- Startsida ,
- Om Universitets- och högskolerådet ,
- Konferenser ,
- NUAK 2024 ,
- Program ,
Program
Du deltar på de föreläsningar du vill genom att klicka på respektive pass Zoomlänk.
Här hittar du praktisk information om bland annat Zoom.
Datum: 8-1o oktober 2024
Plats: Digital sändning
Tisdag 8 oktober
09:00 – 09:20
Välkommen till NUAK 2024
Generaldirektören för UHR Eino Örnfeldt och konsortiechefen för Ladok Mauritz Danielsson hälsar välkomna till årets konferens.
Moderator: Linda Carlsson, kommunikationschef UHR.
Zoomlänk till passet
09:30 – 10:15
Studenters ansökningsstrategier. Möjligheter och navigering av möjligheter i ansökan till högre utbildning
Det finns omfattande forskning om sociala skillnader i rekrytering till högre utbildning. Trots det finns det få försök att relatera studentrekryteringen till gymnasieelevers faktiska möjligheter att bli antagna till olika högskoleutbildningar.
Vi presenterar här ett nytt forskningsprojekt som med utgångspunkt i registerdata avser att studera potentiella studenters ansökningsbeteende. Vår ambitionen är att få mer kunskap om hur social skiktning i högre utbildning skapas genom dels de meriter som individer tillägnat sig innan ansökningstillfället och dels, givet dessa meriter, hur olika sociala grupper navigerar de möjligheter man har.
I presentation utgår vi från en pilotstudie omfattande en kohort gymnasielever. Utifrån denna kohort kombinerar vi varje individs meriter (gymnasiekurser, ev. komvuxkurser, betyg, meritpoäng, högskoleprovsresultat), med varje högskoleprograms behörighetskrav och betygströsklar. Med denna information kan vi uttala oss om varje individs ”rum av möjligheter”. I presentationen diskuterar vi hur dessa möjligheter är socialt såväl som geografiskt strukturerade samt hur detta i sin tur påverkar individers ansökningsstrategier.
Målgrupp
Det här passet riktar sig till dig som är intresserad av frågor kopplat till breddad rekrytering
Föreläsare
Emil Bertilsson, docent i utbildningssociologi och projektledare för forskningsprojektet ”Aspirations in Action. Determinants and consequences of application behavior to upper secondary and higher education” (finansierat av Vetenskapsrådet), Uppsala universitet.
Zoomlänk till föreläsningen
10:30 – 11:15
På gång i NyA
Vi berättar om arbeten som vi har gjort och lanserat senaste året. Vi visar det nya flödet på Antagning.se och Universityadmissions.se, där sökande informeras om och skapar en överklagan och hur det har påverkat lärosätenas arbete med överklagandehantering. Vi visar också nya gränssnitt i nya där förstagranskare på HOS arbetar med inkomna dokument. Slutligen ger vi en överflygning av vad som pågår för tillfället och vad som kommer framöver i utvecklingen av antagningssystemet.
Målgrupp
Det här passet riktar sig till dig som arbetar med antagning.
Föreläsare
Adam Beckman, produktägare för anmälan till högskolan
avdelningen för digitalisering och tjänsteutveckling, UHR
Sophia Hansson Ridman, produktägare för antagningshandläggning
avdelningen för digitalisering och tjänsteutveckling, UHR
Zoomlänk till föreläsningen
11:30 – 13:00 Lunch
13:00 – 13:45
SUHF - vad är på gång inom sektorn?
Vi lever i en orolig tid. Världen omkring oss präglas av krig, kriser, stor osäkerhet och högt förändringstryck. Universitet och högskolor har en viktig roll och ansvar för en levande demokrati, hållbar tillväxt och möjlighet att möta de stora samhällsutmaningarna. Samtidigt pressas lärosätena av höga kostnader, politisk detaljstyrning och inskränkt frihet. De svenska lärosätena arbetar tillsammans genom SUHF för att stärka lärosätenas förutsättningar.
