Kvalitetsdrivets webbinarier om breddad rekrytering och breddat deltagande

UHR har en webbinarieserie för dig som arbetar med breddad rekrytering och breddat deltagande. Genom webbinarierna vill vi ge plats för ökad kunskap och erfarenhetsutbyte under hela året. Passen ges ett par gånger per termin och är cirka 45-60 minuter långa.

KD24_753x424.jpg

Syftet är att öka kunskapen om breddad rekrytering och breddat deltagande för att vi tillsammans ska utveckla och driva på vårt gemensamma kvalitetsarbete inom området. Vi vill även ge möjlighet till erfarenhetsutbyte och ökad dialog.

Kommande webbinarier

Eurostudent 8 - studenters psykiska ohälsa och upplevelser av diskriminering

Måndagen den 16 december kl. 13.00-14.00

Vill du veta mer om studenters psykiska ohälsa och upplevelser av diskriminering? Är du också nyfiken på enkätundersökningen Eurostudent och vilken data som finns att hämta från resultaten?

UHR presenterar resultat från Eurostudent 8 med fokus på psykisk ohälsa och diskriminering. Vi berättar även om själva undersökningen och den data som finns att hämta.

Webbinariet vänder sig främst till dig som på något sätt arbetar med breddad rekrytering, likabehandling, studenthälsa inom högskolan, eller studie- och yrkesvägledning. Eller till dig som enbart är intresserad av frågorna och av undersökningen Eurostudent 8.

Plats: Digitalt via Zoom (länk fås vid anmälan)

Till anmälan. Sista anmälningsdag är den 13 december.

Mer information

Eurostudent är en enkätundersökning som genomförs i de flesta länder i Europa vart tredje år. Den ställer frågor om studenters studiesituation, levnadsförhållanden, hälsa och ekonomi. Utifrån den senaste omgången, Eurostudent 8, har UHR publicerat tre korta rapporter. De visar resultaten kring studenters psykiska ohälsa, upplevelser av diskriminering och situationen för ”mitt-i-livet-studenter”. I webbinariet presenteras alla tre, med huvudfokus på psykisk ohälsa och diskriminering.

Läs mer Eurostudent och de olika rapporterna. 

 

Genomförda webbinarier

Situationen för studenter från nationella minoriteter

Torsdagen den 15 februari, kl. 13.00-13.45

Hur upplever studenter från nationella minoriteter sin studietid? Hur kan vi bli bättre på att främja så att fler känner sig inkluderade under sin studietid?

Temat på det första webbinariet är situationen för studenter som tillhör någon av de fem nationella minoriteterna judar, romer, samer (som också är ett urfolk), sverigefinnar och tornedalingar. Rapporten “Högskolestudier ur ett nationellt minoritetsperspektiv” presenteras i ett samtal med efterföljande frågestund.

Till en grundutbildning i minoritetslagstiftning, extern webbplats.

Att mäta breddad rekrytering - vilka möjligheter finns med Bak- och framgrund?

Onsdagen den 20 mars, kl. 9.00-9.45

Bak- och framgrund är ett användbart statistikverktyg för att skaffa kunskap om sina studentgrupper och kan användas för att sätta mål och följa upp breddad rekrytering. Mattias Renehed från Ladokkonsortiet berättar om Bak- och framgrund som är ett system som hämtar data ur flera olika register på SCB.

Webbinariet vänder sig främst till dig som har begränsad kunskap om möjligheterna med Bak- och framgrund. Du behöver inte vara användare av verktyget. Syftet är att öka kännedomen om vilka möjligheter som finns med Bak-och framgrund. Det finns mycket kunskap att hämta som underlättar arbetet med breddad rekrytering och genomströmning. Om du inte själv är användare av verktyget, börja med att se om du kan samarbeta med någon användare på ditt lärosäte.

Hur kan bilder för att marknadsföra utbildningar på lärosäten bli mer inkluderande?

Måndagen den 27 maj kl 13:00-13:45

Högskolan Väst presenterar en studie där de undersökt normer och representation i marknadsföringsbilder på svenska lärosätens webbplatser. Studien har genomförts inom ramen för forskningsprojektet ”Bilden av – normer i utbildning”. Materialet i studien baseras på bilder från ingenjörsutbildningar, ekonomiutbildningar och sjuksköterskeprogram från olika lärosäten, totalt 78 program i Sverige. Studien visar att bilderna inom högre utbildning till viss del reproducerar stereotypa normer.

Genom att öka kunskapen om bildernas betydelse och sträva efter en mångfald kan vi undvika stereotypiska könsnormer och inkludera fler personer till de olika programmen.

Webbinariet vänder sig framförallt till dig som är intresserad av och arbetar med breddad rekrytering och deltagande inom högskolesektorn. Du kan både arbeta med stöd, kommunikation, marknadsföring, administration och samverkan inom förvaltning eller arbeta inom akademien med utbildning och forskning.  Det kan också vara intressant för dig inom skolsektorn på olika nivåer.

Läs mer om forskningsprojektet från Högskolan Väst.

Att mäta och sätta mål för att bredda rekryteringen – presentation av nytt stödmaterial som ger vägledning

Fredagen den 11 oktober kl. 09:00-10:00

UHR bjuder in alla universitet och högskolor till ett webbinarium där vi presenterar ett nytt framtaget stödmaterial som är tänkt att användas för att underlätta arbetet med mäta och sätta mål för breddad rekrytering.

Syftet är att ge stöd och vägledning i hur lärosätena kan mäta sin studentpopulation och sätta mål inom de utbildningar och områden där snedrekryteringen är som störst. Stödet innehåller statistik för alla programnybörjare 2022 uppdelat på utbildningsområden (SUN-koder) för variablerna kön, utländsk bakgrund och social bakgrund (föräldrars utbildningsbakgrund). Informationen hämtas från databasen Bak- och framgrund och visar medelvärdet per utbildningsområde för varje lärosäte. Med tabellerna publiceras även en vägledning i hur de är tänkta att användas som underlag i lärosätets arbete med breddad rekrytering.

För att materialet ska bli så användbart som möjligt, underlättar det om ni deltar med flera funktioner från ert lärosäte – samordnare för breddad rekrytering, användare i Bak- och framgrund (tex controller), ledningsfunktioner och andra roller på ert lärosäte som är relevanta i arbetet med breddad rekrytering.

Genusbaserat våld och utsatthet i akademin: vad vet vi och vad gör vi?

Torsdagen den 17 oktober kl. 09:00-9:45

UniSAFE: Hur kan man bygga upp en kunskapsbas och operativa verktyg för att göra universitet och forskningsorganisationer säkrare gentemot genusrelaterat våld?

Sofia Strid, docent i genusvetenskap och lektor i sociologi vid Göteborgs universitet berättar om UniSAFE. UniSAFE är ett EU-finansierat projekt med tio partners som syftar till att producera bättre kunskap om genusrelaterat våld i organisationer som bedriver och finansierar forskning, och att översätta denna kunskap till operativa verktyg för högre utbildning, forskningsorganisationer och beslutsfattare.

Läs mer om forskningsprojektet.