller samordnare för pedagogiskt stöd. Medel för studentambassadörer kan sökas årligen via UHR.
  • Kommunikation och marknadsföring. Vem riktar sig budskapet till? Vem är avbildad? Vem för fram budskapet? Är information på webben lättillgänglig? Framgår det att top-up och inkluderingsstöd finns tillgängligt? Se gärna SALTO:s verktyg Watch it! Web Accessibility Tool and Checklist (länk till SALTO i listan nedan). Vilken typ av mobilitet marknadsförs, möter det behoven (t.ex. kort och blandad mobilitet)?
  • Lättillgänglig mobilitet. Utbytesavtal utformade för mer lättillgänglig mobilitet där utmaningen inte upplevs lika stor. Kanske i närliggande land, med tydligt avtal om vilket studentstöd som ska finnas på plats och med eventuellt förberedande besök.

Mer information om inkludering och begränsade möjligheter:

Universitets- och högskolerådet

Europeiska kommissionen

Övriga länkar

För att löpande administrera och följa upp pågående projekt använder du rapporteringsverktyget Beneficiary Module.

Rapportera uppgifter löpande

Beneficiary Module använder du för att registrera de lärosäten och organisationer som skickar och tar emot deltagare, enskilda deltagare samt för att skicka och ta emot deltagarrapporter. Verktyget använder du också för att rapportera projektet.

Det är viktigt att du registrerar mobiliteter kontinuerligt under pågående projekt, eftersom det är i samband med registreringen du kan se den faktiska budgeten för varje mobilitet. I den tilldelade budgeten ser du endast genomsnittliga schabloner. När du fyller på med mer specifik information i redovisningen regleras summan utifrån exempelvis mobilitetens längd och reseavstånd.

Instruktionsfilmer för Beneficary Module på EU-kommissionens webbplats:

eLearning videos for the Beneficiary module - Erasmus+ & European Solidarity Corps guides - EC Public Wiki (europa.eu)

Logga in i Beneficiary Module med ditt EU Login

Observera att beviljade projekt inom Erasmus+ ICM (KA171) kommer att finnas tillgängliga i Beneficiary Module från 9 november 2022.

Lägesrapport

Ungefär halvvägs in i projektperioden görs en lägesrapport (progress report). Lägesrapporten innebär att ni vid tidpunkten för rapportering säkerställer att ni har lagt in alla genomförda och påbörjade mobiliteter i Beneficiary Module samt att uppgifterna är korrekta och håller sig inom regelverket.

  • Ta bort eventuella dubbletter.
  • Är rätt uppgifter inlagda?
  • Är rätt deltagare inlagd i rätt mobilitetskategori?
  • Är mobilitetens datum inom ramen för projektperioden?
  • Är mobilitetens längd inom ramen för reglerna?
  • Är antalet undervisade timmar för lärare korrekt inlagda?
  • Vid kombinerad studentmobilitet, både studier och praktik, kontrollera så att perioderna inte överlappar varandra och att maxgränsen på 12 månader per utbildningsnivå inte överskrids.

Syftet med lägesrapporteringen är att ge såväl projektägare som Universitets- och högskolerådet en uppfattning om förbrukningen inom projekten och om det därmed finns anledning att genomföra några särskilda insatser för att öka förbrukningen, exempelvis genom omfördelning av medel mellan projekt.

Slutrapportera

Slutrapportera projektet i Beneficiary Module.

Du har 60 dagar på dig, från och med sista projektdagen, att skicka in en slutrapport. Se till att spara det du skriver i ett separat dokument ifall det skulle bli några problem med Beneficiary Module.

Om något behöver kompletteras:

  • I vissa fall, om rapporteringen inte är korrekt i något avseende, kan UHR skicka en kompletteringsbegäran.
  • När du kompletterat underlaget och det är korrekt bedöms slutrapportens samtliga delar.
  • Därefter skickar vi ett beslut om avslutat projekt där det framgår att rapporten är godkänd. Ni har då möjlighet att yttra er i ärendet. Om ni inte yttrat er inom 30 dagar skickar UHR ett avslutningsbrev där eventuellt återkrav framgår. Beslutet skickar vi senast 60 dagar efter att ni skickade in er rapport.

Om ni inte har förbrukat 80 procent av budgeten:

  • Om ni i projektet inte har förbrukat 80 procent av beviljad budget, det vill säga den första utbetalningen, skickar vi ett beslut om avslutat projekt med återkrav av oförbrukade medel.
  • Det belopp ni ska betala tillbaka framgår av beslutet.
  • Ni har möjlighet att yttra er i ärendet. Om ni inte yttrat er inom 30 dagar skickar UHR ett avslutningsbrev där eventuellt återkrav framgår.
  • Ni betalar tillbaka så snart som möjligt, men senast 30 dagar efter att ni tagit emot beslutet.

Om ni har förbrukat över 80 procent av budgeten:

  • Om ni i projektet har förbrukat medel som överstiger 80 procent av beviljad budget, det vill säga den första utbetalningen, får ni efter slutrapportering en andra utbetalning motsvarande den överskjutande delen.
  • Det belopp som ni ska erhålla framgår av beslutet och kan inte överstiga resterande 20 procent av beviljad budget.

Några lärosäten får en fördjupad granskning (desk check) som slumpas fram årligen.

Om ert projekt är aktuellt för en granskning kommer ni att få ett meddelande om det efter att ni lämnat in slutrapporten.

Så går en fördjupad granskning till - Kontroller och revision

Projekt inom Erasmus+ följs upp systematiskt genom olika kontroller och platsbesök. Vi kontrollerar att era planerade aktiviteter ägt rum och att ni följt reglerna för programmet.

Universitets- och högskolerådet (UHR) ansvarar för att genomföra tillsynen i form av systemkontroll, platsbesök och fördjupad granskning. Syftet med denna ekonomiska och administrativa uppföljning är att kontrollera att aktiviteterna inom ert projekt har ägt rum och att er handläggning har skett i enlighet med de regler som Europeiska kommissionen satt upp för Erasmus+programmet.

Fördjupad granskning

Några lärosäten väljs i samband med slutrapporten ut för en så kallad fördjupad granskning (desk check). Om ert projekt är berört kommer ni att få ett meddelande om det per e-post strax efter att ni lämnat in slutrapporten.