Frågorna är många:
Hur ställer sig lärosätena till förslagen om framtidens e-infrastruktur? Vad händer med kompetensförsörjningen och det livslånga lärandet? Vad är mikromeriter i högskolan? Hur fungerar automatiskt erkännande? Vad är Bolognaprocessen, och varför är den fortsatt så viktig för de svenska lärosätena? Och hur går det med internationaliseringen? Vad kan vi göra åt migrationsregler som behöver bli enklare? Hur kan vi möta ökade krav på säkerhet och skydd, beredskap och kontinuitetshantering eller ansvarsfull internationalisering? Hur motverkar vi ökad byråkratisering och kontroll?
Hur räcker pengarna när politikerna skär i statsbudgeten och omfördelar resurserna till högre utbildning? Kan lärosätena samarbeta mera för att bli starkare tillsammans? Varför är akademisk frihet och lärosätenas autonomi så viktig för studenterna och alla som jobbar på lärosätena? Hur arbetar SUHF med att påverka och ta fram förslag på realistiska politiska lösningar?
Målgrupp
Det här passet riktar sig brett till alla personer som jobbar på U/H och är intresserade av att lära sig mer om vad som är på gång inom sektorn just nu. Du får också veta mer om vad universiteten och högskolorna gör tillsammans genom SUHF för att stärka lärosätenas förutsättningar.
Föreläsare
Christopher Sönnerbrandt, biträdande generalsekreterare, SUHF – Sveriges universitets- och högskoleförbund
Om SUHF
Sveriges universitets- och högskoleförbund är de svenska lärosätenas arena för samverkan och samarbete. 38 svenska universitet och högskolor med forskning och högre utbildning är medlemmar i SUHF. Läs mer på hemsidan: www.suhf.se
Zoomlänk till föreläsningen
14:00 – 14:45
Europauniversitet – Vad är det och har det något med mitt jobb att göra?
På uppdrag av regeringen har UHR tagit fram rapporten ”Svenska lärosätens deltagande i Europauniversitet: möjligheter och utmaningar för lärosäten och högre utbildning i Sverige”.
Ett Europauniversitet är ett fördjupat samarbete mellan ca 10 lärosäten i Europa och ett av EU:s flaggskeppsinitiativ. De inledande tankarna presenterades av Emmanuel Macron i ett tal vid Sorbonne 2017 och idag, 7 år senare, har EU finansierat 60 Europauniversitet genom Erasmus+. 24 svenska lärosäten ingår i ett Europauniversitet vilket innebär:
- ett långsiktigt och strategiskt samarbete inom utbildning, forskning och innovation
- upprättande av gemensamma strukturer för styrning med deltagande från både studenter och personal
- hantering av gemensamma resurser
- framtagandet av gemensamma program
- samarbete kring bland annat digitalisering och administration.
Att skapa strukturer och förutsättningar för samarbetet innebär en hel del utmaningar för lärosäten och kan även innebära behov av anpassningar i lagar och regelverk.
Under passet kommer du få höra mer om vad ett Europauniversitet är och vad det kan innebära för lärosäten, bland annat för dig som jobbar med studieadministration. Andra närliggande initiativ, som europeisk examen, kommer även presenteras.
Målgrupp
Det här passet riktar sig till dig som har kommit i kontakt med Europauniversitet i ditt arbete men även till dig som vill veta mer om vad Europauniversitet är och kan utvecklas till i framtiden.
Föreläsare
Alma Joensen, utredare med fokus på Europauniversitet och EU-policy för högre utbildning, Universitets- och högskolerådet.
Zoomlänk till föreläsningen
Onsdag 9 oktober
09:00 – 09:45
Användarcentrerad utveckling i Ladok
Vi på Ladok strävar efter att utveckla systemet med användaren i fokus, genom att involvera användarna i vår utvecklingsprocess. På passet går vi igenom metoder, till exempel användningstester och användarintervjuer, som vi använder för att samla in värdefull feedback. Med bland annat exempel från utvecklingen av Individuella studieplaner (ISP) och Utbudsomgång, visar vi hur arbetet för att göra systemet användbart, enkelt och effektivt kan gå till. Samtidigt ger vi exempel på kompromisser som görs med hänsyn till verksamhetsregler och tekniska begränsningar.
