Internationella samarbetsprojekt kan ge ökat intresse och motivation i matematikundervisningen hos både elever och lärare. Det visar Universitets- och högskolerådets rapport ”Internationellt samarbete – ett lyft för lärandet i matematik”.

– Motivationen ökade hos alla elever men i synnerhet hos dem som annars haft svårt att nå målen i matematik. Projekten bidrog även till andra mer övergripande läroplansmål som ökad samarbetsförmåga och interkulturell kompetens. Det säger utredaren Ulf Hedbjörk, avdelningen för analys, främjande och tillträdesfrågor.

Internationellt samarbete för att höja kvalitet

Internationella undersökningar har visat på sjunkande resultat för svenska skolelever i matematik. Samtidigt tycks intresset för matematik, naturvetenskap och teknik hos svenska barn och ungdomar minska. Intensiva insatser görs på nationell och kommunal nivå för att vända den negativa trenden. Universitets- och högskolerådet har därför undersökt på vilket sätt internationellt samarbete mellan skolor i Europa kan bidra till att höja kvaliteten inom matematikundervisningen i den svenska skolan.

I rapporten ”Internationellt samarbete – ett lyft för lärandet i matematik” redogörs för hur ett antal svenska skolor värderar resultat och effekter av sitt deltagande i europeiska partnerskapsprojekt inom EU-kommissionens program för livslångt lärande, från 2014 ersatt av Erasmus+. Intervjuade lärare och rektorer beskriver hur det internationella samarbetet ökat motivation och intresse för mInternationellt samarbete ökar motivation hos elever och lörare.atematikämnet hos eleverna, inte minst hos dem som kan uppleva matematik som svårt. Samtidigt har eleverna genom projektet även utvecklat andra mer generella förmågor som muntlig och skriftlig kommunikation på engelska, samarbetsförmåga och interkulturell kompetens.

Positiva effekter på individ och organisation

Lärarna har i sin tur fått värdefull kompetensutveckling, inte bara inom matematikämnet och dess didaktik utan även när det gäller engelska språket, användningen av IKT i undervisningen, samarbete över ämnesgränser och projektledning. Samtliga skolor beskriver hur det internationella samarbetet haft oväntade positiva effekter på individer och organisation.

– Skolorna lyfter fram att det internationella samarbetet blivit en del i deras pågående kvalitetsarbete, även utanför undervisningen i matematik, säger Ulf Hedbjörk.

Det har stor betydelse om rektor och skolledning tar aktiv del i projekten för att resultat och effekter ska bidra till att internationalisering blir en hållbar del av skolans verksamhet.

– En engagerad och delaktig skolledning är en viktig nyckel till framgångsrikt arbete med skolans internationaliseringsuppdrag.

Läs hela rapporten via länken härunder.

Kontaktperson
Ulf Hedbjörk, utredare
Telefon: 08-470 03 00
Epost: fornamn.efternamn@uhr.se