EITA-priset, European Innovative Teaching Award 2024, delas ut till särskilt innovativa projekt inom Erasmus+. I år är temat ”Välmående i skolan” och delas ut till tre kategorier: Förskola, grundskola och gymnasiet. Priset delas denna gång ut till projekt som avslutats mellan år 2022 och 2023.

EITA-pristagare 2024

Förskola

Frida förskolor i Vänersborg, Trollhättan, Uddevalla, Mölnlycke och Göteborg deltog i Erasmus+projektet ”UMAMI”. 50 personal inom Fridaskolorna fortbildade sig och samarbetade med organisationer i Kroatien, Frankrike, Spanien, Slovenien och på Island. I förskolorna låg fokus på utomhuspedagogik med lärande i naturen på olika och kreativa sätt, vilket har resulterat i innovativa pedagogiska aktiviteter utomhus som främjar hälsa och inkludering.

Vinnaren av EITA-priset i kategorin förskola är Erasmus+ projektet UMAMI där fem förskolor deltog: Frida Förskola Trollhättan, Frida Förskola Uddevalla, Frida Förskola Mölnlycke, Frida Förskola Göteborg och Frida Förskola Vänersborg. Förskolorna tillhör utbildningsorganisationen Fridaskolorna. 

Här berättar Karin Helmerson, internationell koordinator på Fridaskolorna, om projektet:  

Projektet UMAMI

Vad handlar projektet om och vad har ni gjort?

UMAMI - vår projekttitel - står för: Undervisning som ger Mersmak, Aktiverar, Motiverar, Inspirerar, Inkluderar och Internationaliserar. Vi genomförde totalt 50 mobiliteter: 41 på kurs och 9 jobbskuggningar. Mobiliteterna anpassades efter pandemins hälsoeffekter på våra elever för nya kunskaper om utmaningar för elever med funktionsvariationer, förebyggande arbete för mental hälsa, ökad rörelseglädje samt best practice examples, innovativa idéer samt utomhuspedagogik.
Våra förskolor var framförallt involverade i kurser och jobbskuggningar på temat utomhuspedagogik och naturnära aktiviteter för hållbarhet, rörelseglädje och bättre hälsa. Detta ledde till samarbeten och utbyten mellan pedagoger, barn och förskolor där biologisk mångfald och ekologisk hållbarhet, språk och kommunikation, samt lek och lustfylld rörelse har varit centrala teman.

Vad är ni mest stolta över med projektet? Vad har det givit er?

I samarbetet med europeiska förskolor och La Réunion, har våra barngrupper haft direktkontakt med varandra. Vi har skickat teckningar, foton och videohälsningar samt genomfört videosamtal tillsammans.

Särskilt givande var:

  • Möjligheten som pedagog att få undersöka och vidga förståelsen av vad undervisning kan vara och hur utomhuspedagogiskt arbete kan bidra till ett lärande för hållbar utveckling.
  • Möjligheten för våra barn att få möta världen på riktigt, i praktisk handling. De har fått erfarenheter av hur vi kan ha kontakt och kommunicera med människor från en annan del av världen.

Vi har utforskat likheter och skillnader i våra vardagsliv och livsmiljöer, men också vad som förenar oss som människor i världen. Utbytet har väckt en nyfikenhet på omvärlden och gett barnen nya perspektiv både på sig själva och på världen – hållbar utveckling realiserad i vardaglig handling.

Som en av Fridas förskolepedagoger sade: när vi var på kurs i La Réunion och fick öns förskolor att plocka skräp - där .. precis där.. vi möttes, våra barns lärande - och samarbetet med “Håll Sverige rent!” - påverkade franska barns lärande och vi gjorde det tillsammans. Precis vad ett  utbytesprojekt borde gå ut på: att förstå, bryta ner, förändra, tänka om och framförallt, lära av varandra.

Fridaskolorna

Fridaskolorna är en personalägd utbildningsorganisation och en bärande princip sedan start har varit att ett eventuellt ekonomiskt överskott alltid återinvesteras i verksamheten. Något som tydligt präglar Frida förskolor är helhetssynen på barn. För att kunna vara en trygg och stimulerande miljö för barn att vara i, behöver omsorg, utveckling och lärande bilda en helhet, även i en internationell kontext. Karin Helmerson är internationell koordinator för Fridaskolorna.