Vi meddelar dig som projektägare om att projektet ska granskas samt vilka underlag som ska granskas efter att du skickat in slutrapporten. Du har från det datumet 30 dagar på dig att skicka oss de underlag vi efterfrågar. Om vi inte får några underlag eller om underlagen är ofullständiga handlägger vi ärendet utifrån den information vi har fått. Som en del av granskningen slumpar vi ett antal utresande studenter, lärare och personal för en närmare kontroll. Antalet avgörs utifrån hur många mobiliteter ditt projekt har.

När vår granskning är klar skickar vi ett avslutningsbrev till projektets kontaktperson och firmatecknare där vi meddelar resultatet av granskningen.

För studentmobilitet, studier och praktik

  • Att utbytesavtal (Grant Agreement) är underskrivet av samtliga parter.
  • Att studieavtal (Learning Agreement) är underskrivet av samtliga parter.
  • Att praktikavtal (Training Agreement) underskrivet av samtliga parter.
  • Att deltagarintyg (Certificate of attendance) eller motsvarande dokument är underskrivet av den mottagande organisationen som inkluderar minst deltagarens namn, mobilitetens syfte samt mobilitetens start- och slutdatum.
  • Tillgodoräknande (utdrag ur Ladok eller motsvarande), intyg från praktikanordnaren och/eller annan rapport från den mottagande organisationen.
  • Att deltagarrapport finns från respektive student.
  • Kontoutdrag som visar utbetalning av stipendierna inklusive eventuell tilläggsfinansiering.
  • Om deltagaren har fått extramedel för inkluderingsstöd ska originalkvitton och andra relevanta underlag finnas tillgängliga.
  • Om ni för deltagaren har sökt och beviljats en force majeure-ansökan ska ansökan och relevanta underlag finnas tillgängliga
  • Om deltagaren har mottagit ett tillägg för grönt resande ska en underskriven sanningsförsäkran av både deltagare och sändande organisation på att resan har gjorts med ett grönt alternativ finnas tillgänglig. Tågbiljetter eller dylikt behöver uppvisas.

För personalmobilitet, undervisningsuppdrag och personalfortbildning

  • Att utbytesavtal (Grant Agreement) är underskrivet av samtliga parter.
  • Att utbytesavtal (Staff Mobility Agreement) är underskrivet av samtliga parter.
  • Intyg underskrivet av den mottagande organisationen som inkluderar minst deltagarens namn, mobilitetens syfte och mobilitetens start- och slutdatum. För undervisningsuppdrag ska den även inkludera antalet undervisningstimmar.
  • Att deltagarrapport från respektive person finns tillgängliga.
  • Kontoutdrag som visar utbetalning av stipendierna inklusive eventuell tilläggsfinansiering.
  • Om stipendiet har betalats ut till institutionen behöver vi se reseräkning/utbetalning av traktamente som visar att deltagaren tagit del av stipendiet (originalkvitton behövs inte).
  • Om deltagaren har fått extramedel för inkluderingsstöd ska originalkvitton och andra relevanta underlag finnas tillgängliga.
  • Om ni för deltagaren har sökt och beviljats en force majeure-ansökan ska ansökan och relevanta underlag finnas tillgängliga.
  • I förekommande fall: ekonomiskt underlag om ni har utnyttjat posten exceptional costs för dyrare resor istället för de ordinarie reseschablonerna för de slumpade deltagarna.
  • Om deltagaren har mottagit ett tillägg för grönt resande ska en underskriven sanningsförsäkran av både deltagare och sändande organisation på att resan har gjorts med ett grönt alternativ finnas tillgänglig. Tågbiljetter eller dylikt behöver uppvisas.

Om vi hittar brister vid kontrollen kan det få vissa konsekvenser. Till exempel kan du behöva betala tillbaka medel om dokumentationen inte kan styrka att mobiliteter ägt rum.

Systemkontroller

Systemkontrollen syftar till att kvalitetssäkra de system, rutiner och processer som du som projektägare sätter upp för att följa Erasmus+programmets ramverk. I kombination med en ekonomisk granskning av mobiliteter från det senast slutrapporterade projektet ger systemkontrollen också bekräftelse på att enskilda projekt håller god kvalitet.

  • En verksamhetsgranskning där vi säkerställer att rutiner och processer hos er som projektägare håller god kvalitet och följer de regelverk som finns.
  • En ekonomisk och administrativ granskning av det senaste slutrapporterade projektet. Som en del av granskningen slumpar vi ett antal utresande studenter, lärare och personal för en närmare kontroll. Antalet avgörs utifrån hur många mobiliteter ditt projekt har.

För systemkontrollen besöker vi från Universitets- och högskolerådet ditt lärosäte, ett så kallat platsbesök, för att kunna granska relevanta underlag.

Innan kontrollen:

30 dagar innan systemkontrollen skickar vi information till dig med en checklista med frågor som du besvarar. Du skickar svaren till oss senast en vecka innan besöket. Du skickar då även med ett detaljerat program med namn på de personer som kommer att delta under vårt möte.

Under kontrollen:

Under besöket ställer vi följdfrågor på de redan besvarade frågorna, kontrollerar dokumentation och antecknar i en checklista för systemkontroll. Om underlag saknas eller är ofullständigt talar vi om det omgående och du får möjlighet att komplettera underlaget så snart som möjligt efter att vi genomfört kontrollen.

Efter kontrollen:

Inom 30 dagar efter systemkontrollen skickar vi en preliminär återkoppling. Den innehåller granskningens resultat och slutsatser, samt eventuella anmärkningar, information om återkrav och rekommendationer.

Du har inte möjlighet att skicka in ytterligare kompletteringar efter att vi skickat den preliminära återkopplingen. Däremot kan du skicka kommentarer eller ett omprövningsbeslut inom 30 dagar från och med att vi skickat återkopplingen. I de fallen har vi ytterligare 30 dagar att färdigställa återkopplingen och skicka dig den slutgiltiga versionen.

Vi skickar alltid en slutgiltig återkoppling, oavsett om du lämnat synpunkter på den preliminära eller inte.

