Egna bra eller mindre bra exempel från deltagare på konferensen för passet "Att arbeta för att motverka könsbundna studie- och yrkesval – teori, goda exempel och dialog". Medverkande: Sara Andersson och Malin Allert, Jämställdhetsmyndigheten Joakim Cao, Lunds Tekniska högskola. Moderator: Sara Ahlstedt, UHR
Exempel
Dela med er av egna bra eller mindre bra exempel kring arbete mot könsbundna studieval.
Hur tar vi vara på studenternas erfarenheter i våra utbildningar?, Se över rekryteringsmaterial för varje utbildning, VFU - brygga eller hinder?
Prøvde å skrive inn link til prosjektet, men det funka ikkje. I Norge har NTNU eit prosjekt for å få inn fleire menn i sjukepleiar. Det heite Ola prosjektet #mannkanblisjukepleier det er også fleire prosjekt om #mannkanblilærar
Ola prosjektet får elever i grunnskulen møte menn på karrieredager. Så får mennene som begynne på sjukepleier eit nettverk der dei møtes jevnlig og kan styrke kvarandre
Mentorskap. Stöttar projekt med yngre, ut i grundskolor och gymnasier.
På medfak i Umeå intervjuar vi män/pojkar i inlandet om deras intresse för vårdutbildningar/högskola.
Samverka som lärosäte med grundskola/gymnasie samt arbetsgivare .
Mindre bra att vi är dåliga på att följa upp olika projekt: Vad blev de av de där högstadieeleverna som var med i Hello people och Hello world vid MDH för tio år sedan - blev fler av killarna sjuksköterskor och tjejerna ingenjörer?
Arbete med Studentambassadörer
Även detta är ett ämne för de tidiga åldrarna i skolan, normbundna yrkesval följer ju normbundenhet i allmänhet. På samma sätt som varje elev kontinuerligt bör få samtal om och erfarenhet av kontakt med universitetet och högskola, bör de få utbildning i samhällsnormer och hur de påverkar individens yrkesval. Bäggedera bör ske i samverkan skola/kommun-högskola.
Mer samverkan med SKL, regioner och kommuner. Bjud in dem till denna typ av konferenser