Utöver förskolorna så har även Fridaskolan Trollhättan, Fridaskolan Uddevalla, Fridaskolan Mölnlycke, Fridaskolan Göteborg, Fridaskolan Vänersborg och Fridagymnasiet Vänersborg deltagit i Erasmus+projektet UMAMI.

Bilder från projektet:

Fridaförskolorna UMAMI children wt flowers 1200x900px72dpi.jpgFoto: Anna Thoresson

Fridaförskolorna UMAMI child wt screen 1200x1467px72dpi.jpgFoto: Anna Thoresson

 

Fridaförskolorna UMAMI children digging 1200x1302px72dpi.jpgFoto: Anna Thoresson

 

 

Grundskola

Norrbyskolan i Piteå och Erasmus+projektet ”Building Health Norrby”. Genom projektet infördes mer rörelse och hälsa i dagliga aktiviteter i både skola och fritidshem. Projektet har lett till friskare personal, ökad internationalisering och ökad gemenskap och arbetsglädje. 23 personal har deltagit i sex olika kurser om olika aspekter på temat hälsa på Cypern, Irland och Island, i Italien och Spanien.

Vinnaren av EITA-priset i kategorin grundskola är Norrbyskolan i Piteå med Erasmus+ projektet Buidling Health Norrby. Här berättar Erica Lövgren, projektkoordinator,  om projektet:

Beskriv Norrbyskolan och den del som varit aktiv i projektet

Norrbyskolan är en f-6 skola utanför Piteå i Norrbotten. Skolan har cirka 200 elever och en personalstyrka på runt 25 personer. I Erasmus+projektet Building Health Norrby tog vi ett helhetsgrepp och involverade all personal hela vägen från ansökan till val av aktiviteter, deltagande i mobiliteter och delande av nyvunnen kunskap. Lärare, specialpedagog, rektor, fritidspedagoger, förskollärare i förskoleklass och resurspedagoger har åkt på kurser i grupper om 3-4 personer. Några få valde att avstå mobilitet men har ändå varit delaktiga i projektets olika aktiviteter inom skolan. Vi delade vår nyvunna kunskap löpande under arbetsplatsträffar. Att personer från skolans alla delar och skolans alla arbetslag var delaktiga innebar ett stort engagemang för projektet, förståelse för att personer var frånvarande och en stark känsla av gemenskap.

Vad handlar projektet om och vad har ni gjort?

Målet med projektet var att personal skulle få verktyg för att på ett bättre sätt kunna hjälpa sig själva och elever att må bättre både fysiskt och psykiskt. Vi tänkte att mer rörelse, glädje, lekfullhet och återhämtning under skoldagen skulle kunna vara en väg. Projektet handlade alltså primärt om att tillföra ny kunskap för att kunna stärka personalens och elevernas fysiska och psykiska hälsa. Vi ville minska antalet sjukskrivningar och hitta vägar där både personal och elever bättre orkar med sin arbetsdag. Vi åkte på sex olika kurser på fyra olika temaområden:

  • Mer fysisk aktivitet på lektionerna,
  • Orka med arbetet (hantera stress och press och undvika utbrändhet),
  • Öka elevers kunskap i hantera stress och press,
  • Lärarcoachning.

Projektet handlade också om att fortsätta stärka den internationella dimensionen och att vara en attraktiv arbetsplats.

Vad är ni mest stolta över med projektet? 

Vi är stolta över att ha infört lek, rörelse och avslappning i undervisningen, vilket vi tror har förbättrat välmåendet för både elever och personal. Grupper av elever har fått verktyg för stresshantering, och personalen har stärkts med metoder för att främja hälsa och arbetsglädje. Projektet har lett till en ökad gemenskap och minskad sjukfrånvaro. På individnivå har flera deltagare vuxit i sitt självförtroende och hittat nya sätt att hantera en krävande vardag. Dessutom tar vi nu emot jobbskuggning, vilket stärker vår internationella profil och bidrar till fortsatt utveckling inom Erasmus-ackrediteringen.

Bilder från projektet: 

Norrbyskolan Building health fetching letters 800x600px72dpi.jpgFoto: Isak Lövgren och Erica Lövgren

Norrbyskolan Building health jump wt shadow 800x513px96dpi.jpgFoto: Isak Lövgren och Erica Lövgren

Norrbyskolan Building health children skipping 600x848px72dpi.jpgFoto: Isak Lövgren och Erica Lövgren

 

 

Gymnasiet

Fridagymnasiet Vänersborg (som också tillhör Fridaskolorna) och Erasmus+projektet ”Ambassadors for HEALTH” som tillsammans med skolor i Österrike, Frankrike, Slovenien och Spanien har arbetat utifrån temat hälsa. Varje deltagande skola har utgått ifrån sina utmaningar och tagit fram verktyg, bland annat hälsoambassadörer i skolorna, både bland elever och personal. Projektet har lett till ökat medvetande om elever och personals hälsa.