Målgrupp
Passet vänder sig till dig som vill få en inblick i hur vi på Ladok utvecklar systemet för att möta användarnas behov.
Föreläsare
Kristina Nordström Janssen och Moa Trygg, som arbetar med användbarhet / User Experience (UX), och med Ladoks designsystem. Ladokkonsortiet, Team 2 och 5.
Zoomlänk till föreläsningen
Ärenden om examen och tillgodoräknande från ÖNH – några aktuella frågor
Vi tar upp några aktuella avgöranden som rör examensbevis och tillgodoräknande från Överklagandenämnden för högskolan.
Målgrupp
För dig som arbetar med handläggning av examen eller tillgodoräknanden.
Föreläsare
Marie Stern Wärn, verksjurist vid UKÄ. Har tidigare även arbetat vid dess föregångare Högskoleverket. Är huvudföredragande i Överklagandenämnden för högskolan.
Zoomlänk till föreläsningen
Fler vägar till grundläggande behörighet – GBÖB, GBEX och sån’t
Hur kan vi hjälpa varandra i bedömningen av grundläggande behörighet? Idag sitter många handläggare och gör bedömningar som leder till undantag vid det egna lärosätet. Hur kan vi undvika dubbelarbete? När vågar vi ta beslut som gäller för samtliga lärosäten?
I det här passet kommer vi att gå igenom några av de alternativa vägarna till grundläggande behörighet som är gemensamma för alla lärosäten. Vi vill uppmuntra till att i större utsträckning registrera grundläggande behörighet, när man hanterar sökande som uppfyller kraven för grundläggande behörighet på andra vägar än genom enbart gymnasiemeriter. På så sätt blir antagningsverksamheten mer effektiv, när vi slipper bedöma samma meriter på flera lärosäten och i flera omgångar.
Målgrupp
Det här passet riktar sig i första hand till dig som jobbar med antagning på ett lärosäte. Även du som är studievägledare kan ha nytta av passet för dina kontakter med sökande som inte har gått den vanliga vägen till högskolestudier.
Föreläsare
Sofia Ericsson och Marianne Källberg, arbetar med antagningshandläggning och utbildning, Universitets- och högskolerådet.
Sofia har också en bakgrund sen 20 år som studievägledare i gymnasiet och deltar i UHR:s studieinformationsprojekt. Marianne är sekreterare i NBA och huvudredaktör för Bedömningshandboken. Hon har även en bakgrund från antagning på lärosäte.
Zoomlänk till föreläsningen
AR25-projektet, SUHF:s rekommendation om automatiskt erkännande och EAR-HEI manualen
Automatiskt erkännande av utländsk utbildning (AR) är en av de viktigaste pusselbitarna för att genomföra det europeiska utbildningsområdet.
Sverige ligger i framkant när det gäller automatiskt erkännande för tillträde till fortsatta studier, mycket tack vare den samordnade antagningen. SUHF skrev 2023 en rekommendation om hur universitet och högskolor kan jobba för att uppnå automatiskt erkännande. Här får du veta vad ”automatiskt” betyder i svensk tappning och hur SUHF arbetar med rekommendationen.
Grunden för AR är en bra tillämpning av Lissabonkonventionen, vilket beskrivs i en erkännandemanual för högskolan EAR-HEI. Om du inte har tittat närmare på EAR-HEI tidigare är det här ett utmärkt tillfälle. Manualen uppdateras nu, och du får ta del av nyheterna.
UHR deltar i ett Erasmus+ finansierat projekt, AR25, som ska stödja implementeringen av EU- rekommendationen om ömsesidigt automatiskt erkännande av jämförbara examina och studieperioder utomlands till 2025. Det här är det första passet av tre på NUAK som handlar om olika delar av projektet.
Målgrupp
Det här passet riktar sig till dig som i olika roller jobbar med eller ansvarar för internationell antagning, examen, tillgodoräknanden av studier utomlands, Europauniversitet eller internationaliseringsfrågor.
