- Startsida ,
- Internationella möjligheter ,
- Samarbete och utbyte ,
- Evenemang ,
- STEM och internationellt samarbete ,
STEM och internationellt samarbete
- Arrangör:
- Universitets- och högskolerådet (UHR)
- Kontaktperson:
- Susanne Hagström Larsson
- E-post:
- susanne.larsson@uhr.se
- Målgrupp:
- Lärare, skolledare och rektorer i grundskola och gymnasieskola som undervisar eller har intresse av STEM ämnen.
- Tid:
- 19 september 2024 kl 09:00–16:00
- Plats:
- World Trade Center Stockholm Klarabergsviadukten 70 / Kungsbron 1
- Sista anmälan:
- 2024-09-09 00:00
UHR välkomnar till ett seminarium där vi inspirerar och diskuterar hur undervisningen i STEM-ämnena (Science, Technology, Engineering and Mathematic) samt elevers motivation och intresse för dessa ämnen kan stärkas genom internationellt samarbete inom ramen för Nordplus och eTwinning.
Bakgrund
Den svenska regeringen håller på att ta fram en ny strategi för STEM-ämnena. Fler ungdomar behöver intressera sig för och läsa STEM-ämnen i Sverige. Hög kunskap i STEM-ämnena är viktigt för att Sverige ska bibehålla sin position som ett av de mest konkurrenskraftiga länderna i världen.
STEM är ett prioriterat område under det Svenska ordförandeskapet i Nordiska ministerrådet som finansierar Nordplus. Nordplusprogrammets nästa fokusområde kommer att handla om ett konkurrenskraftigt Norden och Baltikum ” Kunskaper och kompetenser för ett konkurrenskraftigt nordiskt och baltiskt område” där STEM är en viktig del.
Anmälan
Anmäl dig senast den 9 september via denna länk
Antalet platser är begränsat och fördelas enligt principen ”först-till-kvarn.
Program
Caroline Ingvarsson, projektledare, Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) presenterar rapport om STEM om ungas syn på STEM-ämnena:
IVA-rapport: "Det är ju inte allmänbildning direkt"
09.35–10.05 Skolverkets arbete med att stödja och utveckla undervisningen i STEM-ämnena
Johnny Häger, undervisningsråd
Malin Lavett Lagerström, undervisningsråd
Frågor som är aktuella i Skolverkets arbete med STEM-ämnena och exempel på aktuella skolutvecklingsinsatser presenteras.
10.05–10.20 Paus
10.20-11.30 STEM i bäcken Så här kan vi inte ha det. Nu kavlar vi upp ärmarna och gör något i stället.
Eva Hartell, legitimerad lärare/lektor och filosofie doktor
Vilka insatser kan få elever att bli mer motiverade och prestera bättre i matematik, teknik och naturvetenskapliga ämnen (STEM)? UHR har sammanfattat information från Eurydikes rapport om vad europeiska utbildningssystem gör och jämfört Sverige med övriga nordiska länder.
Universitets- och högskolerådet informerar om programmen Nordplus, eTwinning, Erasmus+, Atlas, Ettårsprogrammen men har mest fokus på Nordplus och eTwinning.
I Finland togs det 2021 fram en nationell strategi för naturvetenskap och matematik och året efter utarbetades en tillhörande åtgärdsplan. Målet är att säkerställa att det i samhället finns kompetens inom naturvetenskaper och matematik för att främja välfärd samt en socialt, ekologiskt och ekonomiskt hållbar tillväxt.
Leo Pahkin, Utbildningsrådgivare, Utbildningsstyrelsen i Finland.
15.10-15.50 Paneldiskussion
Vera Lundström, matematiklärare på Umeå elitidrottsgymnasium, Umeå, projektägare, precis avslutat ett Nordplusprojekt med Finland. Lärare som brinner för matematik och naturvetenskap prisas (kva.se)
Leo Pahkin, Utbildningsrådgivare, Utbildningsstyrelsen i Finland.
Hanne Aaroe Hjul, lärare, Next - Vibenshus gymnasium, Danmark
Mikkel Max Jorn, lärare, Next - Vibenshus gymnasium, Danmark
Christer Näslund Kvalitetsutvecklare/Projektledare/Samordnare ”Utveckling av undervisning – för ett motiverat lärande” Borlänge kommun, Bildningssektorn
Lisa Sällvin, civilingenjör med erfarenhet från IT-branschen. Hon har sedan 2014 arbetat som adjunkt och programansvarig vid Mittuniversitetet och är numer doktorand. Lisa startade Geek girl i Sundsvall 2016. Geek Girl är en samlingsplats för unga tjejer med teknikintresse.
15.50- 16.00 Hur går ni vidare, praktiska råd.
16.00 Slut för idag
Talare
Caroline Ingvarsson, projektledare, Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA).
Eva Hartell, legitimerad lärare/lektor och filosofie doktor. Forskningsledare på Utbildningsförvaltningen i Haninge samt forskare på KTH och koordinator för K-ULF.
Jenny Lindström, utredare, Universitets- och högskolerådet.
Johnny Häger, undervisningsråd, Skolverket
Leo Pahkin, Utbildningsrådgivare, Utbildningsstyrelsen i Finland.
Lisa Sällvin, civilingenjör inom IT, adjunkt och programansvarig vid Mittuniversitetet.
Malin Lavett Lagerström, undervisningsråd, Skolverket.