Vid verksamhetsgranskningen kontrollerar vi:

  • Hur väl lärosätet lever upp till åtaganden i Erasmus Charter for Higher Education, bilaterala överenskommelser med andra lärosäten och kontrakten mellan lärosätet och programmets deltagare.
  • Processen för tillgodoräkning efter genomförd mobilitetsperiod.
  • Vilka åtgärder lärosätet har vidtagit för att undvika dubbelfinansiering.
  • Urvalsprocessen och urvalskriterier av programmets deltagare.
  • Hur budgetfördelningen fastställs.
  • Eventuell omfördelning av budget.
  • Lärosätets rapportering till Universitets- och högskolerådet, att tidsramar har hållits med mera.
  • Om lärosätet driver ett konsortium: bland annat kontrakten mellan medlemmarna.
  • Kontoutdrag från lärosätets bankkonto som visar inbetalningar från Universitets- och högskolerådet.
  • Efterlevnad av det finansiella regelverket: att man respekterar gällande bidragsnivåer med mera.
  • Respekt för programmets regelverk när det gäller synlighet/spridning.
  • Hur väl stödet för studenter och personal fallit ut.
  • Hanteringen av projektcykeln.
  • Hantering av programmets dokumentation.
  • Kontroll av deltagarnas behörighet och aktiviteters varaktighet med mera.

Vid den ekonomiska och administrativa granskningen kontrollerar vi:

  • Se vad som vad som granskas under avsnittet Fördjupad granskning.

Dokument som rör de ekonomiska rutinerna:

  • Kopior på kontoutdrag från lärosätets bankkonto som visar samtliga inbetalningar från Universitets- och högskolerådet ska vara tillgängliga.

Om vi hittar brister vid kontrollen kan det få vissa konsekvenser. En systemkontroll kan exempelvis leda till att mobiliteter underkänns eller att ni blir ombedda att skicka in en plan för hur ni tänker åtgärda de påtalade bristerna. Vid allvarliga och omfattande brister kan ert lärosäte fråntas sin Erasmus Charter For Higher Education (ECHE).

Platsbesök

Ett platsbesök kan genomföras fysiskt eller digitalt under pågående projekt. Besöket syftar till att kontrollera aktiviteters giltighet och kvalitet och verifiera dessa genom relevanta underlag. Det är därför viktigt att underlag så som vistelseintyg och avtal finns samlade och lättillgängliga hos organisationen. Vi kan även komma att begära in underlag via e-post. Under besöket säkerställer UHR att projektet implementeras i enlighet med Erasmusprogrammets regelverk. Om ert projekt blir utvalt kommer vi att meddela er via e-post eller telefon och, om det gäller ett fysiskt platsbesök, i samråd med er boka ett lämpligt datum för besöket. Efter kontrollen skickar vi återkoppling till projektets kontaktperson och firmatecknare där vi meddelar resultatet av granskningen.

Vad är force majeure?

Om något oförutsett händer som ligger utanför deltagarens och/eller lärosätets kontroll och som påverkar möjligheten att genomföra mobiliteten som planerat, kan lärosätet ansöka om att få åberopa force majeure. Syftet är att kostnader som uppstår i samband med en förändrad mobilitet inte ska belasta deltagaren.

Enligt ECHE ska lärosäten stötta deltagaren innan och under mobiliteten med att undanröja hinder för deltagaren och förhindra att avbrott sker.

I händelse av inställd mobilitet eller vid ett avbrott kan ni åberopa force majeure. Ni ansöker genom en särskild force majeure-ansökan (se rubriken Ansökan). I ansökan beskriver ni orsaken till avbrottet eller den inställda mobiliteteten. Observera att force majeure endast kan åberopas när anledningen till avbrottet eller den inställda mobiliteten kan bedömas vara oförutsedd samt utanför deltagarens och/eller lärosätets kontroll. Universitets- och högskolerådet bedömer om händelsen omfattas av force majeure eller inte.

Innan ni skickar in ansökan är det viktigt att lärosätet först undersöker möjligheterna att få tillbaka medel kopplade till inställda eller avbrutna aktiviteter på annat sätt, exempelvis genom eventuella försäkringar eller från resebolag. Skicka in ansökan om force majeure så snart händelsen inträffat. På så sätt kan vi göra en bedömning och minimera risken att projektet eller deltagaren påverkas negativt. Vi behandlar enbart ansökningar inom pågående projekt.

En beviljad ansökan om force majeure innebär att lärosätet vid slutrapporteringen kan redovisa kostnader för aktiviteter trots att de inte har genomförts som planerat. Lärosätet kan inte erhålla ytterligare medel till projektet i och med force majeure utan kostnader ska kunna täckas inom beviljad budget.

Vid beviljad ansökan får lärosätet behålla OS-medel för deltagaren.

För att få ansökan beviljad ska skälet till händelsen falla inom ramen för force majeure, alltså vara en oförutsedd händelse utanför deltagarens och/eller lärosätets kontroll.

Force majeure kan åberopas för samtliga typer av mobiliteter (studier, praktik, undervisning och fortbildning). Det gäller såväl mobiliteter som påbörjats och avbrutits i förtid, som mobiliteter som ställts in innan de påbörjats eller som förhindrats att starta enligt plan.

Ansökan om att åberopa force majeure baseras på de schablonbelopp som finns för resa och underhåll inom Erasmus+. Lärosäten kan ansöka om att behålla schablonen för organisationsstöd och individuellt stöd. I vissa fall kan ni ansöka om faktiska kostnader.

Notera att: vid beviljad force majeure får projektet inga ytterligare medel.

Stipendiet är ett bidrag för de extra kostnader som uppstår för deltagaren under utlandsperioden och är inte tänkt att täcka alla levnadsomkostnader. De huvudsakliga kostnader som vanligtvis uppstår för deltagaren vid avbruten mobilitet är kostnader för boende i värdlandet som inte kan återbetalas samt avgift för ombokning av resa. Resor bör bokas som ombokningsbara då det i regel enbart är avgiften för ombokning som kan ersättas som faktisk kostnad.

