Universitets- och högskolerådet (UHR) har i ett regeringsuppdrag redovisat erfarenheterna från 37 projekt som bedrivits med stöd från Delegationen för jämställdhet i högskolan. UHR konstaterar att det krävs långsiktigt och strategiskt arbete med jämställdhetsfrågor och rekommenderar att de samlade projekterfarenheterna blir utgångspunkt för det fortsatta jämställdhetsarbetet på lärosätena.

Delegationen för jämställdhet i högskolan (DJ) fick i januari 2009 regeringens uppdrag att stödja insatser och föreslå åtgärder som främjar jämställdhet i högskolan. Totalt fördelade delegationen över 47 miljoner kronor i stöd till sammanlagt 37 jämställdhetsprojekt inom olika områden.

UHR har haft i uppdrag av regeringen att

  • ta emot slutredovisningar av de projekt som har fått stöd av DJ, samt
  • sammanställa, analysera och sprida erfarenheter av delegationens samlade projektverksamhet.

I UHR:s redovisning Jämställdhet i högskolan – ska den nu ordnas en gång för alla? till Utbildningsdepartementet sammanfattar myndigheten sina synpunkter och rekommendationer i 19 punkter. Dessa punkter utgår från projektens resultat, syn­punkter och rekommendationer från en referensgrupp bestående av nordiska experter inom jämställdhetsområdet, och DJ:s skrivningar i slutbetänkandet Svart på vitt – om jämställdhet i akademin (SOU 2011:1) samt de studier som gjorts på uppdrag av DJ.

  • Det är viktigt att ta tillvara projektens resultat.
  • Beslutsvägarna inom akademin bör ses över – tydliga riktlinjer och rutiner som ger transparens inom alla processer i akademin bör införas.
  • Det är viktigt att ifrågasätta akademins självbild som en strikt meri­tokratisk organisation.
  • Det ska vara möjligt att kombinera en akademisk karriär med privat­liv.
  • Det är viktigt att utmana det rådande forskaridealet.
  • Fördelningen av arbetsuppgifter i akademin bör jämställas så att både kvinnor och män kan avancera i forskningssystemet.
  • Det är viktigt att de som arbetar med jämställdhet utarbetar strate­gier för att möta motståndet mot förändringar.
  • För att motverka könsbundna utbildningsval bör lärosätena analy­sera hur deras utbildningar organiseras, hur de upplevs av studen­terna och hur karriärvägarna inom lärosätet ser ut.
  • Lärosätena bör arbeta med jämställdhetsintegrering.
  • Det är viktigt att lärosäten med liknande profiler och förutsättningar samarbetar.
  • Högskolepedagogisk utveckling är av central betydelse för jäm­ställdhet i akademin.
  • Lärare och studie- och yrkesvägledare har en nyckelroll för att bryta könsmönster vid utbildningsval.
  • Jämställdhet förutsätter medvetna och engagerade högskoleled­ningar, mellanchefer och forskningsledare.
  • Ett nationellt genusintegrerat ledarskapsprogram bör tas fram.
  • Studentkårerna spelar en viktig roll för utveckling av jämställdhet i akademin.
  • En nationell kartläggning av jämställdheten vid lärosätena bör genomföras.
  • Jämställdhetens utveckling bör årligen följas upp.
  • Det är viktigt med ett intersektionellt perspektiv i jämställdhetssatsningar.
  • Jämställdhetssatsningar bör innehålla en plan för införande och förvaltning i den ordinarie verksamheten och förankras internt före start.

UHR:s redovisning till Utbildningsdepartement Jämställdhet inom högskolan - ska den nu ordnas en gång för alla? finns att läsa via länk till höger.

Ladda ner publikationen som pdf via länken nederst på sidan, under Relaterade sidor och dokument.

Du kan även beställa publikationen i tryckt format kostnadsfritt via nedanstående länk. Gå in under rubriken Beställ publikationer och därefter Rapporter

Länk till UHR:s trycksaksbutik.

Samtliga projektredovisningar finns också tillgängliga via länk till höger.

Kontaktpersoner:
Utredare
Aleksandra Sjöstrand
Telefon 010-470 03 67
E-post fornamn.efternamn(at)uhr.se

Pressansvarig
Åke Lernefalk
Telefon 010-470 06 91
E-post press(at)uhr.se