Förslag till föreskrifter med anledning av införandet av ämnesbetyg i gymnasial utbildning

Universitets- och högskolerådet (UHR) avgränsar sitt yttrande till de avsnitt som rör myndighetens verksamhetsområde rörande Skolverkets dnr 2023:1355, 2020:1822.

Sammanfattning

  • Det finns fortfarande ett stort behov av att UHR och Skolverket samverkar i flera frågor. Det gäller framför allt kring föreskriftsarbete, utformning av betygsdokument, kodsättning av ämnen och nivåer för betygsdatabasen och ändringar av antagningssystemet. Det är även viktigt att UHR och Skolverket samråder kring de kommunikations- och informationsinsatser som måste göras, till lärosäten och sökande.
  • UHR har ett stort behov av att snarast få veta vilka kurser som enligt de ämnesplaner som gäller för utbildning som påbörjas före den 1 juli 2025 motsvaras av nivåer i ämnen enligt de ämnesplaner som gäller för utbildning som påbörjas efter den 30 juni 2025.
  • UHR behöver anpassa befintligt digitalt stöd för att säkerställa att hanteringen av ämnesbetyg blir transparent och rättssäker. Det är därför angeläget att UHR och Skolverket kommer överens om en gemensam tidplan för att kunna implementera ämnesbetygsreformen i tid.

1. Beskrivning av Skolverkets överväganden och förslag

Särskilda förutsättningar för komvux

Skolverkets föreskrifter som anger vilka kurser som motsvarar vilka ämnen eller nivåer i ämnen är en förutsättning för att UHR ska kunna göra en korrekt bedömning av en sökandes behörigheter och värdering av hens meriter. Då föreskriften kommer att innebära uppdateringar av UHR:s regelverk, tillämpningar och antagningssystem (NyA) har UHR ett stort behov att få kännedom om dessa föreskrifters innehåll i god tid. UHR ser fram emot en god dialog med och tydlig kommunikation från Skolverket om detta.

7. Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser

UHR ställer sig bakom förslaget om ikraftträdande och övergångsbestämmelser.

Övergripande kommentarer

Betygsdokument

UHR vill poängtera behovet av dialog om utformningen av betygsdokument mellan UHR och Skolverket, för att säkerställa att dessa dokument uppfyller elevers, arbetsgivares och antagningsmyndigheters krav på tydlighet och korrekthet.

Utveckling av digitalt stöd

UHR kommer att behöva anpassa både antagningssystemet NyA och den nationella betygsdatabasen (Beda) till de nya ämnesbetygen.

Beträffande Beda är UHR beroende av att gymnasieskolorna har tillräcklig information om regelverket för att kunna utfärda korrekta betyg. UHR behöver också ge de programvaruleverantörer, vars programvara skolorna använder för att rapportera in betyg till Beda, instruktioner så att de kan göra nödvändiga ändringar i sin programvara.

Utländska gymnasiebetyg

UHR:s föreskrifter (2013:1) om grundläggande behörighet och urval behöver justeras till följd av ämnesbetygsreformen. Det gäller bland annat bestämmelserna om grundläggande behörighet och meritvärdering av utländska gymnasiebetyg. I föreskrifterna anges vilka kurser som kan höja ett jämförelsetal för en sökande med ett utländskt gymnasiebetyg samt vilka kurser som motsvarar varandra. Om en sökande har kurser som motsvarar varandra får endast den kurs som ger det högsta meritvärdet räknas med (21 § UHR: s föreskrifter (2013:1) om grundläggande behörighet och urval). UHR behöver därför få vetskap om vilka kurser som enligt de ämnesplaner som gäller för utbildning som påbörjas före den 1 juli 2025 motsvaras av nivåer i ämnen enligt de ämnesplaner som gäller för utbildning som påbörjas efter den 30 juni 2025.

Beslut

Beslut i detta ärende har fattats av avdelningschef Susanne Wadsborn-Taube efter föredragning av Linda Puhls.

Senast uppdaterad: 16 januari 2025