Ett bifallsbeslut kan gälla för hela eller för delar av de ansökta kostnaderna. Vid bifall ska lärosätet redovisa de kostnaderna som har beviljats. Lärosätet kan använda OS-medel för att stipendiera en deltagare om en ansökan om force majeure har avslagits. Det ska inte rapporteras i slutrapporten.

Mobiliteter som påbörjats och förändrats

Mobiliteter som har avbrutits i förtid eller som har påbörjats senare än planerat kan ersättas med ett av följande alternativ:

  • Dagsbelopp baserat på antal fysiska dagar då deltagaren genomförde mobilitet i värdlandet.
  • Dagsbelopp baserat på fler eller färre dagar än deltagaren deltog fysiskt i mobiliteten.
  • Eventuell reseschablon (travel support) för resekostnader som inte kan återbetalas.

Lärosätet ansöker om det alternativ som bäst motsvarar de utgifter som deltagaren har haft kopplade till mobiliteten. 

Mobiliteter som ställts in innan de påbörjats och där kostnader uppstått

Mobiliteter som på grund av en oförutsedd händelse har ställts in innan de påbörjats kan ersättas med ett eller flera av följande alternativ:

  • Dagsbelopp baserat på det antal dagar som deltagaren hade kostnader i värdlandet och som inte kan återbetalas, exempelvis hyra som betalats i förväg.
  • Eventuell reseschablon (travel support) för resekostnader som inte kan återbetalas.
  • Faktiska kostnader, deltagare som inte har rätt till reseschablon kan vid inställd mobilitet ansöka om faktiska kostnader. (Se under rubriken Faktiska kostnader.)

Mobiliteter som ställts in innan de påbörjats och där inga kostnader har uppstått

Lärosätet kan ansöka om att få behålla OS-medel för mobiliteter som på grund av en oförutsedd händelse har ställts in innan de påbörjats, och där det inte har uppstått några kostnader.

Faktiska kostnader

I särskilda fall kan lärosätet ansöka om faktiska kostnader. Det gäller till exempel om projektet har haft kostnader som är avsevärt högre eller lägre än de aktuella schablonbeloppen. Faktiskt kostnad kan också sökas när deltagaren haft en avgift för att boka om biljett (UHR beviljar inte kostnad för en helt ny biljett), deposition för boende eller kostnad för ansökan om visum (endast inom KA171 om mobiliteten inte blev av). UHR hanterar varje force majeure-ansökan individuellt och alla kostnader behöver motiveras.

Vid ansökan om faktiska kostnader måste ekonomiska underlag som styrker kostnaderna bifogas slutrapporten. Observera att projektet inte erhåller några ytterligare medel vid en beviljad force majeure.

Ansökan om faktiska kostnader ska ske i undantagsfall, med rekommendationen att ansöka om dagsbelopp.

Lärosätet behöver inte ansöka om force majeure om en mobilitetsperiod blivit kortare än planerat på grund av en oförutsedd händelse men där minimikravet avseende antal dagar eller antal undervisningstimmar har uppnåtts.

Deltagaren behåller stipendiebelopp motsvarande antalet dagar för genomförd fysisk mobilitet på plats i värdlandet.

En ansökan om force majeure måste ha kommit in till Universitets- och högskolerådet innan projektet slutrapporteras. Mejla ansökan till eplushogre@uhr.se. Projektet får besked via mejl. 

Tänk på att:

  • mobiliteten ska vara inlagd i Beneficiary module (BM) vid tidpunkten för ansökan
  • inte rapportera force majeure eller förändra uppgifter om mobiliteten i BM förrän Universitets- och högskolerådet har lämnat besked om ansökan
  • endast ange mobilitetsnummer (så som angivet i BM). Ange inte deltagarens namn i ansökningsformulär, i filnamn eller i mejl.
  • inte bifoga underlag i form av kvitton, läkarintyg eller liknande för att styrka innehållet i ansökan och eventuella kostnader kopplade till den
  • spara underlag på lärosätet i form av kvitton, tjänsteanteckning om uppvisat läkarintyg eller liknande som styrker innehållet i ansökan och eventuella kostnader kopplade till den (läs mer under rubriken Vilka underlag ska sparas?).

Ansökan om att åberopa force majeure inom Erasmus+ mobilitet högre utbildning (pdf)

Bidrag för deltagare med inkluderingsstöd ska inte inkluderas i force majeureansökan. Mejla i stället eplushogre@uhr.se om mobiliteten förändras eller avbryts, vilket påverkar stipendiet.

Vid eventuell kontroll (som kan ske upp till fem år efter avslutat projekt) ska lärosätet kunna visa dokumentation som styrker:

  • Att berörd mobilitetsaktivitet varit planerad (till exempel learning agreements, grant agreements, kontakt med mottagande organisation).
  • Att berörd mobilitet inte kunnat genomföras som planerat (till exempel tjänsteanteckning om uppvisat läkarintyg eller annat underlag som styrker skälen för att mobiliteten avbröts/ställdes in etcetera).
  • Att lärosätet/deltagaren har försökt men inte lyckats få tillbaka pengar för mobiliteten, till exempel försök att få tillbaka pengar för flygbiljett alternativt försök att omboka flygbiljetten (flygbolag, resebyrå eller dylikt), intyg från försäkringsbolag eller liknande.
  • Att lärosätet har haft utgifter kopplade till berörd mobilitet i ert projekt (till exempel ekonomiska underlag, fakturor, kvitton).

En student ska studera en termin utomlands men avbryter på grund av allvarlig sjukdom och återvänder till Sverige.

  • Planerad mobilitet: 100 dagar.
  • Faktisk genomförd mobilitet: 65 dagar.
  • Anledning till avbrott:  studenten blev allvarligt sjuk.
  • Eventuella merkostnader: Studenten har betalat för boende i värdlandet för 100 dagar i förväg och kan inte få pengarna tillbaka. Studenten har alltså en boendekostnad i 35 dagar efter hemresa.

Minsta antal dagar för en godkänd lång studentmobilitet är 60 dagar. Minimumkravet uppfylls alltså för denna mobilitet. Däremot har studenten haft kostnader för mer än 65 dagar, som inte går att få tillbaka.

Lärosätet ansöker om att deltagaren ska få behålla individuellt stöd för hela den planerade mobiliteten.