Föreläsare
Cecilia George, moderator. Utredare med lång erfarenhet av bedömning av utländsk utbildning och policyfrågor inom erkännande. UHR, ENIC-NARIC Sverige
Katarina Clementzlor, utredare med lång erfarenhet av bedömning av utländsk utbildning och policyfrågor inom erkännande. UHR, ENIC-NARIC Sverige
Christopher Sönnerbrandt, senior rådgivare, bitr. generalsekreterare SUHF. Med bred erfarenhet från tidigare chefsuppdrag vid Karolinska Institutet och Kungl. Musikhögskolan i Stockholm har Christopher på uppdrag av SUHF senast bland annat varit vice ordförande för expertgruppen för studieadministrativa frågor, vice ordförande för Tillträdesrådet samt ordförande för Antagningsrådet.
Zoomlänk till föreläsningen
10:00 – 10:45
Statistik i verksamheten
Föreläsningen ger en överflygning av hur statistik hanteras inom sektorn och hur det används på olika nivåer samt också tydliggörande av olika begrepp.
Målgrupp
Passet riktar sig till handläggare, uppföljare och övrig personal på lärosätena som är intresserade av statistik. Det kommer vara en överflygning av hur statistik hanteras och används på olika nivåer inom sektorn samt också tydliggörande av olika begrepp som används.
Föreläsare
Anders Lundholm, produktionssamordnare, verksamhetsspecialist med lång erfarenhet av antagning och antagningsstatistik. Avdelningen för antagning och studentstöd, Universitets- och högskolerådet.
Jan Johansson, verksamhetsexpert Ladokkonsortiet och hemmarlärosäte Jönköping University. Har jobbat med studentstatistisk sedan 2006 och har ett stort intresse för registerdarta och analys. Jan har arbetat i det utvecklingsteam på Ladok som ansvarar för Uppföljningsfunktionaliteten i Ladok. Har sedan 2011 även varit delaktig i databasen Bak- och Framgrund
Zoomlänk till föreläsningen
10:45 – 13:00 Lunch
13:00 – 13:45
Utökat stöd för antagning till konstnärliga utbildningar
I dagsläget har konstnärliga lärosäten som använder olika typer av arbetsprov för behörighet och urval en besvärlig och ineffektiv antagningsprocess, som innefattar mycket lokalt, manuellt arbete. Många använder sig av och förlitar sig på egenutvecklade system och dokumentationsförfaranden, vilket kräver tid och ofta skapar stort personberoende.
Under våren 2024 började UHR att utreda hur dessa lärosäten kan ges ett samordnat stöd inom antagningssystemet. För att få en bild av hur det funkar idag har flera lärosäten med utbildningar inom konst, musik och scenkonst delat med sig av sina kunskaper, erfarenheter och behov.
På passet får du en beskrivning av vad arbetet, som vi i vardagligt bruk kallar Konstant, har lett fram till hittills och hur planerna ser ut framåt. Du får även höra Ida Bang från KMH berätta om hur hon och hennes kollegor rent konkret arbetar med en konstnärlig antagningsomgång.
Målgrupp
Passet riktar sig till dig som arbetar med antagning, exempelvis som produktionsansvarig eller antagningshandläggare, eller med annan central studieadministration.
Föreläsare
Ida Bang, produktionsansvarig för antagning, avdelningen för utbildnings- och forskningsstöd Kungliga musikhögskolan
Sophia Hansson Ridman, produktägare för delar av antagningssystemet, avdelningen för digitalisering och tjänsteutveckling, Universitets- och högskolerådet. Sophia har arbetet i högskolesektorn sedan 2006 och sedan 2016 på UHR.
Zoomlänk till föreläsningen
Så hjälper vi presumtiva studenter att hitta, jämföra och välja utbildningar
Vilka nyheter finns i Hitta och jämför utbildningar och vilken information är viktigast för presumtiva sökande när de jämför utbildningar? Hur kan lärosätena utforma sin utbildningsdata för att hjälpa presumtiva sökande i studievalet?
