UHR välkomnar till ett seminarium där vi inspirerar och diskuterar hur undervisningen i STEM-ämnena (Science, Technology, Engineering and Mathematic) samt elevers motivation och intresse för dessa ämnen kan stärkas genom internationellt samarbete inom ramen för Nordplus och eTwinning.

Bakgrund 

Den svenska regeringen håller på att ta fram en ny strategi för STEM-ämnena. Fler ungdomar behöver intressera sig för och läsa STEM-ämnen i Sverige. Hög kunskap i STEM-ämnena är viktigt för att Sverige ska bibehålla sin position som ett av de mest konkurrenskraftiga länderna i världen.

STEM är ett prioriterat område under det Svenska ordförandeskapet i Nordiska ministerrådet som finansierar Nordplus. Nordplusprogrammets nästa fokusområde kommer att handla om ett konkurrenskraftigt Norden och Baltikum ” Kunskaper och kompetenser för ett konkurrenskraftigt nordiskt och baltiskt område” där STEM är en viktig del.

Anmälan

Anmäl dig senast den 9 september via denna länk

Antalet platser är begränsat och fördelas enligt principen ”först-till-kvarn.

08.30–09.00 Registrering och kaffe
 
09.00–09.10 Introduktion UHR
 
09.05–09.35 "Det är inte allmänbildning direkt"
Caroline Ingvarsson,
projektledare, Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA)
presenterar rapport om STEM
 
09.35–10.05 Skolverket 
Johnny Häger, undervisningsråd
Malin Lavett Lagerström, undervisningsråd
 
10.05–10.20 Paus
 
10.20-11.30 STEM i bäcken Så här kan vi inte ha det. Nu kavlar vi upp ärmarna och gör något i stället.
Presentationen ger konkreta exempel på hur vi genom många bäckar små kan får fart på STEM med internationella projekt och praktiknära forskning.

Eva Hartell,
legitimerad lärare/lektor och filosofie doktor
Forskningsledare på Utbildningsförvaltningen i Haninge samt forskare på KTH och koordinator för K-ULF
  
11.30-12.30 Lunch
 
12.30-13.00 Får nordiska elever och lärare rätt förutsättningar i STEM?
Vilka insatser kan få elever att bli mer motiverade och prestera bättre i matematik, teknik och naturvetenskapliga ämnen (STEM)? UHR har sammanfattat information från Eurydikes rapport om vad europeiska utbildningssystem gör och jämfört Sverige med övriga nordiska länder.
 
Jenny Lindström, Universitets- och högskolerådet
 
 
13.00-13.30 UHR:s internationella programutbud presenteras 
Nå längre genom att lära från kollegor i andra länder, studera eller praktisera utomlands. Utbytet av idéer, kunskaper och erfarenheter utvecklar såväl de personer och organisationer som deltar, som utbildningsvärlden i stort.
Universitets- och högskolerådet informerar om programmen Nordplus, eTwinning, Erasmus+, Atlas, Ettårsprogrammen men har mest fokus på Nordplus och eTwinning.
 
13.30-14.10 Projektexempel
Personer som deltagit i internationella utbyten och aktiviteter genom UHRs program delar sina erfarenheter.
 
Gabriela Petre Broman, lärare i matematik, teknik och NO-ämnen 7-9 samt eTwinningambassadör  Rutsborgskolan i Bjärred, Lomma kommun. 
 
Henrik Mickos, förstelärare, driver Nordplusprojektet “Scientific conference for Upper Secondary students”. Tibble Fristående gymnasium, Täby 
 
14.10-14.40 Kaffe och kakbuffé
 
14.40-15.00 Gruppdiskussioner
 
15.00-15.10 STEM strategin i Finland

I Finland togs det 2021 fram en nationell strategi för naturvetenskap och matematik och året efter utarbetades en tillhörande åtgärdsplan. Målet är att säkerställa att det i samhället finns kompetens inom naturvetenskaper och matematik för att främja välfärd samt en socialt, ekologiskt och ekonomiskt hållbar tillväxt.

Leo Pahkin, Utbildningsrådgivare, Utbildningsstyrelsen i Finland.

15.10-15.50 Paneldiskussion

Vera Lundström, matematiklärare på Umeå elitidrottsgymnasium, Umeå, projektägare, precis avslutat ett Nordplusprojekt med Finland. Lärare som brinner för matematik och naturvetenskap prisas (kva.se)

Leo Pahkin, Utbildningsrådgivare, Utbildningsstyrelsen i Finland.

Hanne Aaroe Hjul, lärare, Next - Vibenshus gymnasium, Danmark

Mikkel Max Jorn, lärare, Next - Vibenshus gymnasium, Danmark

Christer Näslund Kvalitetsutvecklare/Projektledare/Samordnare ”Utveckling av undervisning – för ett motiverat lärande” Borlänge kommun, Bildningssektorn

Lisa Sällvin, civilingenjör med erfarenhet från IT-branschen. Hon har sedan 2014 arbetat som adjunkt och programansvarig vid Mittuniversitetet och är numer doktorand. Lisa startade Geek girl i Sundsvall 2016. Geek Girl är en samlingsplats för unga tjejer med teknikintresse.

15.50- 16.00 Hur går ni vidare, praktiska råd.

16.00 Slut för idag

 

Caroline Ingvarsson150x150px72dpi11,9KB.jpgCaroline Ingvarsson, projektledare, Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA)

 

 

Eva Hartell 150x150px72dpi18,9KB.jpgEva Hartell, legitimerad lärare/lektor och filosofie doktor. Forskningsledare på Utbildningsförvaltningen i Haninge samt forskare på KTH och koordinator för K-ULF



Jenny Lindström150x150px100dpi16,1KB.jpgJenny Lindström, utredare, Universitets- och högskolerådet

 

 

 

Leo Pahkin150x150px95dpi14,2KB.jpgLeo Pahkin, Utbildningsrådgivare, Utbildningsstyrelsen i Finland.

 

 


Malin Lavett Lagerström 150x150px96dpi12,KB.jpg
Malin Lavett Lagerström, undervisningsråd, Skolverket