Force majeure beviljas i detta ärende enligt:

  • Individuellt stöd för 65 dagars genomförd mobilitet utgår automatiskt eftersom minimumkravet uppfylls.
  • Individuellt stöd för de ytterligare 35 dagar som studenten hade kostnader i värdlandet efter avbrottet.

Sammanfattningsvis får studenten behålla det ursprungliga stipendiet för 100 dagars mobilitet.

Under förutsättning att lärosätet kunnat verifiera sjukdom (exempelvis genom läkarintyg) beviljas force majeure med grunden att sjukdomen är utanför deltagaren och lärosätets kontroll och att studenten inte kan få tillbaka hyran som betalats på förhand.

En utbyteskoordinator planerar att delta i en "staff training week". Strax innan mobilitetens start utbryter en konflikt i värdlandet och UD utfärdar en reseavrådan. Resan blir därmed inställd.

  • Planerad mobilitet: 5 dagar.
  • Faktisk genomförd mobilitet: 0 dagar.
  • Anledning till avbrott:  UD reseavrådan på grund av konflikt i landet.
  • Eventuella merkostnader: Deltagaren har i förväg betalat resa och boende. Boendet kan avbokas men deltagaren kan inte få tillbaka pengar för resan via försäkringar.

Lärosätet ansöker om att deltagaren ska få behålla resebidrag. Eftersom deltagaren har tilldelats resebidrag baserat på en schablonsumma kan lärosätet inte ansöka om faktiska kostnader, oavsett om reseutgiften varit större eller mindre än schablonbeloppet.

Force majeure beviljas i detta ärende enlig:

  • Reseschablon får behållas.

Under förutsättning att konflikt i värdlandet och reseavrådan från UD skedde efter att mobiliteten planerats och resan bokats, beviljas ansökan då skälet anses vara utanför både deltagarens och lärosätets kontroll och att kostnader inte återbetalats.

En student deltar i en praktikmobilitet men avbryter praktiken eftersom studenten är missnöjd med arbetsuppgifterna och inte kommer överens med sin handledare. Studenten säger upp sitt boende, bokar om sin flygbiljett och åker tillbaka till Sverige.

  • Planerad mobilitet: 90 dagar.
  • Faktisk genomförd mobilitet: 20 dagar.
  • Anledning till avbrott: Praktiken motsvarande inte förväntningarna.
  • Eventuella merkostnader: Deltagaren har betalat för boende för vistelsetid samt uppsägningstid om 1 månad. Studenten har även en kostnad för att boka om sin flygbiljett.

Minsta antal dagar för en godkänd lång mobilitet är 60 dagar. Minimikravet uppfylls alltså inte för mobiliteten som därmed är ogiltig.

Lärosätet ansöker om att deltagaren ska få behålla individuellt stöd för de fysiska dagarna samt för ytterligare 30 dagar (uppsägningstiden), samt faktiskt kostnad för ombokningsavgiften för resan tillbaka till Sverige.

Force majeure avslås i detta ärende enligt:

  • Missnöje med arbetsuppgifter är inte en oförutsedd händelse utanför deltagarens och lärosätets kontroll.

Om lärosätet önskar kan studentens utgifter ersättas med OS-medel.

Programhandledning

Programhandledningen (Erasmus+ Programme Guide) omfattar programmet i sin helhet och riktar sig till ansökande organisationer samt projektägare. Den beskriver förhållningssätt och regelverk och kommer i en ny version inför varje utlysning och är kopplad till respektive kontraktsår. Handledningen kan komma att uppdateras under pågående projekt och det är alltid den senaste versionen som gäller för respektive kontraktsår. Den engelskspråkiga versionen har tolkningsföreträde framför den svenskspråkiga versionen samt annan information, såsom webbtexter, handböcker och mallar.

Erasmus+ Programme Guide 2022 på EU-kommissionens webbplats

Handbok för projektägare respektive partners inom ICM

Handboken för ICM (Erasmus+ International Credit Mobility Handbook) är ett komplement till programhandledningen och fungerar som ett stöd för projektägande lärosäten i allt från ansökan och implementering till slutrapportering. 

Erasmus+ International Credit Mobility - Handbook for participating organisations

Från juli 2024 finns även en handbok för partnerländer (Erasmus+ International Credit Mobility Handbook for partner countries), som syftar till att vara ett komplement till programhandledningen och ge särskilt stöd till partners att delta i alla delar av programprocessen från ansökan och implementering till slutrapportering.

Erasmus+ International Credit Mobility - Handbook for Partner Countries

Avtal mellan lärosäten

Ett bilateralt avtal (inter-institutional agreeement) mellan sändande och mottagande lärosäte ska vara signerat innan mobiliteter påbörjas. Avtalet beskriver lärosätenas ömsesidiga rättigheter och skyldigheter gentemot varandra och ska signeras av respektive parts firmatecknare eller den som har fått delegation att underteckna. Mallen kan justeras efter önskemål och behov men ska minst innehålla den information som finns i mallen.

Inter-institutional agreement between programme and partner countries (EU-kommissionens webbplats)

Kontrakt

Ert kontrakt med Universitets- och högskolerådet, Grant agreement Special Conditions, skickar vi till er via Visma Sign för signering i samband med att projektet beviljas. I kontraktet finns information om exempelvis hur persondata hanteras, regler för budgetöverföringar, kontroller av projektet och datum för rapportering.

Bilagor till kontrakt

Till kontraktet finns sex bilagor: Annex I-IV och VI som reglerar avtalet mellan Universitets- och högskolerådet och lärosätet och Annex V som innehåller olika mallar för avtal mellan lärosätet och deltagaren.

Bilagan beskriver generella regler för avtalet mellan lärosätet och Universitets- och högskolerådet, dess innebörd och vad som händer om någon av parterna inte följer avtalet. Bilagan beskriver även saker såsom:

  • Hur begäran om kontraktsändring och force majeure bör går till.
  • Vad som ses som ogiltiga kostnader.
  • Vilka kontroller som EU-kommissionen kan komma att göra.
  • Hur och vid vilka tillfällen EU-loggan ska synliggöras.

Annex I: General conditions mono beneficiary KA171 2022 (pdf)

Bilagan innehåller en översikt över hur mycket medel som projektet har blivit beviljat för olika budgetposter och aktiviteter. Bilagan skickar vi per e-post tillsammans med beskedet om beviljade medel.