I söktjänsten Hitta och jämför utbildningar på Studera.nu kan presumtiva studenter söka och jämföra utbildningar. Här kan de bland annat jämföra utbildningarnas innehåll, behörighetskrav och antagningsstatistik. Under det senaste året har vi lanserat ny funktionalitet för användarna av Hitta och jämför utbildningar när det gäller antagningsstatistik, arbetsmarknadsprognoser och jämförelser av utbildningar.
Den utbildningsdata som visas hämtas från lärosätena via NyA backwebb.
Målgrupp
Det här passet riktar sig till dig som administrerar utbildningsdata i LADOK eller NyA och passar även dig som arbetar med studievägledning.
Föreläsare
Matti Ridenfeldt, UHR, kommunikationsenheten, webbplatsansvarig för Studera.nu med tjänsten Hitta och jämför utbildningar.
Zoomlänk till föreläsningen
14:00 – 14:45
Gy25 i gymnasieskolan – UHR:s kommande arbete
Från och med den 1 juli 2025 kommer kursbetyg ersättas av ämnesbetyg i all gymnasial undervisning. Under det här passet kommer du att få höra mer om UHR:s arbete med föreskrifter, tillämpningar och införande av GY25.
Målgrupp
Passet riktar sig till dig som arbetar med studieadministration.
Föreläsare
Linda Puhls, arbetar med föreskrifter inom GY25
Avdelningen för analys, främjande och tillträdesfrågor, UHR
Marianne Källberg, arbetar med införande av GY25,
Avdelningen för kompetensförsörjning och handläggning, UHR
Jenny Cramer, arbetar med införande av GY25,
Avdelningen för kompetensförsörjning och handläggning, UHR
Zoomlänk till föreläsningen
Förskollärar- och lärarlegitimation - hantering, bedömning och beslut
Skolverkets legitimationsverksamhet presenterar hur de arbetar med bedömning och de krav som finns för att utfärda legitimation som lärare eller förskollärare. De berättar om nuläget gällande inflöde av ansökningar samt de regelförändringar som har hänt under året. Efter presentationen kommer det finnas möjlighet att ställa frågor.
Målgrupp
Det här passet riktar sig till dig som vill veta mer om hur en lärare får behörighet i ämnen, skolformer och ämnen i sin lärarlegitimation och hur Skolverket handlägger dessa ansökningar.
Föreläsare
Karin Pettersson, undervisningsråd på lärarlegitimationsverksamheten, Skolverket
Linn Bastos, handläggare, Skolverket
Zoomlänk till föreläsningen
Jobba smidigare i Ladok – tips och trix
Under passet kommer vi visa funktioner i Ladok och webbläsaren som kan underlätta ditt arbete i Ladok. Vi kommer både visa nya funktioner som du kanske inte fått nys om än, och funktioner som funnits länge men som lätt glöms bort.
Du som deltar kommer själv att få vara med och bestämma vilka delar av Ladok vi ger tips om. Vi kan till exempel visa tips om:
- sökning och sortering
- aktivitetstillfällen
- tillgodoräknande
- resultat
- grupper
- webbläsarfunktioner
Målgrupp
Passet riktar sig till dig som använder Ladok i verksamheten, till exempel handläggare och administratörer på lärosätena. Du kan vara helt ny i Ladok eller mer erfaren.
Föreläsare
Klara Nordström, arbetar med användarstöd och kommunikation på Ladokkonsortiet. Hon är anställd av Malmö Universitet och har jobbat 6 år för Ladokkonsortiet.
Moa Eriksson, arbetar med användarstöd och kommunikation på Ladokkonsortiet. Hon är anställd av Uppsala universitet och har jobbat 4 år för Ladokkonsortiet.
Zoomlänk till föreläsningen
AR25: Spotlight on recognition – från policy till praxis
Bedömning av utländsk utbildning sker inom många delar av högskolan – antagning, examen, tillgodoräknanden inom utbyten och Europauniversiteten. Både studenter och högskolan vinner på en effektiv och rättssäker hantering av dessa processer och beslut. Vill ni förbättra era erkännandeprocesser?
