Sverige har varit framgångsrikt i arbetet med Programmet för livslångt lärande (LLP) och Erasmus Mundus. Många har deltagit i utbyten och projekt, gått master- och forskarutbildningsprogram, jobbskuggat och ingått i partnerskap, men det har också funnits vissa problem med studieavgifter, gemensamma examina och visumregler. Det visar UHR:s uppföljning av de två EU-programmen som båda avslutades 2013.

Universitets- och högskolerådet har följt upp de två internationella programmen Erasmus Mundus och Life Long Learning Program.

Erasmus Mundus

Erasmus Mundus syfte var att stärka europeiskt samarbete och internationaliseringen av högre utbildning genom att stödja högkvalitativa masterprogram och uppmuntra student- och lärarutbyten. Sverige har varit ett av de mest aktiva länderna sett till befolkning och antal lärosäten. Den tidigare myndigheten Högskoleverket gjorde en halvtidsuppföljning av programmet.

Identifierade problem har varit svårigheter att utfärda gemensamma examina för svenska lärosäten tillsammans med sina utländska partnerhögskolor, kravet på att ta ut studieavgifter för Erasmus Mundus-studenter inom EU/EES som studerar i Sverige, finansiering av avgifter för i första hand tredjelandsstudenter samt hanteringen av visumprocessen. Flera av dessa frågor har fått eller är på väg att få lösningar. Kvar att lösa är bland annat finansieringen av tredjelandsstudenter, vilka idag inte kan räknas av mot det statliga anslaget till universitet och högskolor.

Programmet för livslångt lärande

UHR har också följt upp Programmet för livslångt lärande (LLP). Tyngdpunkten i uppföljningen ligger på Erasmus – sektorprogrammet för högre utbildning, eftersom Erasmus har stått för närmare 50 procent av budgeten och omfattat stor mobilitet. Till exempel deltog drygt 3 300 studenter i utbyten inom den högre utbildningen år 2013. Den tidigare myndigheten Internationella programkontoret (IPK) gjorde en halvtidsuppföljning av hela LL-programmet.

De övergripande målen för LLP var bl.a. att stödja utbyte och samarbete mellan utbildningssystem och genom livslångt lärande främja den europeiska gemenskapens utveckling till ett kunskapssamhälle. Det har Sverige lyckats med men det är fortfarande obalans i antal inresande och utresande studenter. Svenska lärosäten behöver bli bättre på att uppmuntra till mobilitet.

De övergripande målen för LLP var bl.a. att stödja utbyte och samarbete mellan utbildningssystem och att genom livslångt lärande främja den europeiska gemenskapens utveckling till ett kunskapssamhälle. LLP:s relevans för svensk utbildning har varit hög, och programmet har bidragit till att nå även lokala mål. Inom högskolsektorn är det dock fortfarande obalans i antal inresande och utresande studenter. Svenska lärosäten behöver bli bättre på att uppmuntra till mobilitet för att utnyttja programmets fulla potential.

Lagt god grund för Erasmus+

UHR konstaterar att det gedigna arbetet inom både Erasmus Mundus och Programmet för livslångt lärande har lagt en god grund för det arbete som ska bedrivas inom Erasmus+ för den nyss påbörjade programperioden.

Uppföljningarna finns att ladda ner via Relaterade länkar härunder.