Bilagan innehåller de finansiella regler som gäller för projektägarens kontrakt. I dokumentet beskrivs bland annat:

  • Hur organisationsstödet (OS-medel) beräknas.
  • Hur stipendiet (Individual support) ska beräknas, vad som gäller i de fall mobilitetsperioden förändras, regler för resestöd till studenter, vilken dokumentation som behövs för att styrka en mobilitet med mera.
  • Vilka kontroller som Universitets- och högskolerådet och EU-kommissionen kan komma att göra samt vilken dokumentation som då behöver finnas tillgängliga.
  • Vad som ska återbetalas vid underkänd slutrapport.

Annex III: Financial and contractual rules KA171 2022 (pdf)

Bilagan ger en översikt över samtliga stipendienivåer och resebidrag för den aktuella projektperioden.

Annex IV: Applicable rates KA171 2022 (pdf)

Bilagan består av mallar för avtal mellan lärosäte och deltagare. Om ni väljer att använda egna mallar ska de innehålla minst den information som finns i mallarna i Annex V.

Student charter

Erasmus+ Student Charter beskriver studentens rättigheter och skyldigheter gentemot både sändande och mottagande organisation innan, under och efter utbytet.

Erasmus student charter, engelsk version (pdf)

Erasmus student charter, svensk version (pdf)

Grant agreement - avtal mellan projektägaren och deltagaren

Grant Agreement for mobility participants är det avtal som fastställer vad projektägaren och den individ som deltar i mobilitetsaktiviteten kommit överens om. Här framgår bland annat vilket finansiellt stöd deltagaren kommer att få under sitt utbyte, hur och när utbetalningarna sker samt vilken typ av försäkring som deltagaren har under mobilitetsperioden. Här beskrivs även båda parters skyldigheter och vad som händer om någon av parterna inte uppfyller sina åtaganden. Även om ni inte använder EU-kommissionens mallar är ett Grant Agreement obligatoriskt.

Annex V: Grant agreement for mobility participants higher education 2022 (word)

Dokument för studentmobilitet

Learning Agreement är en överenskommelse och kvalitetsförsäkran om mobilitetens innehåll mellan tre parter - sändande organisation, mottagande organisation och deltagaren. Dokumentet ska innehålla information om bland annat planerad mobilitetsperiod, kurskoder, kurstitlar, antal förväntade ECTS-poäng och överenskommelse om tillgodoräknande. Gäller det praktik ska dokumentet beskriva praktikens innehåll.

De Learning Agreements ni ska använda är:

  • Learning Agreement for studies KA171 2022
  • Learning Agreement for traineeships KA171 2022

Dokumenten finns att ladda ner från EU-kommissionens webbplats i Word- eller PDF-format.

Dokument för personalmobilitet

Staff Mobility Agreement är en överenskommelse och kvalitetsförsäkran om mobilitetens innehåll mellan tre parter – sändande organisation, mottagande organisation och deltagaren. Dokumentet ska innehålla information om bland annat planerad mobilitetsperiod, innehållet i utbytet och antal undervisningstimmar.

De Learning Agreements ni ska använda är:

  • Mobility Agreement for teaching KA171 2022
  • Mobility Agreement for training KA171 2022

Dokumenten finns att ladda ner från EU-kommissionens webbplats i Word- eller PDF-format.

1 augusti 2022: projektstart

15 mars 2024: lägesrapportering

31 juli 2025: projektslut

29 september 2025: sista dag att skicka in slutrapport

Programhandledning

Programhandledningen (Erasmus+ Programme Guide) omfattar programmet i sin helhet och riktar sig till ansökande organisationer samt projektägare. Den beskriver förhållningssätt och regelverk och kommer i en ny version inför varje utlysning och är kopplad till respektive kontraktsår. Handledningen kan komma att uppdateras under pågående projekt och det är alltid den senaste versionen som gäller för respektive kontraktsår. Den engelskspråkiga versionen har tolkningsföreträde framför den svenskspråkiga versionen samt annan information, såsom webbtexter, handböcker och mallar.

Erasmus+ Programme Guide 2023 på EU-kommissionens webbplats

Handbok för projektägare respektive partners inom ICM

Handboken för ICM (Erasmus+ International Credit Mobility Handbook) är ett komplement till programhandledningen och fungerar som ett stöd för projektägande lärosäten i allt från ansökan och implementering till slutrapportering. 

Erasmus+ International Credit Mobility - Handbook for participating organisations

Från juli 2024 finns även en handbok för partnerländer (Erasmus+ International Credit Mobility Handbook for partner countries), som syftar till att vara ett komplement till programhandledningen och ge särskilt stöd till partners att delta i alla delar av programprocessen från ansökan och implementering till slutrapportering.

Erasmus+ International Credit Mobility - Handbook for Partner Countries

Avtal mellan lärosäten

Ett bilateralt avtal (inter-institutional agreeement) mellan sändande och mottagande lärosäte ska vara signerat innan mobiliteter påbörjas. Avtalet beskriver lärosätenas ömsesidiga rättigheter och skyldigheter gentemot varandra och ska signeras av respektive parts firmatecknare eller den som har fått delegation att underteckna. Mallen kan justeras efter önskemål och behov men ska minst innehålla den information som finns i mallen.

Inter-institutional agreement between programme and partner countries (EU-kommissionens webbplats)

Kontrakt

Ert kontrakt med Universitets- och högskolerådet, "Grant agreement Special Conditions", skickar vi till er per e-post för signering i samband med att projektet beviljats.

I kontraktet finns information om exempelvis hur persondata hanteras, vilka budgetöverföringar projektet får göra, när slut- och interimsrapporten ska lämnas in till Universitets- och högskolerådet samt de kontroller som kan göras på projektet.

Bilagor till kontrakt

Till kontraktet finns fyra bilagor: Annex I - Annex II, samt Annex III och Annex V som reglerar avtalet mellan UHR och ert lärosäte.

