Händelser i vardagen blir kunskaper hos förskolebarn
”A common day at preschool!” är ett samarbetsprojekt, i vilket barn från förskolor i Sverige, Italien, Frankrike, Portugal och Turkiet lär sig om varandras vardag. ”Vi jämför hur våra utemiljöer ser ut, vilka aktiviteter vi gör och vad vi äter för mat. Det blir värdefulla kunskaper hos våra barn", berättar Karolina Berglund, Lottagatans förskola i Solna.
Det är första gången som Karolina Berglund genomför ett eTwinningprojekt. Idén till projektet fick hon när hon var på ett informationsseminarium om eTwinning. Efter det mötet bestämde Karolina och hennes kollegor på Lottagatans förskola sig för att göra något som kändes enkelt för deras barngrupper att ta till sig. Det var att dela med sig av hur en dag på förskolan kunde se ut. Vad gör alla under en dag, vad äter man och vilka aktiviteter är lika eller olika mellan länderna? Lottagatans förskola ligger i Järvastaden med närhet till Överjärva gård och till flera olika parker, bland annat Mulle Meck-parken.
– Vi har närheten till naturen och ser det som en inspirerande plats där barnen får möjlighet att utforska och upptäcka. Vi har Grön flagg, det svenska namnet på Eco-Schools. Det är både ett pedagogiskt verktyg och en certifiering för skolor och förskolor som arbetar aktivt och långsiktigt med hållbar utveckling i undervisningen och i den dagliga verksamheten. Det tog vi användning av”, berättar Karolina Berglund.
Jämför likheter och olikheter
Barnen har presenterat sig för varandra genom att rita personporträtt, skicka bilder på sina inne- och utemiljöerna och vad de odlar för olika grödor på skolan.
– De har skapat gemensamma sagor, fotograferat leksaker som de tycker om och lärt sig hur man säger vissa saker på olika språk. Barnen har även delat med sig av olika traditioner, till exempel har de målat påskhälsningar till varandra och tagit bilder på vilka olika maträtter man äter på förskolan. Extra spännande var det att posta saker till varandra, det kunde bli som lilla julafton ibland när paketen kom med posten, säger Karolina Berglund.
En sak som var otroligt spännande var snön i Sverige för dem som inte är vana vid det. Men också att jämföra språken, Lottagatans förskola har några barn som har rötter i olika länder samt barn som har varit på semesterresa och kunde känna igen språken från både Spanien och Italien. Skolorna har också sjungit visor på sina egna språk och uppträtt till musiken.
En grupp med lite äldre barn från varje förskola skapade en saga där de målade en bakgrund som skickades vidare. Den nya gruppen skapade figurer till bakgrunden de hade fått och skickade i sin tur vidare till nästa förskola som fick hitta på sagan till bakgrunden och figurerna. Sagorna lästes sedan upp för alla.
Nu bygger partnerskolorna vidare på projektet
De mindre barnen kunde delta på vissa aktiviteter medan de äldre deltog i det mesta och framför allt i digitala övningar.
– Syftet var att lära barnen om språk, kulturer och höja intresset för att läsa, skriva brev och lära sig främmande ord. Vi har använt oss av eTwinning plattformen för att dela dokumentation mellan förskolorna. Det blev enormt spännande för barnen att se likheter och olikheter mellan länderna, säger Karolina Berglund.
Nu vill alla partnerländer fortsätta att bygga vidare på projektet. Lärarna har fått in mycket av aktiviteterna i sina läroplansmål som det går att utveckla.
– Nu ska vi börja med att posta fröer till varandra och odla i våra trädgårdar. Vi ska också filma och dela med oss utav våra utomhusaktiviteter mer. Det kan vara olika lekar såsom dragkamp och stafett samt att utforska olika kryp och insekter. Det finns också tankar om att vi ska ta det vidare till Erasmus+ och erfarenhetsutbyten. Vi vill gärna besöka varandras verksamheter i framtiden, säger Karolina Berglund.