Under passet presenterar vi det nya självvärderingsverktyget ”Spotlight on recognition” som har utvecklats av European University Association (EUA). Inom ramen för ett europeiskt projekt, AR25, testas just nu verktyget av elva europeiska länder. Sverige är ett av dem.
Vi går igenom hur självvärderingsverktyget fungerar och hur det kan hjälpa er att följa nationella och internationella riktlinjer och god praxis och hitta konkreta förbättringsmöjligheter. Vi beskriver hur arbetet kommer gå till och hur vi kan hjälpa till.
Vill du att din högskola ska delta? Gå redan nu in och läs om självvärderingsverktyget på www.uhr.se/AR25
Smidiga erkännandeprocesser ligger till grund för automatiskt erkännande, som presenterades i föregående pass ”AR25-projektet, SUHFs rekommendation om automatiskt erkännande och EAR-HEI manualen”.
Målgrupp
Det här passet riktar sig till dig som i olika roller jobbar med eller ansvarar för internationell antagning, examen, tillgodoräknanden av studier utomlands, Europauniversitet eller internationaliseringsfrågor.
Föreläsare
Petra Nord och Cecilia George, utredare med lång erfarenhet av bedömning av utländsk utbildning och policyfrågor inom erkännande, Universitets- och högskolerådet, ENIC-NARIC Sverige
Zoomlänk till föreläsningen
Torsdag 10 oktober
09:00 – 09:45
Grundläggande högskolejuridik med bemötandefrågor ur ett juridiskt perspektiv
För att veta hur ett ärende ska hanteras, hur en fråga bör besvaras eller hur en person bör bemötas är det viktigt att veta vilka regler som är gäller, vilka krav som ställs på lärosätet och på dig själv som tjänsteman. Föredraget ger en grundläggande introduktion till högskolejuridikens olika områden och en genomgång av bemötandefrågor från ett juridiskt perspektiv.
Målgrupp
Passet riktar sig brett till alla personer som jobbar på U/H och är intresserade av juridiken som styr lärosätenas verksamhet på ett övergripande plan.
Föreläsare
Malin Wallin, advokat med särskild inriktning mot högskolerätt. Hon är sedan 2016 verksam på Wallin Olofsson Advokatbyrå men har arbetat inom det högskolerättsliga området sedan 2008 och arbetade dessförinnan i offentlig sektor. Malin arbetar inom hela det högskolerättsliga området men med särskild tyngd inom förvaltningsrätt med utbildnings- och forskningsjuridik, avtalsrätt och organisationsfrågor samt offentlig upphandling. Malin håller återkommande utbildningar för olika personalkategorier inom högskolor och universitet.
Zoomlänk till föreläsningen
10:00 – 10:45
Skyddade personuppgifter - Ett dolt kapitel i livet
Just nu har vi problem med tekniken för det här passet.
En kort introduktion till hur systemet med skyddade personuppgifter fungerar.
Målgrupp
Det här passet riktar sig till dig som någon gång kan komma i kontakt med skyddade personuppgifter i ditt arbete.
Föreläsare
Fredrik Andersson, handläggare inom skyddade personuppgifter, Skatteverket
Zoomlänk till föreläsningen
Aktuella avgöranden om antagning från ÖNH
Vi tar upp några aktuella avgöranden som rör antagning till högskolan från Överklagandenämnden för högskolan.
Målgrupp
Det här passet riktar sig till dig som arbetar med antagning och att fatta antagningsbeslut. Passet kan även vara intressant för dig som arbetar med bedömning av särskild behörighet.
Marie Stern Wärn, verksjurist vid UKÄ och arbetade även vid dess föregångare Högskoleverket. Marie är även huvudföredragande i Överklagandenämnden för högskolan.
Zoomlänk till föreläsningen
Öppet forum Examen
Passet är ett illfälle för alla som arbetar med examenshandläggning att lyfta aktuella frågor med andra lärosäten. Det kan eventuellt tillkomma ett specifikt tema för detta pass.
Målgrupp
Det här passet riktar sig till dig som jobbar med handläggning av examen.