Det finns ytterligare en kontraktsbilaga, Annex VI, som innehåller olika avtal mellan er och deltagaren. Annex VI är mallar och därför inte obligatoriska att använda när ni tecknar avtal med en deltagare. Om ni väljer att använda egna mallar är det dock viktigt att informationen överensstämmer med den information som finns i Annex VI.

De olika kontraktsbilagorna och deras innehåll:

Bilagan innehåller en översikt över hur mycket medel som projektet har blivit beviljat för olika budgetposter och aktiviteter. Här finns även information om den totala tiden projektet beviljats för aktiviteterna, angivet i månader och dagar, samt det totala antalet deltagare.

Bilagan skickar vi per e-post i samband med information om kontraktet.

Bilagan innehåller de finansiella regler som gäller för projektägarens kontrakt. I dokumentet beskrivs bland annat:

  • Hur organisationsstödet (OS-medel) beräknas.
  • Hur stipendiet (Individual support) ska beräknas, vad som gäller i de fall mobilitetsperioden förändras, regler för resestöd till studenter, vilken dokumentation som behövs för att styrka en mobilitet etcetera.
  • Regler för ansökan om medel för deltagare med funktionsnedsättning.
  • Vilka kontroller som Universitets- och högskolerådet och EU-kommissionen kan komma att göra samt vilken dokumentation som då behöver finnas tillgängliga.
  • Vad som ska återbetalas vid icke-godkänd slutrapport (slutrapport med under 50 poäng).

Annex II: Applicable rules to eligible costs KA171 2023 (pdf)

Bilagan ger en översikt över samtliga stipendienivåer och resebidrag för den aktuella projektperioden.

Annex III: Applicable rates KA171 2023 (pdf)

Annex IV är inte applicerbart för detta kontrakt.

Bilagan beskriver regler för avtalet mellan lärosätet och Universitets- och högskolerådet, dess innebörd och vad som händer om någon av parterna inte följer avtalet. Bilagan beskriver även saker såsom:

  • Budgetflexibilitet
  • Inkluderingsstöd
  • Slutrapportering
  • Vilka kontroller som EU-kommissionen kan komma att göra

Annex V: Specific rules KA171 2023 (pdf, uppdaterad juli 2024)

Bilagan består av mallar för avtal mellan lärosäte och deltagare. Om ni väljer att använda egna mallar ska de innehålla minst den information som finns i mallarna i Annex VI.

Student charter

Dokumentet beskriver deltagarens rättigheter och skyldigheter gentemot både sändande och mottagande organisation innan, under och efter utbytet. Här beskrivs även vilket stöd en deltagare kan förvänta sig i händelse av att problem skulle uppstå.

Erasmus student charter, engelsk version (pdf)

Erasmus student charter, svensk version (pdf)

Grant agreement - avtal mellan projektägaren och deltagaren

Grant Agreement for mobility participants är det avtal som fastställer vad projektägaren och den individ som deltar i mobilitetsaktiviteten kommit överens om. Här framgår bland annat vilket finansiellt stöd deltagaren kommer att få under sitt utbyte, hur och när utbetalningarna sker samt vilken typ av försäkring som deltagaren har under mobilitetsperioden. Här beskrivs även båda parters skyldigheter och vad som händer om någon av parterna inte uppfyller sina åtaganden. Även om ni inte använder EU-kommissionens mallar är ett Grant Agreement obligatoriskt.

Annex VI: Grant Agreement for mobility participants higher education 2023 (word)

Dokument för studentmobilitet

Learning Agreement är en överenskommelse och kvalitetsförsäkran om mobilitetens innehåll mellan tre parter - sändande organisation, mottagande organisation och deltagaren. Dokumentet ska innehålla information om bland annat planerad mobilitetsperiod, kurskoder, kurstitlar, antal förväntade ECTS-poäng och överenskommelse om tillgodoräknande. Gäller det praktik ska dokumentet beskriva praktikens innehåll.

De Learning Agreements ni ska använda är:

  • Learning Agreement for studies KA171 2023
  • Learning Agreement for traineeships KA171 2023

Dokumenten finns att ladda ner från EU-kommissionens webbplats i Word- eller PDF-format.

Dokument för personalmobilitet

Staff Mobility Agreement är en överenskommelse och kvalitetsförsäkran om mobilitetens innehåll mellan tre parter – sändande organisation, mottagande organisation och deltagaren. Dokumentet ska innehålla information om bland annat planerad mobilitetsperiod, innehållet i utbytet och antal undervisningstimmar.

De Learning Agreements ni ska använda är:

  • Mobility Agreement for teaching KA171 2023
  • Mobility Agreement for training KA171 2023

Dokumenten finns att ladda ner från EU-kommissionens webbplats i Word- eller PDF-format.

1 augusti 2023: projektstart

15 mars 2025: lägesrapportering

31 juli 2026: projektslut

29 september 2026: sista dag att skicka in slutrapport

Programhandledning

Programhandledningen (Erasmus+ Programme Guide) omfattar programmet i sin helhet och riktar sig till ansökande organisationer samt projektägare. Den beskriver förhållningssätt och regelverk och kommer i en ny version inför varje utlysning och är kopplad till respektive kontraktsår. Handledningen kan komma att uppdateras under pågående projekt och det är alltid den senaste versionen som gäller för respektive kontraktsår. Den engelskspråkiga versionen har tolkningsföreträde framför den svenskspråkiga versionen samt annan information, såsom webbtexter, handböcker och mallar.

Erasmus+ Programme Guide 2024 på EU-kommissionens webbplats

Handbok för projektägare respektive partners inom ICM

Handboken för ICM (Erasmus+ International Credit Mobility Handbook) är ett komplement till programhandledningen och fungerar som ett stöd för projektägande lärosäten i allt från ansökan och implementering till slutrapportering. 

Erasmus+ International Credit Mobility - Handbook for participating organisations (pdf)

Från juli 2024 finns även en handbok för partnerländer (Erasmus+ International Credit Mobility Handbook for partner countries), som syftar till att vara ett komplement till programhandledningen och ge särskilt stöd till partners att delta i alla delar av programprocessen från ansökan och implementering till slutrapportering.

