Yttrande över Skolkommissionens slutbetänkande Samling för skolan - Nationell strategi för kunskap och likvärdighet (SOU 2017:35)
Universitets- och högskolerådet (UHR) instämmer i flera av Skolkommissionens förslag, men saknar analys, förslag och konsekvensbeskrivning inom några områden av avgörande betydelse för kunskapsresultat, undervisningskvalitet och likvärdighet i skolan.
En effektiv nationell strategi för skolan bör inkludera konkreta mål för att aktivt uppmuntra fria och väl avvägda utbildningsval.
UHR ställer sig kritiskt till att slutbetänkandet saknar analys i fråga om kön, social bakgrund och andra faktorer som styr elevers utbildningsval.
Snedrekrytering till högre utbildning måste motarbetas tidigt. Därför bör studie- och yrkesvägledningen arbeta aktivt med frågan från grundskolan upp genom gymnasieskolan.
Det är också viktigt att en nationell strategi stärker skolans uppdrag att arbeta med internationalisering och hållbar utveckling.
UHR är kritiskt till att Skolkommissionens betänkande inte särskilt beaktar Sveriges nationella minoriteter.
UHR anser att den föreslagna nationella strategin för kunskap och likvärdighet bör kompletteras med åtgärder inom samtliga ovan nämnda områden.
Du kan ladda ned hela yttrandet som pdf nedan, under relaterade sidor och dokument.