Vinnaren av EITA-priset i kategorin gymnasiet är Erasmusprojektet "Ambassadors for HEALTH" och Fridagymnasiet i Vänersborg

Här berättar Karin Helmerson, internationell koordinator på Fridaskolorna, om projektet:  

Vad handlar projektet Ambassadors for HEALTH om?

Projektet grundades på en holistisk syn på hälsa. Det goda samarbetet med skolor i Österrike, Slovenien, Spanien och Frankrike har gett både elever och personal verktyg och handlingsplaner för att aktivt kunna arbeta förebyggande. Vi genomförde digitala lärtillfällen och fysiska möten för att främja såväl fysisk som mental och social hälsa i en skolkontext. Varje partner höll i ett fokusområde

  • Hälsosam mat
  • Rörelse
  • Stresshantering och avslappning
  • Relationsbyggande aktiviteter
  • Fysisk och Psykisk arbetsmiljö

Projektaktiviteterna och partnerskolornas delade kunskap och erfarenhet har lyft åtgärder för att undersöka och främja välmående. Det har ökat medvetenheten om hälsofrågor och har integrerat dessa i skolmiljön. Vi har därigenom fått en förbättrad praktisk tillämpning av hälsofrämjande åtgärder.

Vad är ni mest stolta över med projektet? Vad har det givit er?

Fridagymnasiet är särskilt stolta över hur projektet har stärkt den internationella gemenskapen och förbättrat både elevernas och personalens hälsa. Projektet har gett skolan insikter i hur hälsofrågor kan integreras i lärandet och bidragit till att skapa strukturer som stödjer hälsa i hela verksamheten. Vi har funnit ett gemensamt språk och förhållningssätt kring dessa frågor, utvecklat känslan av ett gemensamt ansvar och arbetat aktivt även med mentala hälsofrågor. Den praktiska tillämpningen av ny kunskap har resulterat i ett ökat engagemang för hälsa, vilket nu är en integrerad del av skolans kultur. Utöver detta så har projektet också lagt grunden för andra utvecklingsprojekt som skall syfta till långsiktiga och hållbara hälsostrategier

Fridagymnasiet 

Fridagymnasiet i Vänersborg är en mindre gymnasieskola med ungefär 220 elever, grundad 2006 som en del av Fridaskolorna. Fridaskolorna är en personalägd fristående skolkoncern grundad av lärare 1993. Skolans riktlinjer betonar en holistisk syn på lärande, social öppenhet och mångfald i undervisningsmetoder. Visionen att utbilda “tågluffare” innebär att förbereda eleverna för att bli självständiga och ansvarstagande individer. Fridagymnasiet har ett starkt engagemang för internationellt lärande, vilket har lett till regelbundna utbyten och resor i Europa. Detta engagemang är en viktig drivkraft i projektarbeten. Karin Helmerson är internationell koordinator för alla skolor som ingår i utbildningsorganisationen Fridaskolorna.

Bilder från projektet: 

Fridagymnasiet Vänersborg HEALTH canoe.jpgFoto: Michaela Kreimel

Fridagymnasiet Vänersborg HEALTH Friendship mountain.jpegFoto: Felix O'Mahony de San Luis  

Fridagymnasiet Vänersborg HEALTH friendship lake.jpegFoto: Druga Osnovna Šola Slovenj Gradec (värdskola i Slovenien)

Bakgrund och mer information

Universitets- och högskolerådet (UHR) är nationellt programkontor för Erasmus+ och utser årligen de svenska vinnarna av det europeiska priset för innovativ undervisning som EU-kommissionen instiftade 2021.

Kontakt

Caroline Persson
Projektkoordinator EITA-priset
010-470 05 09
caroline.persson@uhr.se

Fridaskolorna
Karin Helmerson
internationell koordinator 
kahe0421@fridautbildning.se
0707216218

Norrbyskolan
Erica Lövgren
Projektkoordinator för projektet
erica.lovgren@pitea.se
0722101375

Pressfunktionen
010-470 06 91
press@uhr.se

EITA_email_signature.png