Erasmus+ International Credit Mobility - Handbook for Partner Countries

Avtal mellan lärosäten

Ett bilateralt avtal (inter-institutional agreeement) mellan sändande och mottagande lärosäte ska vara signerat innan mobiliteter påbörjas. Avtalet beskriver lärosätenas ömsesidiga rättigheter och skyldigheter gentemot varandra och ska signeras av respektive parts firmatecknare eller den som har fått delegation att underteckna. Mallen kan justeras efter önskemål och behov men ska minst innehålla den information som finns i mallen.

Inter-institutional agreement between programme and partner countries (EU-kommissionens webbplats)

Kontrakt

Ert kontrakt med Universitets- och högskolerådet, "Grant agreement Special Conditions", skickar vi till er per e-post för signering i samband med att projektet beviljats.

I kontraktet finns information om exempelvis hur persondata hanteras, vilka budgetöverföringar projektet får göra, när slut- och interimsrapporten ska lämnas in till Universitets- och högskolerådet samt de kontroller som kan göras på projektet.

Bilagor till kontrakt

Till kontraktet finns fyra bilagor: Annex I - Annex II, samt Annex III och Annex V som reglerar avtalet mellan UHR och ert lärosäte.

Det finns ytterligare en kontraktsbilaga, Annex VI, som innehåller olika avtal mellan er och deltagaren. Annex VI är mallar och därför inte obligatoriska att använda när ni tecknar avtal med en deltagare. Om ni väljer att använda egna mallar är det dock viktigt att informationen överensstämmer med den information som finns i Annex VI.

De olika kontraktsbilagorna och deras innehåll:

Bilagan innehåller en översikt över hur mycket medel som projektet har blivit beviljat för olika budgetposter och aktiviteter. Här finns även information om den totala tiden projektet beviljats för aktiviteterna, angivet i månader och dagar, samt det totala antalet deltagare.

Bilagan skickar vi per e-post i samband med information om kontraktet.

Bilagan innehåller de finansiella regler som gäller för projektägarens kontrakt. I dokumentet beskrivs bland annat:

  • Hur organisationsstödet (OS-medel) beräknas.
  • Hur stipendiet (Individual support) ska beräknas, vad som gäller i de fall mobilitetsperioden förändras, regler för resestöd till studenter, vilken dokumentation som behövs för att styrka en mobilitet etcetera.
  • Regler för ansökan om medel för deltagare med funktionsnedsättning.
  • Vilka kontroller som Universitets- och högskolerådet och EU-kommissionen kan komma att göra samt vilken dokumentation som då behöver finnas tillgängliga.
  • Vad som ska återbetalas vid icke-godkänd slutrapport (slutrapport med under 50 poäng).

Annex II - Applicable rules to eligible costs KA171 2024 (pdf)

Bilagan ger en översikt över samtliga stipendienivåer och resebidrag för den aktuella projektperioden.

Annex III - Applicable rates KA171 2024 (pdf)

Annex IV är inte applicerbart för detta kontrakt.

Bilagan beskriver regler för avtalet mellan lärosätet och Universitets- och högskolerådet, dess innebörd och vad som händer om någon av parterna inte följer avtalet. Bilagan beskriver även saker såsom:

  • Budgetflexibilitet
  • Inkluderingsstöd
  • Slutrapportering
  • Vilka kontroller som EU-kommissionen kan komma att göra

Annex V - Specific rules KA171 2024 (pdf)

Bilagan består av mallar för avtal mellan lärosäte och deltagare. Om ni väljer att använda egna mallar ska de innehålla minst den information som finns i mallarna i Annex VI.

Student charter

Dokumentet beskriver deltagarens rättigheter och skyldigheter gentemot både sändande och mottagande organisation innan, under och efter utbytet. Här beskrivs även vilket stöd en deltagare kan förvänta sig i händelse av att problem skulle uppstå.

Erasmus student charter, engelsk version (pdf)

Erasmus student charter, svensk version (pdf)

Grant agreement - avtal mellan projektägaren och deltagaren

Grant Agreement for mobility participants är det avtal som fastställer vad projektägaren och den individ som deltar i mobilitetsaktiviteten kommit överens om. Här framgår bland annat vilket finansiellt stöd deltagaren kommer att få under sitt utbyte, hur och när utbetalningarna sker samt vilken typ av försäkring som deltagaren har under mobilitetsperioden. Här beskrivs även båda parters skyldigheter och vad som händer om någon av parterna inte uppfyller sina åtaganden. Även om ni inte använder EU-kommissionens mallar är ett Grant Agreement obligatoriskt.

Annex VI: Grant agreement for mobility participants higher education 2024 (word)

Dokument för studentmobilitet

Learning Agreement är en överenskommelse och kvalitetsförsäkran om mobilitetens innehåll mellan tre parter - sändande organisation, mottagande organisation och deltagaren. Dokumentet ska innehålla information om bland annat planerad mobilitetsperiod, kurskoder, kurstitlar, antal förväntade ECTS-poäng och överenskommelse om tillgodoräknande. Gäller det praktik ska dokumentet beskriva praktikens innehåll.

De Learning Agreements ni ska använda är:

  • Learning Agreement for studies KA171
  • Learning Agreement for traineeships KA171

Dokumenten finns att ladda ner från EU-kommissionens webbplats i Word- eller PDF-format.

På EU-kommissionens webbplats finns guider för hur dokumenten ska fyllas i:

Dokument för personalmobilitet

Staff Mobility Agreement är en överenskommelse och kvalitetsförsäkran om mobilitetens innehåll mellan tre parter – sändande organisation, mottagande organisation och deltagaren. Dokumentet ska innehålla information om bland annat planerad mobilitetsperiod, innehållet i utbytet och antal undervisningstimmar.

De Learning Agreements ni ska använda är:

  • Mobility Agreement for teaching KA171
  • Mobility Agreement for training KA171

Dokumenten finns att ladda ner från EU-kommissionens webbplats i Word- eller PDF-format.

1 augusti 2024: projektstart

15 mars 2026: lägesrapportering

31 juli 2027: projektslut

29 september 2027: sista dag att skicka in slutrapport

Du når oss på e-post eplushogre@uhr.se

Eller på telefon 010-4700318. 

Vi jobbar med Erasmus+ International Credit Mobility:

  • Catrine Åkerblom
  • Elisabet Weingartner
  • Eva Lundqvist