Föreläsare
Elin Jonsson, examenshandläggare. Jobbar med examen och tillgodoräknande, Stockholms universitet
Jennie Almqvist, jobbar med examenshandläggning och arkivering, Lunds universitet
Zoomlänk till föreläsningen
AR25: Stockholms universitets pilotanvändning av Spotlight – Q&A och möjlighet att anmäla sig
UHR deltar i ett Erasmus+ finansierat projekt, AR25, som ska stödja implementeringen av EU- rekommendationen om ömsesidigt automatiskt erkännande av jämförbara examina och studieperioder utomlands till 2025. Det här passet bygger vidare på passet Spotlight – Från policy till praxis, där självvärderingsverktyget ”Spotlight” presenterades.
Två institutioner vid Stockholms universitet har varit pilotdeltagare i projektet AR25/Spotlight och har genomfört en självvärdering av sina tillgodoräknandeprocesser. Här delar SU med sig av sina erfarenheter: Vad gick bra? Vad var svårt? Har det varit till nytta för studenter och medarbetare?
Efter presentationen öppnar vi upp för diskussion, och hoppas att fler högskolor blir intresserade av att använda verktyget för att förbättra sina erkännandeprocesser. Det kan handla om bedömning av utländska meriter för behörighet eller för tillgodoräknande, både på central antagning och examen och på institutionsnivå.
Vill du att din högskola ska delta? Gå redan nu in och läs om självvärderingsverktyget på www.uhr.se/AR25
Målgrupp
Det här passet riktar sig till dig som i olika roller jobbar med eller ansvarar för internationell antagning, examen, tillgodoräknanden av studier utomlands, Europauniversitet eller internationaliseringsfrågor.
Föreläsare
Petra Nord, utredare med lång erfarenhet av bedömning av utländsk utbildning och policyfrågor inom erkännande. UHR, ENIC-NARIC Sverige
Johanna Boynton, utredare och projektledare med specialisering mot processutveckling, regelverk och kvalitetssäkring inom studieadministrativa processer. Stockholms universitet, Studentavdelningen
Zoomlänk till föreläsningen
10:45 – 13:00 Lunch
13:00 – 14:00
Hur kommer AI påverka studieadministrationen vid våra lärosäten?
Artificiell intelligens (AI) och datadrivet beslutsfattande är två begrepp som får allt större betydelse bland lärosätena. AI innebär att system kan utföra uppgifter såsom taligenkänning, bildanalys, lärande och problemlösning. Datadrivet beslutsfattande innebär att basera beslut på data snarare än intuition eller erfarenhet.
I den här presentationen diskuteras hur AI och datadrivet beslutsfattande kan användas inom studieadministration för att förbättra effektiviteten och kvaliteten i processer som rör antagning, examination, studieplanering och studentstöd med mera. Föreläsaren kommer även att belysa de möjligheter och utmaningar som AI medför ur ett etiskt, juridiskt och praktiskt perspektiv.
Under presentation kommer exempel ges på när AI bör användas. Till exempel:
- AI kan användas för att skapa personliga och anpassade studievägar för studenterna baserat på deras intressen, mål och förutsättningar. Detta kan öka studenternas motivation, engagemang och framgång.
- AI kan användas för att analysera stora mängder data om studenternas prestationer, beteenden och behov. Detta kan ge insikter om studenternas lärande, progression och välbefinnande och hjälpa till att identifiera riskfaktorer, mönster och trender. Detta kan i sin tur underlätta tidiga insatser, förebygga avhopp och främja studenters tillhörighet och trivsel.
I presentationen kommer även frågan om automatiskt beslutsfattande exemplifieras och problematiseras. AI och automatiskt beslutsfattande kan skapa stora fördelar inom studieadministrativa processer.
Målgrupp
Presentationen riktar sig till personer som arbetar med studieadministration vid universitet och högskolor. Målet är att inspirera och informera om hur AI och datadrivet beslutsfattande kan bidra till att utveckla och förnya studieadministrationen i en digitaliserad och globaliserad värld.
Föreläsare
Joakim Nejdeby, Linköpings universitet
Zoomlänk till föreläsningen