- Startsida ,
- Publikationer ,
- Publikationer från UHR ,
- Gymnasieskolors erfarenheter av internationella samarbeten med låg- och medelinkomstländer ,
Gymnasieskolors erfarenheter av internationella samarbeten med låg- och medelinkomstländer
14 september 2016
En studie av effekterna av strategiskt internationaliseringsarbete inom skolan. Rapporten bygger på intervjuer med rektorer och lärare på gymnasieskolor som deltagit i Universitets- och högskolerådets program Atlas, Athena och Den globala resan, som ger skolor möjlighet till samarbeten med låg- och medelinkomstländer.
Det finns mycket att vinna på internationella samarbeten inom gymnasieskolan, enligt rapporten. Eleverna blir stimulerade av den nya lärandemiljön, får nya perspektiv på världen och sig själva, lär sig språk, mer om globala frågor och skaffar sig värdefulla kontakter för framtiden. Lärarna får kompetensutveckling och skolan höjer sin utbildningskvalitet.
Bidrar till skolutveckling
De intervjuade rektorerna ser tydliga fördelar med internationella samarbeten när det gäller skolans utveckling.
- Både lärare och rektor upplever att internationalisering bidrar till höjd kvalitet i utbildningen. Men det förutsätter att skolan arbetar strategiskt med det och att det internationella samarbetet används för att nå målen i läroplaner och kursplaner, säger Ingrid Gustafsson, utredare på Universitets- och högskolerådet. Omvänt kan brist på tydlighet och strategi äventyra resultaten av internationella projekt.
Påverkar undervisningen
Att som lärare delta i internationella samarbeten ger inte bara kompetensutveckling i form av nya kunskaper, perspektiv och kontakter utan också ett större intresse för globala frågor och verktyg för att använda de nya erfarenheterna i och utanför klassrummet. Ofta utvecklar lärare nya arbetsformer och studiematerial med global inriktning efter att de varit med på ett utbyte.
Kan minska fördomar
Av rapporten framgår också att internationella samarbeten kan vara ett kraftfullt redskap för integrationsprocesser på olika sätt. Flera lärare beskriver att de genom att besöka andra länder bättre kan förstå elever och kollegor med utländsk bakgrund.
- De har också lättare att bemöta fördomar och föråldrade bilder av andra världsdelar. För elever med utländsk bakgrund kan internationella projekt underlätta identifikationen med både det svenska samhället och den egna bakgrunden, säger Ingrid Gustafsson.